مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: غار‌ها به‌دلیل شرایط ثابت، زیستگاه‌های منحصر به فرد و شکننده‌ای را به‌وجود آورده‌اند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع از ارزش‌های جهانی بالایی نیز برخوردار می‌باشند.

حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، با اجرای برنامه پاکسازی غار سیدعیسی در شهرستان فارسان روز غار پاک با شعار حفاظت از غارها، حمایت از تنوع زیستی را گرامی‌داشت.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اظهار کرد: در سال‌های اخیر نگرانی فزاینده‌ای در مورد تنوع زیستی در سراسر جهان وجود داشته و الگو‌های تنوع زیستی برای بسیاری از گروه‌های موجودات زنده مورد بررسی قرار گرفته است؛ در حالی که شناسایی تنوع زیستی غار‌ها به‌دلیل تصورات نادرست از این اکوسیستم مغفول مانده است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: غار‌ها به‌دلیل شرایط ثابت، زیستگاه‌های منحصر به فرد و شکننده‌ای را به‌وجود آورده‌اند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع از ارزش‌های جهانی بالایی نیز برخوردار می‌باشند. تغییر شرایط ثابت غار از جمله تغییر رطوبت، دما و سایر تغییرات محیطی می‌تواند چرخه اکوسیستم غار را برهم زده و تنوع زیستی آن را به مخاطره اندازد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به رصد این گنجینه‌های طبیعی در استان چهارمحال‌وبختیاری وجود گونه‌های با ارزش جهانی، انواع خفاش‌ها و سایر گونه‌های موجود در غار‌ها اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با همیاری سایر نهاد‌ها غارشناسان و غارنوردان، سمن‌های زیست‌محیطی و جوامع محلی در حفاظت و مدیریت زیستگاه‌های منحصر به فرد تلاش می‌نمایند.

وی تصریح کرد: به‌همین منظور برنامه پاکسازی غار سید عیسی شهرستان فارسان با حضور مسئولان و کارشناسان حفاظت محیط‌زیست شهرستان فارسان، دهیار روستای بیدکل و جمعی از دوستداران محیط‌زیست این شهرستان برگزار شد.

گفتنی است: شعار روز ملی غار پاک ۱۴۰۲ «حفاظت از غارها، حمایت از تنوع زیستی» اعلام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار