گروه‌هایی که اصرار بر افسرده دانستن ما ایرانی‌ها دارند حتی به مطالعات ژنتیکی که در سطح جهان انجام شده نیز توجه ندارند.

عده‌ای حکم می‌دهند و قاطعانه رای صادر می‌کنند که ایرانیان مردمی افسرده و دلمرده هستند. سپس از نتایج بررسی‌های جهانی که شادترین مردم دنیا را رتبه‌بندی می‌کند، کمک می‌گیرند و رتبه‌های اعلام شده از سوی آنان را به‌عنوان سندی برای اثبات افسردگی جامعه ایرانی به گفته‌های‌شان سنجاق می‌کنند.

نتیجه این می‌شود که طبق ادعای این جریان خاص که عادت دارد با اپوزیسیون خارج‌نشین هم داستان شود، مردم ایران به هزار و یک دلیل داخلی و خارجی روز‌به‌روز بیشتر از قبل به مطب روانپزشکان می‌روند و بیش از هر زمان دیگری دارو‌های ضدافسردگی مصرف می‌کنند. این وضعیت در نهایت بهانه‌ای می‌شود برای مرثیه‌خوانی بر مزار شادی از دست رفته جامعه ایران و گریبان چاک‌دادن برای غم و حزنی که به مردم تحمیل شده است. اما واقعیت جامعه ایرانی را می‌توان در شادمانی‌های پس از پیروزی قهرمانان ورزشی یا جشن‌ها و بزرگداشت‌های ملی و مذهبی به عینه دید و به دنیا نشان داد، این تصویر یک ملت افسرده نیست. ادعای افسردگی جامعه ایران هم انگار بخشی از یک سناریوی سیاسی است. کسانی که این رویه را در پیش گرفته‌اند دست آخر نیز این وضعیت را به اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور ربط می‌دهند و نتیجه می‌گیرند که بی‌آینده بودن، نابرابری و فساد که جوانان و زنان را بیش از هر گروه دیگری درگیر کرده، موتور محرک ناامیدی و به تبع آن، افسردگی را روشن نگه داشته است. آیا جامعه ایرانی به معنی تک تک ما مردمی که از صبح تا شب هر‌کدام به سهم خود و بنا‌بر جایگاه‌مان تلاش و تکاپو می‌کنیم از دم افسرده‌ایم و بار غمی سنگین را به دوش می‌کشیم؟ آیا شادی از زندگی همه ما مردم به‌عنوان یک ملت رخت بربسته و تاریکی و سیاهی تنها چشم‌اندازی است که پیش‌رویمان ایستاده است؟
 
افسردگی یا شادی مطلق وجود ندارد
در آخرین رتبه‌بندی شادترین کشور‌های جهان که در سال۲۰۲۲ انجام شد، رتبه۱۱۰دنیا به ایران داده شد؛ جایگاهی که دو پله از کشور همسایه‌مان ترکیه بالاتر بود. ما کشوری بودیم که طبق همین طبقه‌بندی در سال۲۰۲۱ رتبه۱۱۸ جهان را داشتیم، اما کسانی که اصرار بر افسردگی جامعه ایرانی دارند حتی این ترقی دو پله‌ای را هم ندیدند. گروه‌هایی که اصرار بر افسرده دانستن ما ایرانی‌ها دارند حتی به مطالعات ژنتیکی که در سطح جهان انجام شده نیز توجه ندارند، مطالعاتی که ثابت کرده حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد از تفاوت سطح شادی میان افراد یک کشور ناشی از تفاوت‌های ژنتیکی آنهاست. این حرف‌ها عمدا زده نمی‌شود تا فرآیند القای افسردگی جامعه ایرانی بدون کمترین مشکل پیش برود؛ آن هم نه افسردگی محدود که دلمردگی‌ وسیع به وسعت یک ملت. اما آیا می‌توان یک جامعه ۸۵میلیون نفری را به کل افسرده دانست؟ دکتر مجید کاشانی، محقق و جامعه‌شناس در پاسخ به این پرسش توضیح می‌دهد که مطلق‌گویی در این حوزه کاملا مردود است. او می‌گوید: «هیچ جامعه، هیچ فرد و هیچ فرهنگی قطعا و صددرصد افسرده یا شاد نیست بلکه جوامع، افراد و فرهنگ‌ها در برهه‌های مختلف، شکل‌هایی از شادی و افسردگی را تجربه می‌کنند، اما در نهایت جامعه می‌کوشد تا از پس این نوسانات به تعادل برسد. به‌عبارت دیگر اخبار و حوادث ناگوار و حزن‌انگیز می‌تواند عاملی برای شکل‌گیری احساس یاس، ناامیدی یا افسردگی باشد، اما از آنجا که انسان‌ها بالذات موجوداتی کمال‌گرا هستند و همواره به‌دنبال بهترین‌ها می‌گردند در نهایت به رفتار‌های تعادلی رو می‌آورند چرا که نمی‌توانند در یک وضعیت غم‌انگیز متوقف شوند.» در واقع به گفته او هر جامعه‌ای می‌تواند دچار ناراحتی‌های موقتی شود و طبیعتا شدت اندوه کسانی که به رویداد‌ها نزدیک‌ترند بیشتر از سایر افراد جامعه است، اما حتی همین غم نیز پایدار نیست و به همین دلیل نمی‌توان ناامیدی‌های موقتی را به معنی افسرده بودن جامعه قلمداد کرد.


بیشتربخوانید


گام اول: تعریف شاخص‌ها
این سؤال که آیا جامعه ایران شاد است یا افسرده را از زاویه دیگری نیز می‌توان تحلیل کرد، دقیقا از همان دریچه‌ای که دکتر کاشانی به آن می‌نگرد. او می‌گوید برای شاد یا افسرده دانستن یک جامعه ابتدا باید شاخص‌ها و ملاک‌ها را مشخص کرد یعنی همان کاری که در کشور ما انجام نشده است. 

او می‌گوید: «افسرده دانستن یک جامعه به تحقیقات روان‌شناختی، جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی نیاز دارد حال آن‌که این تحقیقات در جامعه ما انجام نمی‌شود و اگر مطالعه‌ای نیز صورت می‌گیرد محدود و مقطعی است. این درحالی است که برای انتساب یک صفت به یک جامعه و ملت باید معیار‌ها و شاخص‌های بومی را تعریف کرد که این کار نیز در جامعه ما انجام نشده است. مثلا در ملاک‌های جهانی شادی، برگزاری مراسم عمومی رقص و پایکوبی یکی از معیارهاست حال آن که به لحاظ تفاوت فرهنگی، جامعه ما نمی‌تواند چنین مراسمی را برگزار کند. این در حالی است که باز هم به لحاظ همین تفاوت فرهنگی، برگزاری مراسم مذهبی عمومی در کشورمان نمی‌تواند ملاکی برای افسرده تلقی کردن جامعه ایرانی باشد، چرا که اقشار مذهبی اتفاقا با شرکت در این مراسم حس شادی و رضایت کسب می‌کنند؛ بنابراین نخستین گام تعریف بومی شاخص‌ها و معیار‌ها و سپس مطالعه جامعه براساس آنهاست.» 

