مرکز افکارسنجی سرمایه در یک نظرسنجی ملی که شهریور امسال انجام داد به ارتباط مراسم اربعین و رونق اقتصادی حاصل از آن پرداخت.

مراسم اربعین از ۲۷ مرداد شروع شد و تا ۲۰ شهریور ادامه داشت. بنا بر آخرین آمار‌های رسمی، امسال حدود ۲۲ میلیون نفر برای شرکت در مراسم اربعین و سفر به عراق شرکت کردند که حدود چهار میلیون نفر از آن‌ها از ایران بودند. حالا سوال اینجاست که اربعین چقدر می‌تواند در مناطق مرزی رونق اقتصادی ایجاد کند؟

مرکز افکارسنجی سرمایه در تازه‌ترین گزارش خود درباره مراسم اربعین و ارتباط آن با رونق اقتصادی، نظرسنجی انجام داده است. این نظرسنجی شهریور امسال انجام شد و ۸۰۰ نفر از ۳۱ استان کشور در آن شرکت کردند.

تحصیلات و سن شرکت‌کنندگان در نظرسنجی

بیشترین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به ترتیب از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی بودند. بنا بر گزارش این مرکز، بیشترین فراوانی شغل شرکت‌کنندگان نیز به‌ ترتیب مربوط به مشاغل آزاد، خانه‌دار و کارمند بخش خصوصی و دولتی بود.

سن ۲۹.۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در محدوده ۳۶ تا ۴۵ سال، ۲۳.۷ درصد بین ۲۶ تا ۳۵ سال، ۱۸.۴ درصد بین ۴۶ تا ۵۵ سال، ۱۷.۹ درصد ۵۵ سال به بالا و ۱۰.۶ درصد بین ۱۸ تا ۲۵ سال بوده است.

موکب‌ها بیشترین طرفدار را دارند

بیش از ۳۸ درصد از مشارکت‌کنندگان، موکب‌ها را برای اسکان در طول سفر پیاده‌روی اربعین انتخاب کردند. اقامت به عنوان مهمان در منازل ساکنین عراقی، حسینه‌ها و نمازخانه‌ها نیز رتبه بعدی محل اسکان را به خود اختصاص دادند.

آیا مراسم اربعین به رونق صنعت گردشگری کمک می‌کند؟

۴۵ درصد از پاسخگویان با انتخاب گزینه موافق و کاملا موافق، معتقد بودند مراسم اربعین موجب رونق صنعت گردشگری می‌شود. نزدیک به ۵۰ درصد نیز اعلام کردند این مراسم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود.

 

مراسم اربعین

ایجاد اشتغال در استان‌های مرزی با بیش از ۵۵ درصد و جذب سرمایه‌گذاری در این استان‌ها با بیش از ۴۷ درصد رای موافق و کاملا موافق، از دیگر جنبه‌های راهپیمایی اربعین بود که نشان از افزایش رونق اقتصادی در مناطق مرزی دارد.

 

اربعین

نوسازی و رونق رستوران‌داری همچنان حاصل نشده

تنها ۳۰ درصد از مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که این مراسم موجب نوسازی و رونق نوسازی شده و ۴۷ درصد از پاسخگویان همچنان خواهان رشد و رونق بیشتری تا رسیدن به جایگاه مطلوب هستند.

رونق فروش صنایع دستی در استان‌های مرزی

کمک به عرضه و فروش صنایع دستی در استان‌های مرزی با بیش از ۵۰ درصد از مواهب اقتصادی راهپیمایی اربعین بوده که از نظر پاسخگویان محقق شده است.

صنایع دستی

نوسازی مراکز درمانی رهاورد اربعین برای مناطق مرزی

۵۵ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی، برگزاری مراسم اربعین را باعث نوسازی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان‌های مرزی می‌دانستند و با آن موافق و کاملا موافق بودند.

مراکز درمانی اربعین

۶۰ درصد به افزایش امنیت رای دادند

افزایش امنیت در استان‌های مرزی آخرین موردی بود که نزدیک به ۶۰ درصد از پاسخگویان معتقد بودند برگزاری مراسم اربعین با خود برای استان‌های مرزی به ارمغان آورده است.

امنیت اربعین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
مگه همه کار رو فقط بخاطر پول میکنن این چیزا قیمت نداره و کل کائناتم ارزشش به پای زیارت معصومین نمیرسه
آخرین اخبار