وزیر خارجه اردن تاکید کرد تنها راه عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها تشکیل دولت فلسطینی است.

ایمن الصفدی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن گفت که سخنرانی ملک عبدالله دوم در مجمع عمومی سازمان ملل منعکس کننده اولویت‌های این کشور است و بر مواضع محکمی عبدالله دوم به ویژه در رابطه با مسئله فلسطین تاکید کرد. 

براساس گزارش الغد، الصفدی عصر دیروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المملکه تأیید کرد که «پیام اعلیحضرت پادشاه همچنین روشن بود که شهرک‌سازی، مصادره زمین‌های فلسطینی‌ها، تخریب منازل آنها، محدود کردن رفت و آمد آن‌ها و محروم کردن آن‌ها از حق اولیه زندگی در امنیت و کرامت در یک سرزمین مستقل با حاکمیت شانس دستیابی به صلح را تضعیف می‌کند.»

الصفدی در پاسخ به سوالی درباره نشستی که روز گذشته در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی برگزار شد، در مورد «ابتکار تلاش‌های روز صلح»، گفت که در این نشست یک ابتکار سعودی-اروپایی با همکاری این سازمان و اتحادیه عربی و با حمایت اردن و مصر اعلام شد. 

وی گفت: این ابتکار پیامی است که به جهانیان نشان می‌دهد که صلح چه فوایدی دارد، اما با تاکید بر اینکه صلح از نظر امنیت، ثبات، رفاه و توسعه به چه چیزی می‌تواند دست یابد، هشداری است که عدم دستیابی به این صلح تنها نتیجه خواهد داد.

او در ادامه به عربستان که ادعا می‌شود مذاکرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است تذکر داد: «ما به برادرانمان در عربستان سعودی اطمینان داریم. پادشاهی عربستان سعودی موضع روشنی در یاری حق فلسطین دارد. دیروز هم جناب وزیر خارجه عربستان سعودی بروشنی در این خصوص [در مجمع عمومی سازمان ملل] صحبت کرد». 

الصفدی به حضور گسترده بین المللی در این نشست اشاره کرد که شامل بیش از ۳۰ وزیر امور خارجه و نمایندگان حدود ۵۰ کشور بود که همگی از راه حل دو دولتی حمایت کردند.

وی افزود: «این دیدار یک تلاش مشترک با هدف ارسال این پیام به جهان بود که مسئله فلسطین همچنان موضوع اصلی است و همه ما خواهان صلح عادلانه و همه جانبه هستیم، اما تنها راه رسیدن به صلح عادلانه و همه جانبه است. راه حل دو دولتی است به طوری که فلسطینی‌ها حقوق کامل خود را برای زندگی در امنیت و صلح در کنار اسرائیل به دست آورند».

وی افزود: «اسرائیل به هیچ ابتکاری پاسخ نداد، اما ما باید به تلاش خود ادامه دهیم تا جهان را متقاعد کنیم که اگر پیشرفتی در روند صلح حاصل نشود، مسئولیت آن بر عهده اسرائیل است نه بر عهده طرف فلسطینی و طرف عربی».

الصفدی در خصوص آوارگان سوری نیز تاکید کرد: ما آنچه را که در توان داریم انجام داده ایم و به ارائه هر آنچه که در توان داریم به برادران سوری خود ادامه خواهیم داد. آن‌ها در نهایت قربانی یک بحران هستند، اما ما نمی‌توانیم پناهندگان جدید را بپذیریم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چ.ک
۰۹:۳۳ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
بابا یکی به این آقا بگه که فلسطین وجود داره
آخرین اخبار