با این حال دکتر کاشانی تاکید دارد که متولیان برپایی شادمانی در کشورمان به‌خصوص در هرم سنی جوانان از سال‌های دور تاکنون دچار کژکارکردی‌هایی بوده و هستند به طوری که یک برنامه منسجم ملی برای شادی در کشورمان وجود ندارد که همین موضوع راه را برای چسباندن صفت افسرده به جامعه ایرانی هموار کرده است.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۰
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۲۴ ۳۱ شهريور ۱۴۰۲
افسردین ترین ملت دنیا ژاپن و کشورهای غربی است
آمار خودکشی بالاست
حتی در ژاپن بخاطر تنهایی
همسر .بچه .خواهر .بردار .اجاره میگیرند
سازمانهایی است که کارشون اینه
قدر همدیگر را بدانید
در آمریکای شمالی . شغلی است که با تلفن با مردم صحبت میکنید تا از تنهایی بیرون آیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
اکثر فیلمای یوتیوب و اینستاگرام تزریق غم و غصه و اعصاب خورد کنیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
حضرت علی علیه السلام در دعای کمیل میفرمایند:واجعلنی بقسمک راضیاقانعا(خدایا مرابه آنچه قسمتم کردی راضی وقایع گردان)
جان این کلام این است که از ازل تا ابدخلقت انسان دچارمشکلات عدیده ای است و هنرانسان بودن و زندگی این است که آدمی بتواند با همین مشکلات زندگی اش رازیبا و موفق پیش ببرد،وبنده این حرفها را از روی مرفه زدگی نمیگویم،خدا را شاهد میگیرم چند روز، چند روز نان خالی میخورم،ولی الحمدلله زندگی شادو پرا زنشاط دارم،چون به آنچه دارم قانع هستم
بروید آمارخودکشی ممالک به اصطلاح متمدن غرب رابا ایران مقایسه کنید معلوم خواهدشد افسردگی کجاست
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین
۲۲:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
چرا افسرده نباشیم هرچی کارمیکنیم پس انداز میکنیم به جایی نمیرسیم ن میتونیم ماشین بگیریم ن میتونیم ازدواج کنیم ن تفریحی داریم سنمونم داره میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۵:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
30 سالمون شده شغلی نداریم تفریحی نیست تقویم ایران هم که همیشه ترویج شادی میده بس چرا افسرده باشیم
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۵:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
طیران مرغ دیدی تو زپایبند شهوت بدرآی تا ببینی طیران آدمیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
من مانده ام تنهایه تنها....
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
افسرده اونائی هستند که قرآن ندارند،امام حسین ندارند ،نماز ندارند چهارده معصوم رو ندارند،علمای بزرگ ورهبری بی بدیل ندارند،وگرنه حضرت رسول الله (ص)زمان رحلتشان فرمودند الان که از بین شما میروم دوچیز گرانبها دربین شما میگذارم،یکی قرآن ودیگری اهل بیت که اگر به این دو تمسک بجویید قطعا رستگار میشوید.این یعنی همان فوز عظیم.حالا من از شما میپرسم افسرده کیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
من بازنشسته ده میلیون می گیرم وبا حقوقم نمی توانم دوشب دریک هتل ۵ستاره اقامت کنم وقتی زندگی را اینگونه کردید می خواهید افسرده نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
خوب برو سه ستاره یا مسافر خانه تا افسرده نباشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
مگه رونالدویی که بری هتل ۵ ستاره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
دو شب مهمانسرا چی؟ میتونی بگیری؟!
مگه گرفتن هتل 5ستاره ملاک هست؟ شما بتونی زندگی متعارف و متوسطی داشته باشی خیلی هم باید شکر گزار خدا وممنون خلق خدا باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
نهایت حماقت و کم عقلی هست اگر بگیم اینکه کسی توی جمع شاد هست یا داره میزنه و میرقصه یا برای انجام کاری هزینه میکنه، پس افسرده نیست. افسردگی چهره نداره که بتونیم از روش تشخیص بدیم. تشخیص افسردگی باید توسط افراد کارشناس و متخصص انجام بشه و نشانه هاش هم یکی دوتا نیست. اگه دانش این کار رو نداریم، حداقل در موردش ادعای فضل نکنیم و نسخه نپیچیم...
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۹:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
افراد مشهور و معروف هم دچار افسردگی ها شدید در زندگی شون شدن

اصل اینه ک راه نجات از افسردگی چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
راه نجات دینداری و توکل به خدا هست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
کی میگه افسرده نیستیم من چهل سالمه فقط دارم سگ دور میزنم هیچی در نمیاریم هیچ تفریحی نداریم شماها بهتون میرسه ولی ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
در غرب تمامی شادیها موقت وبا خوردن مشروبات الکلی لبخند برلب دارند وتمامی خنده های آنها ظاهری است اگر یک غربی را به مدت نیم ساعت بدون مواد مخدر ویا مشروب یعنی درحالت معمولی در یک جا تنها بگذارید واز جایی که شمارا حس نکند نگاه کنید حالت دیوانگی وجنون وافسردگی واقعی را میتوانید ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
افسرده و پرخاشگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
به گفته همین کارشناسان اقتصادی در ایران و آمار اصناف قدرت خرید مردم در این چند سال علی الخصوص دو سال گذشته به شدت پایین اومده. دیگه موضوع اجاره خانه و خرید اجناس ضروری رو که همه از جمله خودم دارم میبینیم و کسی نمیتونه منکرش بشه. قبلا سبد مواد غذایی ما و خانواده های دو ر و اطرافم بهتر بود ولی الان به خاطر گرانی زیاد بسیار محدودتر شده. حالا خانه و پوشاک و هزینه های دیگر بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
از افسردگی که جاده ها به سمت مراکز تفریحی قفل میشن
از افسردگیه که اینقدر میخورن بعدش دنبال رژیم لاغری میوفتن
از افسردگی که تو بازار و پاساژهای جا برای سوزن انداختن نیست
از افسردگیه که مدل به مدل میپوشن و میخوردن و میگردن و بعد استوری میکنن و پزشو به هم دیگه میدن
از افسردگیه وووووووووووووو

کلا همه این کارها از روی افسردگیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
آخرین ورژن گوشی موبایل و سگ گردانی شاسی باند سوار شدن و دائم رفتن به شمال وساحل و... رو اضافه کن تا خوب ملاکهای افسردگی معلوم بشه.
ناسپاسی بیشترین افسردگی رو میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
شما هر چقدر هم بگویید باز هم در عمل و واقعیت می بینیم که ایرانی جماعت و مخصوصا نسل جوان، اکثر افسرده و مایوس از آینده و بسیار عصبی هستند. و علاقمند به فرارو مهاجرت از ایران.
حتی حتی شما مقامات و وزیران ومجلس نشینان برای اینکه فرزندانتان زندگی و تحصیل و امنیت و حتی درمان بهتری داشته باشند، آنان را به غرب می فرستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کی گفته هرکی گفته الکی گفته ما انقدر شادیم هر روز میخوابیم صبح میبینم رفتیم عقب تر انقدر میخندیم هروز گرون تر میشه ما هم جک میسازسم و همش میخندیم تنها مردمی هستیم که واسه بدبختی حودمون جک میسازیم و میخندیم واقعا مسئولین خوش شانسی داریم تازه اصلا هم تو خیابون دعوا نمیشه هرچقدر دلت میخواد بوق بزن همه خوشحال و سرحال کی به کیه ۲×۲=۱۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
نسبت به خیلی از کشورهای دنیا،ایرانی شادتر،خونگرم تر وسرزنده تر هستند توی خیلی از کشور مردم به ظاهر مشکلی ندارن و همه امکانات براشون فراهمه ولی چه فایده که از صبح تا شب فقط مثل ربات کار می کنن و این تکرار میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
واقعا هم این دروغه خوشحالی کجاست کسی که پول داره خوشحاله ... کسی که بیکاره و درآمد ندارده خوشحاله .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
الان بعضی درایران دچار فقر احساسی شدن و میگن خوشبخت نیستیم،در صورتی که همین فرد ببینی دوتا ماشین و خونه و باغ ویلا و مسافرت و رستورانش به راهه.چرا میگه خوش نیستم،چون به داشته هاش قانع نیست و به بالاتر از خودش نگاه میکنه و همین جور حسرت میخوره و احساس فقر میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۳:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اگه یک هفته مسافرت کنید به یک کشور درجه ۳ اروپایی موقع برگشت با دیدن اولین ایرانی متوجه افسردگی ایرانیان خواهید شد.وقتی هر روز همدیگر را می بینیم متوجه این موضوع نمی شویم.واقعا افسرده هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
با سلام اگر تاریخ بخوانیم متوجه می شویم که ایرانیان بیشترین جشن ها وشادترین ملت ها بوده اند اما متاسفانه دلایل شادی این ملت ازشون گرفته شده و بیشتر مردم طالب گریه و عزاداری هستند تا شادی حتی یه اصطلاح عامیانه است که میگه زیاد نخند ضرر آن را می بینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
این یک حقیقته که مردم ایران افسرده ترین مردم دنیان
یک جوان توی این کشور دلش به چی خوش باشه فقط بدبختی داره هیچ شادی نداره
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۴:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
این یه دروغ محضه شماها همه چیز رو تو رفاه و پول میبینید و انتظار دارید همه یکسان باشن. از چیزی که داری باید بهترین لذت رو ببری نداشته هارو هم تلاش کن به دست بیاری امید به زندگی داشته باشید .خداوندمیفرماید بزرگترین گناه نا امیدی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
ساقیتو عوض کن . آمار اصلاح میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
اگه کار بکنه
توقعات رو پایین بیاره
ورزش بکنه
اینقدر مغرور و خود خواه نباشه
اینقدر توهم دامایی ومدرک گرایی نداشته باشه
ادب وتربیت نسبت به دیگران داشته باشه
دنبال کسب تجربه و علم باشه
صاحب مهارت بشه
چشم به زندگی دیگران نداشته باشه
به دستور خدا عمل کنه
حتما شادی و سلامتی و موفقیت را تجربه خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
ناشناس 14:09

ما این کارها رو کردیم اما چیزی عایدمون نشد. کلی دنبال درس و مهارت و کار بودیم و از سن کم علاوه بر درس دنبال کار هم رفتیم اما چیزی عایدمون نشد. چون جامعه چنین چیزایی رو اصلا نمیبینه. نکته جالبش اینه که حاکمیت و یا حتی افرادی که مذهبی هستن و از این حرفا میزنن خودشون اصلا به چنین چیزا اعتقاد ندارد اینا همه حرفای کلیشه ایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
ایرانی افسرده است که از در و دیوار هتل رونالدو بالا می ره برای دیدنش ،نه بابا این از بی خیالی و شنگولی ایرانیهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
سرزنده ترین وباهوش ترین وشادترین ملت جهان ایرانیها هستن نمونش اربعین ودلداگی به اقامون امام حسینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
قات زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
نمیشه که با جیب خالی با سر افکنده جلوی خانواده بگیم شادیم و افسرده نیستیم میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بله میدونیم فقر داره بیداد می‌کنه انقدر بیداد میکنه که شمال و مشهد قفله خخخخخ
انقدر بیکار هست که من دارم هر بیمارستان و شرکتی میرم طرف گله میکنه خخخخخ
انقدر فقر داریم که همه چاقن خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بله اونی که میره مشهد و شمال مجبوره مثل کارتن‌خوابا چادر بزنه وگرنه باید هتل و ویلا بگیره اونی که تو بیمارستان و شرکت کار می‌کنه حقوقش زیر خط فقره چه برسه به معلم و کارگر و... ضمناً شاید شما پولداری و چاقی وگرنه ۷۰ درصد آدمایی که من هر روز میبینم پوست و استخونن به جز اینکه چاقی میتونه ژنتیکی باشه و ربطی به غذا خوردن نداره. آره ما با دلار ۵۰ هزار تومنی و تورم ۵۰ درصدی و مسکن چندمیلیاردی و پراید ۲۰۰ میلیونی فقر نداریم توی کشور. بله مشخصه رفاه تو جامعه بیداد می‌کنه. من جای تو بودم خودمو به یه تیمارستان معرفی می‌کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خب مال نصف مردم ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
چاقی از تغذیه بده و فرهنگ غذایی اشتباهه.همین شمال و مشهد مردم که با ماشین و چادر مسافرتی و پیک نیک میرن هم چشم ندارید ببینید.دوا و درمان و مریضی و بیمارستان هم که برای خوشی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
چاقی از تغذیه بد نیست از اینه که هر وعدت برنجه توهم دو بشقاب دو بشقاب میخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
از اربعین بگیر تا شمال و مشهد خیلیا دق کردن از مسافرت ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
درک کنید از سفرهای شمال و مشهد مردم این چند وقته خیلیا فشار خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
پدر من جانباز موج انفجاری دارای بیماری وزوز گوش
بازنشسته تامین اجتماعی با حقوق 7 میلیون، تا 10 روز فقط می رساند چرا نباید افسرده شود؟
اینم شماره تماسش09171310473
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
شادی، آرامش و افسردگی در فرهنگهای مختلف جلوه های مختلفی داره اگر فردی از کشورهای خارجی، ایرانیان رو در مجلس امام حسین ع ببینند که اشک می ریزند گمان میکنند ما ملت شادی نیستیم در حالیکه پس از چنین مجالسی آرامشی به فرد دست میدهد که باید تجربه کرد تا فهمید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
داداش مغلطه بازی نکن
بدبختی مردم و افسردگیشون هیچ ربطی به محرم و عزاداری نداره. بله ما مردم 10 روز از سال عزادار هستیم.
355 روز دیگه اش چی؟ اونم بخاطر محرمه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
عزیز دل من نه اجنبی ام نه سیاسی وضعیت‌اقتصادی خراب و تورم افسار گسیخته باعث دلمردگی ایران‌و ایرانی شده نمیتونید درستش کنید اون یه بحث جدا داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
مردیم از خوشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
شما یی که این مطلب جور کردی انگار توی این جامعه نیستی مگه غیر ازاین است.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خب حقیقته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
چرا آمار خودکشی سوئد و بقیه کشورهای اروپایی بالاست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اون‌هایی که تو ایام اربعین با آهنگ بوشهری میرقصیدند هم جزو افسرده ها حساب کرده اند ، یا اون‌هایی که به سمت شمال هجوم می‌برند و جوجه میزنن چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کل شادی ما تو خلاصه میشه به یه عید نوروز. که همونم با گرونی ها شده مصیبت عظمی. ملت تو هر کشور دیگه ای . روزی 8 ساعت کار میکنند. حقوق خوب. دو روز تعطیلی تو هفته. آسایش و رفاه. تعطیلات خوب. خودرو و خانه قسطی، بهداشت و درمان و آموزش خوب و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
تو هر کشور دیگه ای یعنی چه؟
افغانستان
اکراین
روسبه
آذربایجان وارمنستان
ونزوئلا
کره شمالی
یمن
آلمان
انگلیس
فرانسه
اسرائیل
ایتالیا
و....
هر کشوری شادی هست گفتی؟!
دادش مشکل ناسپاسی امثال شما هست.
یکبار شد بگی
خدارو شکر سالم هستم
خانواده دارم
شب رو آرام خوابیدم
بیمارستان نبودم
عزیزانم در کنارم هستند
داعش بر سر ما مسلط نیست
منزلمون بمباران نشد
بهر حال تا الان گذراندیم و بقیه ش هم خدا بزرگه و....
راستی
خودت چقدر برای پیشرفت این کشور سختی کشیدی؟ چند قدم برداشتی؟ غیر از غر زدن و توقع داشتن وطلبکار بودن ببین خودت کاری دیگه هم داشتی؟
اصلا شده برای پیشرفت کشورت ملت و مردمت شده حتی یک سیلی بخوری. منظورم سختی دیدن هست. یا فقط غر زدن رو یاد گرفتیم؟! گذشته ات رو مرور کن ببین واقعا کار بدرد بخوری برای کشورت داستی که طلبکاری؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
صبح تا شب جون میکنی که فقط از گرسنگی نمیری . دیگه نیازهای دیگه به درک . خدا لعنت کند مسئولین که مسبب این افسردگی و دلمردگی ملت ایران هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خدا لعنت کنه امثال توی مزدور.والله خیابونا شده پارکینگ خودرو جا نیست بتونی رانندگی کنی.میروی رستوران و فست فودی باید تو صف وایسی.میخوای بری مسافرت باید تو ترافیک باشی.میری بازار شلوغ.شاید تو که نظر میدی تو کشور ایران نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۲
ناشناس 13:56 این چیزایی که تو میگی نهایتا 10 درصد جامعه امروزه که لباسای لوکس و ماشین های آنچنانی دارن. از همون بالا شهر تهران یه خرده بیای پایین تر سطح زندگی مردم کلا عوض میشه. من خودم به عنوان کسی که با نهاد های مثل بهزیستی و ثشر ضعیف در ارتباطم دارم میبینم که در برخی از همین مناطق تهران فقر به شدت زیاد داشته و حتی یه عده خانواده نمیتونن یه وعده برنج درست بخورن. اوضاع خراب تر از اونیه که بخو.ای تصور کنی. الکی به مردم برچسب نزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بستگی داره افسردگی و خوشی را چطور تفسیر کنی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خیلی هم خوشیم .
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۲:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
مرگ بر این مسئولین که منشا افسردگی ایرانیان هستند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کجای دنیا همه امور را از مسوولان طلب می‌کنند، و مردم فقط باید بخورند و بخوابند ؟؟؟ چرا چرت و پرت میگی ؟
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۳:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اسگل چرت وپرت نیست عین حقیقته....مملکت چند تا مثل توداشته باشه دیگه خائن و دشمن نیاز نداره...اح...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خوب اگه مرگ خوبه خودت بمیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
این که جواب داده رو باید پیداش کرد خیلی کار باهاش دارم اخه احمق اگه حرفت درسته پس مسئولین بیخود میکنن قبل انتخابات حرفرمفت میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
ادبیات و طنز حرف زدن شما وامثال شما نشان دهنده فهم و عقل و تحصیلات وادب شماست. البته هر کس خیانت کرده قطعا محکوم ومنفور هست ولی فقط مسئولین نیستند خود شما چقدر برای پیشرفت کشورت کار کردی؟ چقدر سپاسگزار وشکر گزار خدا بودی؟ چقدر بجای توقع داشتن وغر زدن ونق زدن برای مردم وکشور گره گشایی کردی؟! اصلا خودت برای کشور چقدر مفید بودی؟ باشه حساب مسئولین جای خودش ولی من و شما چی؟ تو خانواده فقط پدر مسئولیت نداره بچه ها هم هرکدوم نقش کمک کردن برای آبادانی و ساختن یا خراب کردن رو دارن حالا80 میلیون ببین چقدر در ساختن وچقدر در تخریب نقش داریم. چقدر توقع داریم توی خانواده 4 نفری هیچ کس حاضر به اطاعت وهمکاری نیست حالا تو کشور 80 میلیونی چه توقعی داری؟! غر نزن فکر کن کار کن کمک کن خدا هست و خدا کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
من با مدرک لیسانس خدمات بیمارستانم شیفت هامونم ۳۲ساعته هستش.اصلا دیگه نه شور و شوق دارم نه حال زندگی کردن.اگه این افسردگی نیست پس چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
مومن هرگز افسرده و دلمرده نیست.
مشکلی اگه هست، از ضعف خداباوریست...
Iran (Islamic Republic of)
iman
۱۲:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
جناب مومن سلام علیک. ببخشید شما اجاره نشین هستید؟ آرزوی خرید خودرو دارید. فرزند محصل یا دم بخت دارید. شما گوشت خریداری میکنید؟ وقتی حقوق زیر ۱۰ تومن هست و خط فقر ۱۸ میلیون. با چی میشه زندگی رو چرخوند و شاد بود. شعار پوچ نده لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
جوانان افسرده هستن.این حقیقته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
خیلی هان
نتیجه ورزش نکردن
دائم سرشون تو موبایل بودن
دنبال چرت وپرتهای رسانه های واتس اپی وتلگرامی و ماهواره بودن
تغذیه ناسالم
مطالعه نکردن
توقع زیادی داشتن
مسئولیت پذیر نبودن
تا نصف شب بیدار بودن بخاطر هیچ وپوچ و چت کردن الکی
دیر بیدار شدن صبح
و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
وقتی تو مملکت اختلاس و فساد باشه کسی به داد مردم نرسه بله همه افسرده هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
افسردگی و یاس تو مملکت بیداد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
برو دکتر ، ضمنا کار و تلاش هم خوبه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
ادم نباید به چرت و پرت کسی گوش کنه،تو خیابون برو،تو دانشگاه برو،ملت میگن اگر نتونیم مهاجرت کنیم دیوانه میشیم.حتما شادن ک میخوان مهاجرت کنن وگرنه کدوم احمقی دنبال مهاجرته،مگه خوشی زده باشه زیر دلشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خوشی زده زیردلشون
Germany
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
از نا امیدی و بدبختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بنظرتون رتبه ای هست که بهش افتخار بشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بله ارزانترین قیمت سوخت دنیا را داریم و در بهرمندی شهرنشین ها و روستانشین ها از گاز طبیعی رتبه دوم دنیا را داریم و طول خطوط لوله کشی گاز در ایران نه برابر قطر کره‌ زمین است ، برو کتاب صعود چهل ساله رو بخون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
ارزشمندترین پول دنیا مال ‌کیه
بهره مندی شهری و روستایی از منت یارانه چقدره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
ترافیک ۲۵ کیلومتری جاده شمال و خوشگذرانی مردم معنیش چیه ؟ آمار خودکشی بالای آمریکا و کشورهای اروپایی چی میگه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
معنیش اینه که تو احمقی، احمق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
الان باید به ترافیک افتخار کنیم.مردم پول بلیط هواپیما ندارن و با ماشین میرن. تو چادر میمونن.چشم دیدن همینم ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
همينه، فقط عادت کردیم نق بزنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خودمون و گول نزنیم، آیا ما افسرده نیستیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اجازه فعالیت به خوانندگان خیابانی و در نظر گرفتن محلی در پارک‌ها برای موسیقی و انجام حرکات موزون (رقص ) می‌تواند شادی را در جامعه گسترش دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
هنجارشکنی و هرزگی شادی نمی آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
مثلا میمون هم برقصه شاده؟
حیوانات هم لخت هستند شادن؟
والا ما شادی رو تحربه کردیم نه رقصیدیم نه قانون رو زیر پا گذاشتیم نه دنبال موسیقی بودیم.
همدلی و محبت ودوستی وصداقت با شوخ طبعی و راضی بودن به رزق خدا و زیاده طلب نبودن ما یعنی قناعت و در عین حال سخت کوشی ما هم حالمون رو خوب کرده بود هم شاد بودیم. الانم بی نهایت ممنون خدائیم و شکر گزار خدا شکر گزار باش همه ما سرمایه هایی داریم که قدرش رو نمیدونیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اجازه فعالیت به خوانندگان خیابانی و در نظر گرفتن محلی در پارک‌ها برای موسیقی و انجام حرکات موزون (رقص ) می‌تواند شادی را در جامعه گسترش دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
دل آرام گیرد به یاد خدا ، نه رقاصی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کور خوندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اگه خواستید معنی افسرده را بفهمید عکسهای منافقین را در گوگل‌ جستجو کنید و بر چهره آنها زوم کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
ما ایرانی‌ها را مسولین افسرده کردن
بیکاری تورم مدارس پولی حتی دولتی گرانی خودرو مسکن نرفتن درسال حتی یک بار به مسافرت داخلی
نداشتن تغذیه سالم نداشتن آب‌وهوای خوب همس آلوده،........
چطو. می توانیم افسرده نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
کاهش امید ودلمردگی مردم ومخصوصا جوانان اظهر من الشمس است . در نسبت درصد کنکور،خالی بودن کارگاههای مراکز آموزش فنی وحرفه ای از کارآموز و بسیاری امور دیگر آشکار است. مشکلات ایجاد شده توسط سیاستهای غلط حاکمیت پدر مردم را درآورده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد داوودی
۱۰:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
خدایی چیزی هم برای شادی مونده مگه؟ بیاید واقع بین نظر بدیم نه احساسی صبح تا شب کار کنی با پول کم که نیازهای ضروری اولیه ات هم نتونی با اون حقوق تامین کنی چه برسه به پس انداز و خرید خونه و ماشین و حتی لباسهای قشنگ در کمترین حالتش چه شادی ایی میمونه الان؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر آدمی کار نمیکه که بتونه در جهت رفع آرزوهای شیرینش قدمی برداره؟ دیگه هیچ جوره نمیشه به آرزوها رسید که شاد شد
Iran (Islamic Republic of)
اس
۱۲:۱۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
واقعا دمت گرم گل گفتی .....مردم همگی همین شرایط رو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
از بیراه افسرده هستند و گرسنه و فقیر ند نمیتونن یه سفر بروند و این ترافیک چندین کیلومتری جاده شمال و بسته شدن آن بعلت شدت ترافیک و ترافیک 25 کیلومتری جاده رشت در چند روز پیش برای خوش گذرانی و تفریح نیست فقط به خاطر نداری و فقر و افسردگی هست .باور کن !!!!!!!! خخخخخخ
آخرین اخبار