میترا توکل پور کارگردان راه یافته به بخش نمایش عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایشهای آیینی و سنتی درباره ضرورت پر رنگ و قویتر کردن بخش پژوهشی جشنواره برای رسیدن به آیینها و سنتهایی که کمتر به آن پرداخته و یا فراموش شده اند سخن گفت و احیای آیینها و سنتها و نمایش فرهنگ ها، آئینها و سنتهای مختلف را از دستاوردهای این رویداد مهم برشمرد.
توکل پور کارگردان نمایش «عروسی دیوی» از این رویداد به عنوان مهمترین رویداد هنری یاد کرد که علاوه بر کمک به حفظ فرهنگ و آیینها و سنتهای ایرانی، این امکان را به علاقهمندان و فعالان این عرصه میدهد تا با بهره گیری از تکنیکهای سنتی، آیینها و فرهنگ اصیل ایران زمین، با زبانی نو، به طرح مسائل روز بپردازند.
این هنرمند که با نمایش «عروسی دیوی» در این دوره از جشنواره شرکت کرده است، به دستاوردهای این رویداد هم پرداخت و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره در استانهای مختلف، گنجاندن بخشهای مختلف جشنواره در استانها را اتفاقی خوشایند برشمرد.
وی ضمن تاکید بر تکرار این اتفاق در سالهای آینده، از ضرورت پرداختن به شکل اجرای جشنواره در دل فراخوان، همراه با اختصاص ورودیهای متناسب با شرایط حضور در این رویداد سخن گفت و افزود: این امر زمینه را برای برنامه ریزی و آمادگی گروههای شرکت کننده تسهیل میکند و امید میرود تا در سالهای آینده این مسئله مورد توجه دست اندرکاران و برنامه ریزان جشنواره قرار بگیرد.
توکل پور نمایش فرهنگ ها، آئینها و سنتهای مختلف را مهمترین و اصلیترین مزیت این رویداد بین المللی عنوان و تصریح کرد: ارائه تکنیکهای سنتی هر منطقه زمینه را برای خلاقیت بیشتر هنرمندان و گروههای نمایشی فراهم میکند و از سوی دیگر، سبب میشود تا گروهها با فرهنگهای دیگر آشنا شوند و همین امر جذابیتهای جشنواره را دوچندان میکند.
او که در دوره گذشته جشنواره نیز با اثر نمایشی «عروسی مبارک» شرکت کرده بود، از ضرورت رقابتی کردن این بخش از جشنواره هم گفت و اظهارداشت: حتی میتوان با انتخاب اثر از نگاه تماشاگر، این امکان را برای اجرای آثار نمایشی در استانهای مختلف فراهم کرد، تا شاهد انتقال و نمایش فرهنگها و آیینهای مختلف در استانهای گوناگون باشیم.
دانشجوی ارشد کارگردانی تئاتر که تاکنون نمایشهایی هم، چون «بی بی و شهر دودی»، «ماه پیشونی» و نخاله سوسکه» را در شیراز اجرا کره است، پر رنگ و قویتر کردن بخش پژوهشی جشنواره برای رسیدن به آیینها و سنتهایی که کمتر بدان پرداخته و یا فراموش شده اند و در اختیار قراردادن پژوهشها به گروههای نمایش عروسکی، صحنهای و خیابانی را گامی موثر در تعالی این گونه نمایشی بیان کرد و افزود: از این بستر و با بهره گیری از تکنیکهای فراموش شده و با نگاهی نو، میتوان به سمت جشنوارهای با اتفاق و رویدادهای نو که از جذابیتهای فراوانی برخوردار است، حرکت کرد.
کارگردان اثر نمایشی «عروسی دیوی» با اشاره به فرهنگ غنی موجود، از ضرورت توجه به فرهنگ غنی ایران زمین سخن گفت و اظهارداشت: بسیاری از کشورها میلیاردها دلار برای رسیدن به فرهنگ هزینه میکنند، این در حالی است که با وجود غنای فرهنگی، این گنجینه ارزشمند به واسطه بی توجهیها و به روز نکردن فرهنگ، در حال فراموشی است.
این کارگردان راه یافته به بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایشهای آیینی و سنتی، با بیان این که «جی جی وی جی» از اولین گونههای نمایش عروسک ایرانی است که در حال فراموشی بود و امروزه به لطف برگزاری جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی که زنده مانده است، گفت: البته نباید از تلاشها و فعالیتهای اساتید این گونه غافل ماند.
توکل پور راه برون رفت از شعار زدگی جشنوارهها را حمایت از هنرمندان و فراهم کردن بستر برای اجرای آثار برشمرد و افزود: تا زمانی که پژوهشی صورت نگیرد و ایدههای جوانان مورد توجه واقع نشود، اتفاق خاصی نمیافتد.
این هنرمند، رفع ممیزی ها، فراهم کردن مکانهایی در سطح شهر و ایجاد سالنهای مخصوص را در توسعه و رشد این گونه نمایشی بسیار موثر خواند و گفت: خاصیت نمایش آیینی و سنتی انتقاد بوده است و نمایشهای روحوضی، سیاه بازیها در زمره همین نمایش هاست، بنابراین نباید از رسالت اصلی این گونه نمایشی غافل شد.
گفتنی است، بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایشهای آیینی و سنتی در استانهای خراسان شمالی، چهارمحالوبختیاری، مرکزی و گلستان میزبان بخشهای متنوع و هنرمندان ملی و بینالمللی خواهد بود که خراسان شمالی این رویداد را در دو بخش نمایش عروسکی و دانشجویی با حضور ۲۱ اثر نمایشی و گروه شرکت کننده از هفتم تا یازدهم مهرماه برگزار میکند.