نقش مهم هیات علمی دانشگاه در رفع نیازهای جامعه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: اساتید دانشگاه باید برای تامین نیازهای جامعه گام‌های اساسی بردارند.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تبیینی اساتید و اعضای هیات علمی گفت: امسال مطلع‌الفجری برای غلبه بر سختی‌ها و راهی برای ساختن آینده موثر برای ایران عزیز ما است، دنیا آبستن تحولاتی است و در حال پیدا کردن شکل جدید خودش است. آنچه در اربعین رخ می‌دهد و کتمان رسانه‌ای دنیا را دارد جنبش و جوش جدیدی در عالم هستی است، حدود ۲۳ میلیون نفر انسان از تمام قاره‌های دنیا به دنبال خروج از ظلمتکده جهانی گرد هم می‌آیند و ادبیاتی ساخته می‌شود که دیگر در آن نظام سرمایه‌داری سخن نمی‌گوید و نظریات جامعه شناسی برآمده از علم جدید آنجا جایی ندارد.

وی افزود: میزبانان نیز در مدت دو هفته در گرمای شدید کربلا هرآنچه دارند به زائران ارائه می‌دهند، خدمت به انسان‌های دیگر بدون منت، دریافت پول و نام و نشان به چه معناست؟ این کرامت بدون تبعیض است و هر کس ببیند اعتراف می‌کند که روی دیگر دنیا هویدا شده است.

طهرانچی عنوان کرد: در ایامی زندگی می‌کنیم که این ایام چرخش جدید تمدنی است، در موقعیت حساسی هستیم که غفلت از جریانات روز بر اساتید دانشگاه و خردمندان روزگار شایسته نیست.

جواد محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هم در این مراسم ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول اظهار داشت: تعظیم شعائر دینی یکی از مولفه‌های حفظ اسلام در دست ماست پس باید در شادی اهل بیت شاد بود و در سوگواری آنان ناراحت و غمگین. 

وی افزود: این نشست مقدمه‌ای برای تعاملات بیشتر اعضای هیات علمی و ارتقای وضعیت علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است مرجعیت علمی که برای دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول قید شده بسیار بالاست که وظیفه بزرگی بر دوش اعضای هیات علمی قرار دارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: مرجعیت علمی وقتی تحقق پیدا می‌کند که هم نیاز علمی و هم نیاز جامعه و هم حرکت در مرزهای دانش را توامان با هم پیش ببریم؛ باید از ظرفیت حوزه علمیه و کرسی‌های علمی غیردانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنیم تا راهکار مناسبی را برای پاسخ به نیاز‌های جامعه پیدا کنیم. 

وی افزود: در موضوع اقتصاد و تورم و فرهنگی و اجتماعی مسائل متعددی در جامعه وجود دارد که باید با تشکیل کرسی‌های علنی و دانشگاهی و غیردانشگاهی مسایل و مشکلات با راهکار‌های مختلف به سمت حل و فصل آن برویم.

محمدی گفت: تلفیق عرضه محوری با تقاضای محوری که حرکت در مسیر دانش و پاسخ به نیاز‌های جامعه است با همراهی و مشارکت آموزش عالی و بخش دولتی و حوزه علمیه ممکن است. 

حجت الاسلام شریفانی رئیس نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی هم در این مراسم گفت: راز موفقیت پیغمبر گرامی اسلام راز نهفته در آیه الحمدالله رب العالمین است؛ جایی در عالم هستی وجود ندارد که از دید و هستی خداوند دور باشد. قرآن اصرار دارد که ربوبیت خداوند را در تمام عالم به انسان بفهماند. 

وی گفت: شیطان رب خود را خداوند می‌داند؛ انسان هم نباید از ربوبیت خداوند در امور غافل باشد؛ کار معلم در کلاس ربوبیت است؛ معلم باید به دانش آموزان سود علمی رسانده و ارتقای آنان را مدنظر داشته باشد؛ در عین حال باید لطافت معلمی هم حفظ شود؛ اساتید دانشگاه باید چنین روش‌هایی را مدنظر قرار دهند. 

رئیس نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: چهار ویژگی برای رحمانیت خداوند وجود دارد که عبارت است از: داشتن گستردگی، عدم داشتن مقابل، اکتسابی نیست، رحمان درس پیش نیاز رحیم است؛ اگر از رحمانیت خداوند استفاده نکردیم نعمت رحیم تبدیل به نغمت می‌شود.

وی افزود: معلم و استاد باید برای استعداد‌های خاص مایه بگذارد؛ تلاش در این زمینه باید دو سویه باشد و شاگرد هم قدر این کار مربی خود را بداند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
با سلام عرص ادب و احترام
من ۷ سال دکترا گرفتم‌
۱۰‌سال هم‌سابقه تدریس فقط دانشگاه آزاد را دارم بابد خانه نشین بشم
دانشجو دکترا به دانشجو درس بده
این بار علمی درستی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
در پی عملکرد مدیران فعلی دانشگاه آزاد ، سطح نارضایتی کارکنان و اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد به بالاترین سطح خود رسیده است .
France
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
با سلام من‌۷ سال دکترا گرفتم ۱۰ سال سابقه تدریس دانشگاه دارم
تکلیف ما چی میشه
ما باید خانه نشین باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
مگه رییس دانشگاه آزاد استان تهران آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
امام صادق علیه السلام فرمود:

کسی که امری از امور مسلمانان را متولّی و مسئول گردد سپس از عهده انجامش برنیاید و ضایع کند، خداوند متعال نیز او را از رحمت خود محروم می گرداند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
این مدیران دانشگاه آزاد پوست کلفت تر از این حرفها هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
واقعا وظیفه نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی همراهی با مدیران است یا امربمعروف و نهی از منکر مدیران این دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
هیات علمی در دانشگاه ازاد فقط چرخ گردش مالی هستند و همه چیز در اختیار طهرانچی بازنشسته است
آخرین اخبار