در میز اقتصادی مطرح شد؛

استفاده از منابع ارزی آزاد شده برای مدیریت بازار ارز و پوشش نیازها

مدیر کل دارایی ارزی بانک مرکزی گفت: از منابع ارزی آزاده شده برای مدیریت بازار ارز،  پوشش نیاز های ارزی جامعه، خرید و واردات کالا های غیر تحریمی استفاده می کنیم.

امروز میز اقتصادی به بحث آزاد سازی منابع ارزی ایران و اثرات آن با حضور مسئولان مربوط پرداخت.

سوال: چه اقداماتی انجام شد؟ 

کاملی مدیر کل آمریکا وزارت خارجه: بحث تبادلات زندانیان بین ایران و آمریکا موضوع چند ساله است از زمانی که در دستور کار قرار گرفت با جدیت پیگیری شد گاهی فراز و فرود هایی داشت که پس از تلاش های مستمر به دوره پنج هفته ای کشیده شد که از ۱۹ مرداد شروع و خانمه آن ۲۷ شهریور بود. بعد از سال ها دولت مردان‌ آمریکا بنا به نیاز خود به سمت جلو آمدن جمهوری اسلامی هم در بحث انسانی اعلام آمادگی کرده بود در نهایت با همکاری دستگاه ها و ابلاغ به وزارت خارجه این مسئله  به سرانجام رسید.

در داخل آمریکا یک شکاف دیدگاه بین جمهوری خواهان و دموکرات ها وجود دارد که این موضوع تاثیراتی را بر روی تصمیمات در گذشته داشت .

این مسئله در سنوات گذشته به بحث برجام گره خورده بود اما موضع جمهوری اسلامی این بود که مسائل انسانی را می توانیم جدا از مسائل برجام پیش ببریم‌.

سوال: چه روندی طی شد؟

مجیدی  مدیر کل دارایی ارزی بانک مرکزی: با مذاکرات انجام شده یک فرآیند انتقالی برای وجوه تصمیم گرفته شد بنا شد تبدیل های لازم برای ون کره جنوبی انجام شود و این پول ها به حساب بانک های ایرانی در بانک های قطری واریز شود که در نهایت روز گذشته پول به حساب ۶ بانک ایرانی در ۲ بانک قطری واریز شد.

سوال: این وجوه را کجا می توانیم استفاده کنیم؟

مجیدی: در صحبت ها این توافق شده که  وجوه برای کالا های غیر تحریمی باشد این منابع به سبب این که ریال آن به دولت داده شده جزء ذخایر بانک مرکزی است و بسته به نیاز برای  بازار ارز و واردات کالا و خدمات از آن استفاده می شود.

 این وجوه از طریق فروش میعانات گازی ایران به کره جنوبی بود و در زمان آن معادل ارزی و ریالی آن به دولت و بخش های مد نظر پرداخت شده بود و اکنون جزء ذخایر ارزی بانک مرکزی است.

سوال: برنامه بانک مرکزی برای مصرف این ارز چیست؟

مجیدی: در خصوص این منبع مانند سایر ذخایر خود عمل می کنیم برای مدیریت بازار ارز،  پوشش نیاز های ارزی جامعه، خرید و واردات کالا های غیر تحریمی استفاده می کنیم.

اکنون ارز از حالت غیر قابل دسترس به حالت دسترس تبدیل شده معادل فروش این ارز به شرکت ها ریال از جامعه جمع می شود و معادل آن نقدینگی کنترل می شود.

سوال: برنامه برای بقیه منابع ارزی کشور چیست؟ 

کاملی: بحث پیگیری منابع ارزی ایران در سایر کشور ها در حال پیگیری است و ادامه خواهد داشت بخشی از این منابع منتقل شده و در جریان است.

سوال: چقدر ایران از کشور های دیگر طلب داریم؟

مجیدی: در حال مذاکره برای بقیه مطالبات از کشور های دیگر هستیم و به محض وصول اعلام خواهد شد پروژه انتقال ون که ارز غیر جهان روا است بسیار خوب انجام شد برای تبدیل این وجه به ارزهای جهان روا باید کارمزد پرداخت می شود اما هیچ هزینه ای برای کارمزد آن پرداخت نکردیم دولت قطر در این حوزه کمک کرد که از آن تشکر می کنیم. 

سوال: شرایط دخایر ارزی چگونه است؟

مجیدی: بانک مرکزی دارای ذخایر ارزی است و در حال تنوع بخشی به آن هستیم برنامه داریم که تمام اجزای این ذخایر ارزی بیشتر و متنوع تر شود. در شرایط قابل قبولی در خصوص ذخایر ارزی هستیم. در نهایت ذخایر بانک ارزی بیشتر از عدد کره جنوبی است.

سوال: در خصوص پنج سال بلوکه شدن پول کشور در کره اقدامات حقوقی هم انجام می شود؟

کاملی: در بخش حقوقی قاعدتا در دستور کار قرار می گیرد و وزارت خارج هم مسئله را در نزد محاکم پیگیری می‌کند یک موضوعی در این زمینه به جریان افتاده است اما در کل معمولا فرآیند های حقوقی زمان بر است. 

سوال: برنامه بعدی بانک مرکزی چیست؟

مجیدی: در تمام وجوه که در دنیا داریم همین برنامه را داریم که میزان دسترسی را افزایش دهیم یکی از بخش های بازار ارز قسمت حواله است که برای آن برنامه داریم تا نیازهای ارزی کشور بهتر پوشش دهیم.

سوال: ارزیابی شما از اثر گذاری این منابع بر بازار ارز چیست؟

مجیدی: تاثیر مثبت بر روی نرخ ارز خواهد داشت. برای واردات و وزارتخانه های مختلف از منبع جدید می توانیم استقاده کنیم و از منابع دیگر کاهش تقاضا خواهیم داشت که این هم بر بازار ارز و نوع پرداخت ها اثر گذار خواهد بود. طبیعتا ثبات بیشتری را خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
نیاز اول پرایده
آخرین اخبار