یک کارشناس سیاست خارجی درباره تحریم های اخیر اتحادیه اروپا علیع ایران توضیحاتی ارائه داد.

مصطفی صادقی کارشناس مسائل بین الملل در برنامه زنده با اشاره به اقدامات تازه اتحادیه اروپا در نقض برجام بیان کرد: در مهر ۱۴۰۲ قرار بود که ۵ منفعت درباره برجام را از طرف مقابل شاهد باشیم اول در زمینه تحقیق و توسعه صنایع موشکی ما قرار بود که ممنوعیت‌ها برداشته شود، دوم هم قرار بود ممنوعیت صادراتی پهباد‌های ما برداشته شود بعد از آن هم آمریکا ملزم شده بود تا به تحریم‌های اقتصادی ایران پایان دهد و آمریکا باید لیست افرادی که در تحریم‌های ما قرار داشتند را باید از میان برمی‌داشت و بعد از آن هم قرار بود تا اتجادیه اروپا تمامی تحریم‌های مرتبط با صنایع هسته‌ای ما را لغو کند، این درحالی است که امروز این‌ها اعلام می‌کنند که قصدی برای انجام این کار ندارند و یک نقض عهد دیگری از اروپا را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: به ۲۵ شهریور سال قبل برگردیم شاید آن‌ها در این تاریخ در حالی که مذاکرات در حال برگزاری بود ناگهان با پدیده‌ای مواجه شدند به نام اغتشاشات. امروز در مقایسه با آن روز به این واقعیت رسیدند که نمی‌توانند حاکمیت ایران را تغییر دهند در حالی که در این یکسال امید‌های فراوانی داشتند به اپوزیسیون در حالی که امروز شاهدیم تمامی این گروه‌ها در دورترین فاصله نسبت به یکدیگر قرار دارند. درباره فروپاشی اقتصادی هم گمانشان این بود که احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد.  

صادقی افزود: امروز آن‌ها به تمایل به مذاکره رسیدند، زیرا به خوبی دیدند که ایران سیاست تکثیر زمین‌های بازی را دنبال میکند. در آمریکای لاتین حضور دارد و در بریکس ، در شانگ‌های، در منطقه و در آسیا پس بازار خود را از دست داده اند و از همین شهریور ماه که اجلاس سران کشور‌ها در سازمان ملل برگزار میشود به دنبال مذاکره هستند، اما در عین حال میخواهند از موضع بالا مذاکره کنند و میخواهند همان چیز‌هایی که طبق قانون حق ماست را از طریق یک مذاکره جدید به ما بدهند، اما حتما جمهوری اسلامی وارد این بازی نخواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: اروپا در اصل خودش را تحریم میکند، زیرا امروز بیش از ۳۰ کشور در دنیا خواهان پهباد‌های ایران هستند و ما در تاریخ مقرر شده در برجام یعنی ماه اکتبر تحریم هایمان برداشته خواهد شد و هرکشوی که خواهان تسلیحات ما باشد طبق قانون میتواند این اقدام را انجام دهد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
غرب تا حالا که میخواست سر مارا کلاه بگذارد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
واردات تجهیزاتی که نیاز داریم را انجام دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
اروپا جیب مارو نزنه نمی خواد چیزی بده
آخرین اخبار