تاثیر نوع گوشت مصرفی انسان در ابتلا و تشدید بیماری اِم اِس

متخصص تغذیه گفت: مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و کنسرو شده بیماری اِم اِس را تشدید می‌کند.

مریم اژدری متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا اِم اِس بر اعصاب مرکزی انسان تاثیر دارد و همه اعمال بدن را نیز درگیر می‌کند.

او بیان کرد: علائم آن شامل درد، خستگی، سرگیجه، مشکلات روده، لرزش‌های غیر عادی، مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، بی حس شدن انتهای اندام ها، اسپاسم عضلانی، تغییر در راه رفتن و تحرک، مشکلات حافظه و یادگیری است.

متخصص تغذیه اظهار داشت: مصرف گوشت‌های فرآوری شده با منشاء گوشت قرمز مانند سوسیس، کالباس، گوشت‌های کنسرو شده، نمکی و دودی سبب تشدید بیماری اِم اِس می‌شود.

 اژدری تصریح کرد: طبق تحقیقات دانشمندان در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم نیز آسیب می‌زند همچنین این بیماری مغز، نخاع، عصب بینایی، ساقه مغز، ماده سفید در برخی نواحی مغز و مخچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متخصص تغذیه گفت: پیشرفت بیماری اِم اِس در افراد مختلف متفاوت است و قابلیت پیش بینی ندارد همچنین بعضی افراد علائم خفیف را تجربه می‌کنند و در برخی بیماران نیز علامت‌ها شدت می‌یابد و علت ابتلا به این بیماری هنوز در دنیا به طور کامل به اثبات نرسیده است.

او خاطر نشان کرد: استفاده زیاد گوشت قرمز به دلیل کاهش باکتری‌های معین در روده و تحت تاثیر قراردادن سلول‌های ایمنی بدن با ابتلا به بیماری اِم اِس ارتباط دارد.

متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف زیاد گوشت قرمز روند سلول‌های ایمنی را به سمت ابتلا و تشدید بیماری اِم اِس سوق می‌دهد.

اژدری اظهار داشت: تحقیقات محققان نشان داده که مصرف گوشت ماهی سبب کاهش ابتلا به بیماری اِم اِس می‌شود.

 متخصص تغذیه تصریح کرد: خطر ابتلا به بیماری اِم اِس در نوجوانان و بزرگسالانی که حداقل نیم واحد در هفته از گوشت ماهی استفاده کنند، کاهش می‌یابد که این تحقیق نشان می‌دهد حتی مصرف کم ماهی نیز در کاهش ابتلا بیماری اِم اِس موثر است.

او گفت: الگو‌های غذایی که در آن مصرف گوشت قرمز کمتر وجود دارد و استفاده از گوشت سفید، ماهی و بر پایه گیاهی بیشتر است ابتلا و پیشرفت بیماری اِم اِس را کاهش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار