تالاب سولدوز واقع در جنوب دریاچه ارومیه، از تالاب های دائمی شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی است که پذیرای هزاران قطعه پرنده بومی و مهاجر است .

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نقده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با آغاز فصل مهاجرت هم آوایی پرندگان مهاجر در سطح تالاب های شهرستان نقده شروع شده است .

اکبر قائمی ادامه داد: تالاب سولدوز گولو واقع در جنوب دریاچه ارومیه، یکی از تالاب های دائمی شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی است که این روز ها پذیرای هزاران قطعه پرنده بومی و مهاجر است .

وی افزود : مساحت تالاب سولدوز گولو نزدیک به ۷۰۰ هکتار بوده که ۲۵۰ هکتار پهنه آبی دارد ، این تالاب به علت تغذیه از طریق زهکش سد حسنلو و آبگیری به موقع و داشتن محیط مطلوب از زیستگاه های مهم تالابی این شهرستان به شمار می آید.

وی از حضور انواع گونه پرنده مهاجر در تالاب سولدوز خبر داد و تصریح کرد : این روزها این تالاب میزبان بیش از ۲۰۰ قطعه درنای سیبری و ۲۰ قطعه پلیکان سفید می باشد ، وجود فلامینگوها که بعلت کمی آب دریاچه ارومیه یکی از زیستگاههای   مهم این پرنده زیبا بشمار می آید و با اتمام فصل جوجه آوری و بالغ شدن آنها سطح آبی این تالاب مملو از انواع پرنده ها می باشد .

رئیس محیط زیست شهرستان نقده در ادامه با اشاره و نقش مهم پاسگاه محیط بانی در تالاب سولدوز ادامه داد : امنیت حاکم ،عمق و پوشش گیاهی همراه با تغذیه مناسب باعث گردیده تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان در آرامش صورت گیرد و این عامل مهم باعث افزایش ۳۰ درصدی پرندگان شده است .

انواع اردک ها از جمله سرسفید، سر حنایی، نوک پهن  انواع حواصیل، سنقر ، انواع پرندگان آب زی و کنار آبزی از جمله پرندگانی هستند که در این تالاب زیست و زاد آوری دارندمی باشد .

شهرستان نقده با ۱۷ تالاب فصلی و دائمی بعلت قرار گرفتن در مسیر گذر پرندگان مهاجر، سالانه پذیرای بیشترین پرنده مهاجر در سطح استان آذربایجان غربی است .

تالاب زیبای سولدوز این روزها با وجود پرندگان مهاجر بخصوص درنا و پلیکان ها زیبایی خاصی به خود گرفته و این زیبایی تا اواخر بهمن ماه باقی خواهد ماند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.