معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کشور گفت : اجرای طرح شبکه آبیاری برای تمام ۲۲۷ هزار اراضی کشاورزی در منطقه غرب و شمال غرب کشور تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد.

صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کشور گفت : طرح آبی سامانه گرمسیری یک پروژه بزرگ است که در منطقه غرب و شمال غرب کشور در حال اجرا می‌باشد که ۲۲۷ هزار هکتار است و تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار آن تحویل مردم شده و یکصد هزار هکتار آن در حال انجام در مراحل مختلف می‌باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با لطف مقام معظم رهبری اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اختصاص یافت که این طرح هرچه سریعتر تکمیل و تحویل مردم گردد.

نیازی خاطرنشان کرد: یکی از مناطقی که اجرای پروژه در بخشی از اراضی آن نیمه کاره بود شهرستان سرپل ذهاب است که در این سفر در جلسه‌ای با حضور مسئولین استانی و شهرستانی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با برنامه ریزی مناسب بخش از پروژه امسال و بخشی دیگر از آن در سال آینده اجرا شده و این طرح بزرگ در شهرستان سرپل ذهاب به اتمام برسد.

این مقام مسئول اذعان داشت: توسعه منطقه باتوجه به اینکه اولویت آن کشاورزی است از دیگر مباحثی بود که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت که برنامه ریزی لازم برای انجام اقداماتی که بتواند باعث توسعه و پیشرفت این منطقه شود انجام گیرد.

وی افزود: بخش کشاورزی در این شهرستان با هدف توسعه و پیشرفت منطقه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد در همین راستا اگر اراضی کشاورزی در شهرستان وجود دارد که امکان تامین آب برای آن می‌باشد با هماهنگی وزارت نیرو این کار انجام گرفته و با ایجاد سیستم آبیاری در این اراضی بیشترین بهره برداری از آن صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هدف دیگری که در این سفر دنبال شد رفع مشکلات زه دار شدن بخشی از اراضی کشاورزی منطقه بود، چون بعد از اجرای شبکه آبیاری در اراضی بخش از اراضی مشکل زه پیداکرده و آب‌های زیرزمینی مانع از کشت و تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

نیازی ادامه داد: در این راستا جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد که پروژه زهکشی زیرزمینی اراضی انجام شود و لذا پروژه برای آن تعریف شده و مشاور آن نیز تعیین و طراحی لازم برای زهکشی زیرزمینی اراضی پایین دست و رفع مشکلات موجود برسرراه کشت و تولید محصولات کشاورزی انجام شده است که مورد بازدید نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به اعتبار لازم برای اجرای پروژه اذعان داشت: برای اجرای طرح شبکه آبیاری اراضی کشاورزی مستعد اعتباری بالغ بر ۶۰۰میلیارد تومان و برای اجرای طرح زهکشی اراضی نیز اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان تخصیص یافته است و درصورت نیاز هم این اعتبار افزایش خواهد یافت تا پروژه به طور کامل اجرا گردد.

نیازی افزود: اجرای شبکه آبیاری برای تمام ۲۲۷هزار هکتار اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۳به پایان خواهد رسید و اجرای طرح زهکشی برآورد ما برای شش ماه می‌باشد که در صورتی که بارش‌ها به ما اجازه دهد قبل از این مدت هم به اتمام خواهد رسید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.