تراز تجاری ۹۵ درصد ایران در تجارت با کشور عراق

معاون بین الملل اتاق ایران گفت: در حال حاضر تراز تجاری ما با عراق ۱۰ میلیارد دلار است که ۹۵ درصد آن به نفع ما است.

عسگری معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران گفت: نگاه ما به عراق به عنوان دروازه میان کشورهای دیگر است چرا که می تواند پایگاه خوبی برای ما باشد.

او گفت: عراق می تواند به عنوان کشور عربی یک توسعه برای ما باشد و توسعه دو کشور به شدت به روابط اقتصادی کمک می کند.

عسگری گفت: ما در عراق مشکل جابه جایی داریم چرا که عدد روشنی نداریم و هر روز مشکلاتی در این زمینه داریم یه نظر من باید پلتفرم این قضیه روشن شود.

معاون بین الملل اتاق ایران گفت: برای یک تجارت پایدار نیاز است که سرمایه‌گذاری دوجانبه شود؛ همچنین می طلبد که ما در برخی زمینه‌ها مشکلات را مرتفع کنیم.

او گفت: حضور ایران در کشورها بخصوص در حوزه تولید می توانند اقتصاد کشور را افزایش دهد، بخش خصوصی موتور رشد است و خالق کسب‌وکارهای موفقی است که باعث رشد، ایجاد شغل و پرداخت مالیات می‌شوند و خدمات و سرمایه‌گذاری را تأمین می‌کند.

به گفته عسگری، در حال حاضر تراز تجاری ما با عراق ۱۰ میلیارد دلار است که ۹۵ درصد آن به نفع ما است اما لازم است پیش بینی کنیم که با توجه به اتفاقات و رویدادها و اقدامات، وضعیت تجاری ما با عراق چگونه خواهد شد.

صادرات ۱۰  میلیارد دلاری به عراق طی سال گذشته

در ادامه جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: تجارت ایران و عراق  توسعه پیدا کرده است.

او گفت: حجم تجارت به عراق در فروردین امسال به‌صورت مقطعی به دلیل ایام نوروز و ماه رمضان افت کرد و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ما همواره در فروردین شاهد افت تجارت هستیم اما این افت در ماه‌های بعدی جبران می‌شود و در نیمه دوم سال شاهد رونق بیشتر خواهیم بود.

سنجابی شیرازی گفت: هدف ما این است که از طریق برنامه های متوازن  بتوانیم رشد اقتصادی را  افزایش دهیم.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اگر ما از عراق بیرون بیایم چیزی حدود ۲۳ میلیارد دلار را از دست خواهیم داد، اگر امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز فراهم شود می‌توان امیدوار بود  حداقل ۲ میلیارد دلار به حجم تجارت ما با این کشور اضافه می‌شود. البته صادرات خدمات فنی و مهندسی مشروط به این است که بتوانیم محدودیت‌های نظام بانکی عراق و تحریم‌های بین‌المللی را حل کنیم.

او گفت: آینده منطقه بر آینده جهانی و تجارت ارتباط دارد، سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و قطعاً این میزان صادرات قابل افزایش است.

سنجابی گفت:  برای بودن در افق ۲۰۲۵ در حوزه عراق باید در راستای سناریوی تجارت حرکت کنیم که در حال حاضر  تراز تجاری به سمت تجارت ترجیحی باشد. ۸۵ درصد کالا‌های عراق از طریق واردات انجام می‌شود.

او گفت: طی پنج سال اخیر صادرات عراق ۹۸ میلیارد دلار تومان بود و در نهایت به ۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است و در مقابل واردات از ۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ با رشد ملایمی به ۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

سنجابی گفت: همچنین ارزش تجارت کالایی عراق در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۸ میلیارد دلار رسید به طوری که عراق تا ۱۰ سال آینده بزرگ‌ترین کشور در منطقه برای سرمایه گذاری خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار