یک خبرنگار فلسطینی معتقد است دفاع رئیس جمهور کشورمان از ساحت قرآن در سازمان ملل نشانه تعهد معنوی ایران به مبانی و ارزش‌های دینی است.

در روز‌های اخیر رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود در صحن عمومی سازمان ملل از این فرصت بهترین استفاده را کرد و به دفاع از ساحت مقدس قرآن کریم در مقابل نمایندگان و مقامات کشور‌های جهان پرداخت. این اقدام آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سازمان ملل مورد توجه بسیاری از کشور‌های جهان قرار گرفت و همگی در گزارش‌های خود از این سخنرانی به این بخش از صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان به صورت ویژه‌ای پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز به منظور بررسی این بازتاب در سایر کشور‌های اسلامی گفتگویی ترتیب داده با یوسف الفروی، خبرنگار و فعال سیاسی فلسطینی از سوریه که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

- همانطور که می‌دانید رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از این فرصت برای دفاع از قرآن کریم استفاده کرد و هرگونه توهین به قرآن را محکوم کرد. به عنوان یک خبرنگار و فعال سیاسی که در برخی از کشور‌های اسلامی فعالیت داشتید، نظرتان درباره این اقدام رئیس جمهور ایران در سازمان ملل چیست؟

یوسف الفروی: از آنجا که قرآن کتاب مسلمانان از همه اقشار است و اولین و مقدس‌ترین مرجع آنهاست، دفاع رئیس جمهور ایران از آن و تاکید وی بر مقابله با هر گونه توهین به این کتاب مقدس دلیل بر صداقت و تعهد ایرانیان به مبانی اسلامی و دینی است. رهبری به خط معنوی اسلامی برگرفته از این کتاب بزرگ و ارزش‌های اخلاقی و معنوی آن از دیگر نقاط قوت ایران در مقایسه با سایر ملل اسلامی در جهان است. اداره کشور و امور مردم آن بر اساس مضامین معنوی از طریق رفتار‌های عملی و مواضع هوشمندانه و بسنده نکردن صرف به گفتار، امری است که باعث مباهات و تمایز مسلمانان و کشور‌های اسلامی از این است که پیام اسلام و ارزش‌های معنوی به اندازه جمهوری اسلامی استوار و مستحکم است. 

دفاع رئیس جمهور ایران از قرآن

- چرا سایر کشور‌های اسلامی و آزادی خواه در مقابل هتک حرمت مستمر به مقدسات اسلامی به ویژه قرآن سکوت کرده اند و اقدام عملی برای محاکمه عاملان آن از طریق سازمان‌های بین المللی انجام نمی‌دهند؟

یوسف الفروی: نمی‌توان منطقی را که می‌گوید منافع سیاسی و محاسبات ژئوپلیتیکی محدود می‌تواند از مسلمانان، کشور و حق حیات آن‌ها حمایت کند، پذیرفت، همانطور که نمی‌توان پذیرفت چشم پوشی از کرامت‌های انسانی و گوهر دین اسلام و احساسات مردم به ویژه مسلمانان در قبال عمل گرایی‌های سیاسی قابل توجیه باشد. تداوم چشم پوشی از حقوق بشری که قانون و همه ساختار‌های تعریف شده جهانی از آن‌ها حمایت می‌کند به بهانه آزادی عقیده و حق انتخاب آنچه مقدس است چیزی نیست جز مقدمه‌ای برای امتیازات بزرگتر که دیر یا زود نتیجه آن بر کسانی که در این عرصه منفعل عمل می‌کنند، تحمیل خواهد شد.

-هدف کسانی که به قرآن و مقدسات اسلامی توهین می‌کنند، چیست؟

یوسف الفروی: مشکل کسانی که به مقدسات اسلامی و باور‌های دینی میلیون‌ها انسان تعرض می‌کنند به چند دلیل عمده است: اول ادعای نادرست آن‌ها مبنی بر احترام به آزادی دیگران همراه با رفتار‌های متناقض که مؤید ناتوانی این متجاوزان در احترام به دیگران یا حتی پذیرش حقوق مسلم آنهاست. دوم اینکه مشکل متجاوزان و موهنان با هر مفهوم مقدس و با فطرت انسانی، و اقدام آن‌ها به تعرض و هتک حرمت به کتابی آسمانی که برای دو میلیارد مسلمان مقدس است به این دلیل است که می‌خواهند با رفتار‌های خارج از شریعت و خارج از چارچوب‌های بین المللی خود را ثابت کنند و دیده شوند. رفتاری که هم در مقیاس‌های سیاسی و هم در اندازه‌های فردی اجتماعی رد شده است و هیچ ملت آزاده‌ای جدای از دین و باور‌های آن نمی‌تواند آن را بپذیرد.

- با توجه به شرایط کنونی جهان، به طور کلی وظیفه جهان اسلام در قبال قرآن چیست؟

یوسف الفروی: جهان اسلام وظیفه دارد با تمامی کشور‌های اسلامی که عضو این دایره سیاسی – اسلامی هستند و نیز با ارزش‌ها و اعتقادات خود به همه مقدسات، هماهنگ باشد و در شرایطی که اقتضا می‌کند واکنش‌هایی اثربخش و واقعی و نیز عملی داشته باشد. به این معنی که بدون انتظار و حتی التماس از طرفی که ادعا می‌کند با رفتار‌های موهن خود در حال اجرای احکام مبتنی بر آزادی بیان است بدون هیچ گونه چشم داشت سیاسی رفتار کند و نگرن بازتاب‌های سیاسی و استراتژیک واکنش خود در مراودات جهانی نباشد چراکه هر ملتی اولویت‌های تعریف شده‌ای برای خودش دارد که چشم پوشی از آن‌ها در هر شرایطی سخت و حتی غیرممکن است همان طور که پیروان سایر ادیان در دنیای سیاست نیز هیچ گونه اهانتی را به باور‌های دینی و معنوی خود برنمی تابند و با عاملان آن به شدت رفتار می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند.

یوسف الفروی، خبرنگار فلسطینی الاصل ساکن سوریه است. وی در حال حاضر دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه دمشق است و برای پوشش اخبار فلسطین و رصد اوضاع داخلی به غزه و بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی رفت و آمد دارد. وی از جمله خبرنگارانی است که با بیشتر رسانه‌های جهان عرب در ارتباط است و خبر و گزارش برای آن‌ها تهیه و تولید می‌کند و در این حوزه اشراف دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
کدوم مبانی اسلام صلح با قاتلین مردم یمن و مجاز میدونه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
خدا خودش از کتابش دفاع خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
واقعیت جامعه رو از دید مردم داخل ببینید
نه از نگاه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
هزینه ایران میده مردم همه تو دردسرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ولی آن طرف کشورهای عربی و در راس آنها متولی خانه خدا خاندان آل سعود باید این کار را می کردن که آنها افتخارشان ایجاد رابطه با اسرائیل است و با میت بیشر شبیهند تا انسان آزاده و مسلمان.
آخرین اخبار