رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان گفت: بدلیل رهاسازی پساب فاضلاب کارخانه کویر مقوا به سمتِ جنگل‌ِ تاغزار از این کارخانه شکایت کردیم.

حسین شواخی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان گفت: رهاسازی پساب فاضلاب کارخانه مقواسازی، چاه‌های قنات و کشاورزی روستا‌های دهستانِ ریگستان متشکل از حسین‌آباد، امیرآباد و جهان‌آباد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با تجمیع آن در بالادست باعث انتشار بوی تعفن در منطقه می‌شود.

وی تصریح کرد: البته کویر مقوا تصفیه‌خانه دارد، اما دلیل شکایت ما از دست مسئولان آن به دادگاهِ زواره این بود که آن‌ها پساب فاضلاب واحد خود را در جنگل تاغزاری که در پایین دست این کارخانه قرار دارد، رها می‌کردند.

شواخی با بیان اینکه فاکتور‌های شیمیایی بدلیل مغایرت با استاندارد‌های لازم، تاغزار‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: ادعای مسئولان کارخانه مقواسازی این است که آن‌ها فاضلاب تصفیه شده را در تاغزار منطقه رها کرده‌اند، اما نمونه برداری‌های حفاظت محیط زیست نشان داد که میزان پارامتر‌های شیمیایی موجود در فاضلاب بالاتر از حد مجاز بوده و نتایج آنالیز نیز مغایر با شاخصه‌های استاندارد است.

وی اظهار داشت: نتایج آنالیز به دادگاه ارائه شده و دادگاه هم این موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع داده است.

به گفته شواخی، کارشناس رسمی دادگستری به همراه کارشناسان حفاظت محیط زیست، بصورت مجدد از کارخانه کویر مقوای زواره بازدید و مسئولان کارخانه هم ادعا کرده‌اند که مشکلات موجود برطرف شده است و دیگر فاضلاب در محیط رها نخواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اردستان تاکید کرد: قرار بر این است تا کارشناس رسمی دادگستری نظر خود را به دادگاه اعلام کند تا دادگاه هم در این رابطه نظر بدهد.

شواخی تصریح کرد: کارخانه متخلف رهاسازی پساب تصفیه نشده در فاصله ۲ کیلومتری از روستا‌های پایین دست قرار دارد و این اقدام آن‌ها غیر از تحت تاثیر قرار دادن چاه‌های قنات و کشاورزی منطقه، بیم آلودگی آب‌های زیرزمینی را هم به همراه دارد.

تاغ، درختچه‌ای از تیره تاج‌خروسان است که بدلیل مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما و بخاطر ریشه گسترده‌اش برای جلوگیری از گسترش کویر استفاده می‌شود.

شهر زواره در ۱۲ کیلومتری اردستان و در مجاور کویر مرکزی ایران و شهرستان اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار