هاشمی گفت: تجربه خدمت سی ساله در تمام سطوح مدیریتی باعث شده است شناختی عمیق از ساختار‌های حوزه ورزش داشته باشم.

کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس و جلسه رای اعتماد خود ضمن تشکر از حمید سجادی وزیر پیشین ورزش و جوانان اظهار کرد: قائل به کار و عمل جهادی در سایه برنامه محوری هستم، اکنون زمان کار بی‌وقفه است. تجربه خدمت سی ساله در تمام سطوح مدیریتی باعث شده است شناختی عمیق از ساختار‌های حوزه ورزش داشته باشم، شناختی که می‌تواند در سراسر کشور به رفع پایدار مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

گزینه پیشنهادی تصدی گری وزارت ورزش با تاکید بر باتوجه به اهمیت و جایگاه جوانان، گفت: انقلاب مدیون اعتماد امام به جوانان بود. مهمترین رسالت ورزش و جوانان آبیاری نهال امید در دل جوانان است و این مساله محقق نمی‌شود مگر اینکه وزارتخانه با بسیج همه توان در جهت رفع مشکلات جوانان گام بردارد.

وی افزود: نمی‌توانیم با رویکرد‌های سنتی در عرصه‌های تصمیم‌گیری بر مشکلات آن‌ها فائق شویم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: در شرایطی که ورزش بین الملل در حال ورود به سطوح پیچیده تری است، باید بپذیریم مدیریت این شرایط نیز نیازمند هوشمندی، خودباوری و اتخاذ سیاست‌های شجاعانه است تا بتوانیم این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم

هاشمی در ادامه به چهار رویکرد اصلی خود برای عبور از این شرایط حساس و مدیریت عرصه ورزش اشاره کرد و گفت: ۱- توجه مضاعف به ملاحظات فرهنگی حوزه ورزش با تکیه بر سخنان مقام معظم رهبری که می‌فرمایند اگر محیط ورزش دینی، معنوی و ارزشی باشد، جوانان پاک ما به طور طبیعی ارزشی خواهند شد. ۲- تحقق حکمرانی عالمانه در فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی کشور با محوریت تنظیم عزتمندانه با نهاد‌های بین المللی ورزش و صیانت فعالانه ارزش‌های نظام و انقلاب در میادین و مجامع بین المللی ورزش. ۳- گفتمان سازی و استفاده از ظرفیت ورزش در جهت تدوین ارزش‌ها و مقابله با جریانات ضدفرهنگی در سطح بین الملل.۴- بهبود معیشت، رفاه و تامین اقتصادی و رفاهی قهرمانان ورزشی با حمایت دولت و مجلس محترم که خوشبختانه در قانون برنامه توسعه توجهات لازم به این مهم از سوی نمایندگان محترم صورت گرفته است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، انتظار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی از مدیران ارشد حوزه ورزش این است که این حوزه انسان ساز و سلامت محور، گام‌های عملی استوار و هدفمندی در جهت تمدن سازی نوین اسلامی بردارند. از این رو و بر اساس بیانیه مذکور، ضروری است ورزش ایران از منظر همگانی به ورزشی جاری و نهادینه در سبک زندگی مردم، از منظر قهرمانی به ورزشی مقتدر و عزت آفرین، همچنین از منظر حکمرانی به ورزشی، عدالت خواه و عاری از فساد و از نظر فرهنگی به ورزشی اخلاقی و مملو از معنویت، از منظر اقتصادی به ورزشی مقاوم و درون زا و در نهایت از منظر علمی و پژوهشی به ورزشی سالم و پیشرو تبدیل شود. 

هاشمی با بیان اینکه نخستین راهبرد اینجانب برای قرارگیری ورزش در مدار پیشرفت، توسعه ورزش همگانی است، گفت: متاسفانه شیوع کم تحرکی و چاقی که بخشی از آن به سبک زندگی ایستا و غیرفعال بازمی‌گردد به مرز هشدار رسیده است و به دنبال آن رویکرد هزینه برای درمان به رویکرد سرمایه گذاری برای پیشگیری غالب شده است که تداوم این روند به کاهش هزینه‌های درمانی کمکی نخواهد کرد، لذا به شما نمایندگان محترم اطمینان می‌دهم با مردمی سازی و تثبیت جایگاه ورزش در نظام سلامت کشور با محوریت آگاهی بخشی و آموزش‌های عمومی و افزایش دسترسی عادلانه و ارزان مردم به فضا‌های ورزشی به ویژه در مناطق محروم و کمتربرخوردار، همچنین با هم افزایی منابع در دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با ورزش همگانی، زمینه کاهش بیماری‌های غیرواگیر ناشی از کم تحرکی را فراهم خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به موضوع ورزش تعلیم و تربیتی با محوریت ورزش در مدارس و دانشگاه‌ها مطرح کرد: هدف راهبردی طراحی شده در این حوزه، حمایت و تقویت ورزش تربیتی است که بنده به واسطه حضور ۳ ساله در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با قاطعیت عرض می‌کنم بی توجهی به ورزش تربیتی طی سال‌های متمادی آسیب‌ها و ضربات سختی به ورزش کشور وارد کرده است و راه پیشرفت پایدار ورزش کشور تنها از دو مسیر خانواده و مدرسه‌های ابتدایی عبور می‌کند. ما برای موفقیت در هر سه مولفه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای نیازمند توجه مضاعف به ورزش در کل کشور هستیم.

هاشمی تصریح کرد: به شما نمایندگان محترم اطمینان می‌دهم این وزارتخانه در اجرای همه این وظایف مسئولیت‌پذیر، هوشمند و پاسخگو ظاهر خواهد شد، اما آنچه انتظار حداکثری است ایجاد احساس رضایت قلبی در جوانان مومن و پاک ایران اسلامی است که تحقق این مهم نیازمند اجرای صحیح و دقیق وظایف قانونی تعیین شده از یک طرف، همچنین سوق‌دهی جوانان به سمت ارزش‌ها و آرمان‌های تمکن نوین اسلامی است که شما به خوبی می‌دانید تحقق این رسالت مهم و محوری نیازمند اقداماتی جهادی و فراتر از رویه‌های جاری و معمول است به همین منظور برنامه‌ای منطبق بر قانون و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد فرادستی تهیه شده که کلیات آن به محضر شما نمایندگان محترم تقدیم شده در ادامه به برخی از راهبرد‌های مندرج در این برنامه اشاره می‌کنم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار کرد: اولین راهبرد ارتقاء هویت دینی، انقلابی و ملی جوانان است که به دلیل تهاجم نرم و گسترده معاندین و دشمنان علیه ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی و تلاش آنان برای تزریق ناامیدی و از خودبیگانگی به جوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: در این راستا همکاری منسجم و هدفمند دستگاه‌های فرهنگی متولی امور جوانان در جهت ساخت و نهادینه‌سازی هویت دینی و انقلابی و ملی جوانان آینده، توجه به آموزش‌های عمومی با محوریت ایجاد امید و روحیه اعتماد به نفس در جوانان، استفاده از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج در جهت ارتقاء هویت دینی جوانان و در نهایت تشویق و حمایت از سمن‌ها، نهادها، صنایع و رسانه‌های هویت‌ساز جوانان در روستا‌ها و شهر‌ها از جمله مهمترین اقدامات این برنامه در جهت تحقق راهبرد بسیار مهم مذکور خواهد بود.

هاشمی تأکید کرد: راهبرد دوم تقویت سرمایه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری جوانان است که تحقق این راهبرد نیازمند ایجاد فرصت‌هایی برای درک احساس خودارزشمندی، تمرین مشارکت و مسئولیت‌پذیری از سوی جوانان وزین ما است. سمن‌های جوانان و همچنین تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی بهترین بستر برای تقدیم مشارکت و احساس خودارزشمندی است ضمن اینکه حمایت از خانه‌های جوانان به عنوان بهترین محیط‌های تمرین مشارکت اجتماعی در برنامه پیشنهادی بنده مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: راهبرد چهارم توسعه مشارکت‌های داوطلبانه جوانان است که در این راستا سازمان‌های مردم نهاد، جوانان فرصت‌های ارزشمند برای کشور هستند که می‌توان از ظرفیت‌های مردمی و داوطلبانه آن‌ها برای حل مشکلات کشور استفاده کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تأکید کرد: پنجمین راهبرد اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت اشتغال جوانان است که در همین راستا عدم انطباق بین نیرو‌های بازار کار و مهارت‌های جوانان و همچنین عدم نیازسنجی و آینده‌پژوهی بازار کار توسط نهاد‌های آموزشی و دستگاه‌های متولی اشتغال در کشور از جمله به یک چالش جدی در مسیر اشتغال جوانان تبدیل شده است.

هاشمی تصریح کرد: ششمین راهبرد اتخاذ سیاست‌های حمایتی در جهت ازدواج جوانان است که با تکیه بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مجلس آن را تصویب کرده است به عنوان یک ظرفیت قانونی ارزشمند پیگیری خواهد شد. ضمن اینکه در موضوع ترویج ازدواج آسان تقسیم کار ملی دستگاه‌های اجرایی، طراحی و اجرای یک پوشش فراگیر اثربخش برای جوانان با محوریت خانواده تربیت مشاوران ازدواج و خانواده با رویکرد اسلامی و ایجاد شبکه ملی مشاوران ازدواج از جمله مهمترین اقداماتی است که در راستای تحقق راهبرد مذکور طراحی شده‌اند.

وی با بیان اینکه نقش معلمان ورزش بسیار محوری است، عنوان کرد: برای توسعه ورزش مدارس به ویژه در مناطق محروم خود را مسئول می‌دانم و از همه توان خود در این زمینه استفاده خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: در حال حاضر نبود ثبات مدیریت، بی توجهی به آمایش سرزمینی، وابستگی فدراسیون‌ها به اعتبارات دولتی، نامناسب بودن وضعیت حکمرانی برخی فدراسیون‌های ورزشی و در نهایت عدم استفاده مناسب از ظرفیت پیشکسوتان ورزشی از مهم‌ترین چالش‌های ورزشی است.

هاشمی ایجاد شغل در حوزه ورزش را یکی از رسالت‌های وزارت ورزش و جوانان برشمرد و گفت: برنامه تدوین شده به دنبال شفافیت و ایجاد بستر‌های فسادزا است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ترویج فرهنگ و اخلاق و همچنین معنویت در ورزش را راهبرد دیگر خود معرفی و عنوان کرد: این رویکرد در تمامی برنامه‌های ما روحی جاری دارد و توسعه آموزش‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه ورزش با اجرای برنامه‌هایی با محوریت مسئولیت اجتماعی از جمله برنامه‌هایی است که برای این حوزه پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: توسعه ورزش بانوان یکی دیگر از محور‌های برنامه‌های ما است که اهمیت آن نیز از دیرباز به عنوان یکی از اولویت‌های حوزه ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده و اهمیت توجه به آن را می‌توان در بیانات مقام عظمی ولایت مشاهده کرد. جایی که ایشان بر توسعه ورزش بانوان تاکید کردند به همین دلیل حمایت از حضور بانوان ورزشکار در میادین بین المللی با پوشش اسلامی و توسعه زیرساخت‌ها و فضا‌های اختصاصی برای آن‌ها می‌تواند زمینه ایجاد تحول جدی در ورزش بانوان را فراهم کند.

هاشمی اضافه کرد: الگوی توسعه متوازن زیرساخت‌های ورزش کشور نیاز به بازنگری جدی دارد و باید شرایطی فراهم شود که منابع موجود به سمت بالاترین میزان اثربخشی سوق یابد. در حال حاضر روند توسعه زیرساخت‌های ورزشی با توسعه فرهنگ هماهنگ نبوده و تداوم این روند به هدررفت منابع منجر خواهد شد با این وجود ضروری است نسبت به توسعه اماکن ورزشی و فضا‌های ورزشی چند منظوره و همچنین توسعه اماکن ورزشی خاص جانبازان و معلولین اقدام کرد که ان‌شاءالله این مهم با حمایت دولت در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پیگیری مجدانه وزارت ورزش و جوانان در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را یکی دیگر از برنامه‌های خود دانست و گفت: در این راستا طرح‌های زودبازده با محوریت جذب سرمایه بخش خصوصی طراحی شده که اجرایی خواهیم کرد.

وی در پایان از نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های خود تشکر و تصریح کرد: به عنوان یک رزمنده دیروز امام راحل (ره) و سرباز امروز نظام ولایت به شما نمایندگان شریف ملت ایران اطمینان می‌دهم در تمامی بخش‌های ورزش و جوانان کشور پاسخگوی شما نمایندگان ملت خواهم بود و در صورت اعتماد شما نمایندگان با تمام آبرو، توان و ظرفیت در راه پیشرفت و اعتلای ورزش، اجرای کامل قانون برنامه هفتم توسعه، قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان مضایقه نکنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار