محمدعلی زلفیگل گفت: پس از کرونا تغییر آموزش از مجازی به حضوری، اقدام بزرگی بود که در زمان مدیریت دکتر قدسیپور انجام شد. اقدامی که نیازمند یک همت بلند و ایجاد هماهنگی در زمینه بازگشایی خوابگاهها، سلف و حمل و نقل دانشجویان بود.
وی افزود: نادیده گرفتن خدمات گذشتگان دور از ادب، اخلاق و انصاف است. به همین دلیل، من همیشه از وزرای سابق و مدیران همکار آنها تشکر کردهام. برای مثال زحمات مدیران آموزش عالی در ایجاد دوره دکتری قابل تحسین است؛ پیش از پیروزی انقلاب، اصلا دورهای تحت عنوان دکتری در ایران وجود نداشت و بهترین فرزندان این کشور برای ادامه تحصیل به خارج از کشور فرستاده میشدند. برخی هرگز به کشور بازنمیگشتند و آن گروهی که برمیگشتند هم امکانات مناسبی برای کار تحقیقاتی نداشتند.
زلفیگل خاطرنشان کرد: دانشگاههای کشور پیش از انقلاب، اغلب کارشناس تربیت میکردند و به تدریج دورههای دکتری، پسادکتری و دستیار فناوری مطرح شدند؛ شرایط فعلی به همت وزرا و مدیران گذشته آموزش عالی به دست آمده است و رسیدن به این مرحله آسان نبود و به همین دلیل، ما قدردان عزیزان پیشکسوت در حوزه علمی هستیم.
وزیر علوم تصریح کرد: دانشآموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هر عرصهای که وارد شدند، موفق بودند. به همین دلیل، آرزوی خانوادهها پذیرفته شدن فرزندانشان در این دانشگاه است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از سرمایههای نمادین کشور ما است. دانشآموختگان و استادان این دانشگاه هماکنون در سیستمهای مدیریتی کشور نقش کلیدی دارند. همچنین برخی مدیران وزارت علوم هم فارغالتحصیل این دانشگاه هستند.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست مبلغ قراردادهای صنعتی در کل کشور را دارد. امیدواریم که ارتباط این دانشگاه با صنایع بیشتر تقویت شود، به طوری که بتواند بخش عمدهای از بودجه خود را از طریق قراردادهای صنعتی تامین کند. همچنین از دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتظار داریم با حضور استادان موثر خودش، فرهنگی ایجاد کند که صنعت به دانشگاه اعتماد کند. صنعت باید باور کند که مشکلات خودش را میتواند از طریق دانشگاه حل کند.
وزیر علوم افزود: پردیس ماهشهر و پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله ظرفیتهای این دانشگاه است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید مویرگی با صنایع مختلف ارتباط برقرار کند. این دانشگاه همیشه در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی موثر بوده است.
زلفیگل یادآور شد: تجهیز آزمایشگاهها بسیار مهم است. برای متال در گذشته ترازوی ۲ رقم اعشار برای کار علمی کفایت میکرد؛ اما هماکنون به ترازوی پنج رقم اعشار نیاز است. کار علمی به دستگاههای به روز نیاز دارد و دادههای مورد استفاده در استانداردهای روز دنیا را داشته باشند. دستگاهها باید به بالاترین تکنولوژیها مجهز باشند. نمیتوان انتظار داشت که دانشگاهها مرزهای دانش را بگشایند؛ اما تجهیزات به روز نداشته باشند. خوشبختانه با مجوزی که برای تجهیزات از مقام معظم رهبری اخذ کردهایم، میتوانیم گام موثری در این مسیر برداریم. البته من قصد دارم قسمت عمده آن را به استادان جوانی که در ۵ سال گذشته جذب دانشگاه شدهاند، اختصاص دهم. در حال رایزنی برای اخذ مجوز جدیدی هستیم تا بتوانیم تجهیزات را تکمیل کنیم.
