دبیر بنیاد علم کشور درباره جایگاه علمی کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

علی محمد سلطانی دبیربنیاد علم کشور درباره جایگاه علمی کشورمان بیان کرد:  جمهوری اسلامی راهی جز پیشرفت علمی برای پیشرفت خود ندارد و فناوری با روح انقلاب ما عجین هست و امکان ندارد که انقلاب ما پشت کند به علم و فناوری. دفاع مقدس به همه اثبات کرد که هرکار بزرگی را با اراده میتوان انجام داد و چه اقدامات بزرگی که در هشت سال دفاع مقدس چه توسط جوانان کشورمان و چه توسط رهبر انقلاب اسلامی انجام شد. امروز هم قطعا این کار امکان پذیر است هم با همت مردم و هم با اراده مسئولان پیشرفت علمی ما امکان دارد.

وی ادامه داد: اگر ما خود را با ده سال قبل بخواهیم مقایسه کنیم کاملا این پیشرفت در حوزه‌های مختلف عیان است البته مشکلات محیطی ما باعث شده که مردم چندان حس مثبتی نسبت به پیشرفت‌های کشور پیدا نکردهاند و بخشی از این بازمی گردد به کمبود تبلیغ در کشور.   در حوزه فناوری یکی از اقداماتی که بعد از جنگ تحملیی صورت گرفت ارزش بخشی به نهاد دانشگاه بود، به نحوی که قبل از جنگ دوره‌های تحصیلات تکمیلی اندکی در کشور وجود داشت، اما این‌ها یک به یک بیشتر شد؛ دوره‌های تحصیات تکمیلی یعنی ورود به فناوری.

سلطانی افزود: همچنین بعد از جنگ نهاد سازی در کشور ما شروع به شکل گرفتن کرد همین بنیاد علم در سال ۸۲ برای پرداختن به پژوهش‌های علمی در کشور شروع به کار کرد و یا بنیاد علمی نخبگان در معاونت علمی و فناوری نخبگان تشکیل شد. دانشمندان ما امروز در حوزه‌های مختلف حتی در حوزه کوانتوم دانشمندان ما جایگاه خوبی را در جهان به دست آورده اند البته در حوزه ثبت اختراع مقداری جایگاهمان در جهان ضعیف است که باید تقویت شود. ما در حوزه علمی نانو تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی رتبه چهارم دنیا را به دست آوردیم.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار