وزیر امور خارجه ایران بحران افغانستان را یکی از بحران‌های ریشه دار در منطقه برشمرد که آثار و پیامدهای زیادی بر منطقه داشته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به دعوت انجمن  آسیایی (غیردولتی) متشکل از برخی صاحبنظران، سفرا و دیپلمات‌های بازنشسته آمریکایی، در نشست گفتگو و تبادل نظر با آنان حضور یافت و ضمن سخنرانی، به سوالات آنان پاسخ گفت.

امیرعبداللهیان در این نشست با تبیین برخی چالش‌ها و مشکلات در منطقه غرب آسیا، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی تحولات و پرونده‌های بحرانی منطقه از جمله فلسطین، افغانستان‌ و اوکراین را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه ایران بحران افغانستان را یکی از بحران‌های ریشه دار در منطقه برشمرد که آثار و پیامدهای زیادی بر منطقه از جمله خطر گسترش تروریسم و بحران آوارگان و پناهجویان داشته است.

امیرعبداللهیان حضور چند میلیون پناهجوی افغانستانی در ایران را صرفا یکی از پیامدهای بی ثباتی در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و سایر همسایگان دانست.

وزیر امور خارجه ایران تداوم تروریسم و خطر گسترش آن در منطقه را یکی دیگر از نگرانی‌ها و تهدیدات پیش روی منطقه و جهان دانست که بخش عمده آن ریشه در سیاست‌ها و مداخلات خارجی در منطقه دارد.

وی گفت جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ بحرانی نه در اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، سودان و ... نمی‌داند، فلذا معتقد است بحران اوکراین و تنش‌ها میان روسیه و اوکراین باید از طریق سیاسی و مذاکره حل شود.

اخیرا سازمان جهانی مهاجرت (IOM) در گزارش تازه خود از افزایش مهاجرت افغانستانی‌ها در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خبر داده است.

در گزارش سازمان جهانی مهاجرت آمده است که در این دو سال ۳.۶ میلیون افغانستانی به خارج مهاجرت کرده‌اند که از این میان ۷۰ درصد به ایران، ۱۸ درصد به پاکستان، ۱۱ درصد به ترکیه و اروپا و ۲ درصد دیگرشان به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.