وزیر علوم گفت: پیشنهاد من به دکتر رهایی سرپرست دانشگاه امیرکبیر این است که از تجربه دانشگاه تهران برای تجهیز آزمایشگاه ها استفاده کنند. در قانون بودجه ۱۴۰۲، طرح فاینانس آمده است که بر اساس آن، دانشگاه میتواند به حساب دولت و سازمان برنامه و بودجه تجهیزات خریداری کند. روسای دانشگاهها میتوانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند. از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که این بند در قانون بودجه جدید هم ذکر شود.
وی افزود: من برای انتخاب روسای دانشگاهها از افراد درخواست میکنم برنامه مفصلی ارائه دهند. این برنامه چهار ساله برای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ارسال میشود. یک رئیس دانشگاه باید بداند که در مدیریت چهار ساله خود میخواهد به کجا برسد. بر این اساس، هم خود او و هم وزارتخانه میتواند عملکرد رئیس را ارزیابی کند.
وزیر علوم گفت: وزارت علوم در این دوره برای اولین بار، نشان سرو را تعریف کرد که بر اساس آن عملکرد روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری از سوی دفتر ارزیابی وزارت علوم بررسی میشود و از برترینها تجلیل میشود؛ یکی از معیارهای ما این است که یک رئیس دانشگاه تا چه حد میتواند برنامههای خود را عملیاتی کند.
زلفیگل تصریح کرد: باید در دانشگاه این فرهنگ جا بیفتد که وظیفه استاد، تربیت انسانهایی عالمتر و عاقلتر از خودش است. دانشجویان یک استاد باید از وی قویتر باشند تا کشور پیشرفت کند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر هر نسلی را که تربیت کرده و تحویل جامعه میدهد، باید نسبت به نسل قبل تواناتر و داناتر باشد. یکی از راههای تحقق این امر، تجهیزات است. علم و تکنولوژی لازم و ملزوماند. علم جدید به تکنولوژی نیاز دارد.
وزیر علوم ادامه داد: از موارد دیگر میتوان به تدوین دستورالعمل انتخاب دانشجوی سرآمد، بورسیه ویژه صنعت، حمایت مالی از مجلات بینالمللی داخلی (امسال مجلات انگلیسی که نمایه بینالمللی شوند ۵۰۰ میلیون تومان و مجلات فارسی زبان ۳۰۰ میلیون تومان حمایت میشوند)، اخذ مجوز صندوق عتف از رئیس جمهور و تصویب اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.
وی افزود: این صندوق سال ۹۸ در شورا تصویب شده بود؛ اما ابلاغ نشده بود که با پیگیری ما از سوی رئیس جمهور امضا شد. سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد و سال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد اعتبار پژوهشی شرکتهای دولتی در این صندوق واریز میشود و با صنایع مختلف قرارداد بسته میشود. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در استفاده از ظرفیت این صندوق یکی از بهترین عملکردها را داشته است.
وزیر علوم تصریح کرد: اخذ مجوز ۵۰۰ امریه پسادکتری از رهبری، اخذ مجوز امریه هیئت علمی برای فارغالتحصیلان دکتری، بینالمللی شدن نمایه مجلههای علمی در ۲ سال گذشته (قبلا میانگین سالانه ۲ مجله نمایه بینالمللی میشدند.)، دستورالعمل تالیف کتاب درسی، طرح ترویج ملی کارآفرینی که دانشگاه صنعتی امیرکبیر مبدع آن است، بیمه پژوهش و فناوری، سامانه نان و دانا، طرح منش استادی، تاسیس معاونت فناوری و نوآوری و تاسیس پارک بینالمللی ایران از دیگر اقدامات وزارت علوم است.
زلفیگل اظهار کرد: تلاش کردهایم فعالیت استادان را تسهیل کنیم. آییننامه پژوهانه جامع در راستای کمک به استادانی طراحی شده است که قصد سفر به خارج از کشور یا دعوت از استادان خارجی را دارند. در برنامه توسعه هفتم هم احکام بسیار خوبی برای وزارت علوم در نظر گرفته شده است.