رسانه‌های غربی به تازگی از جنایتی پرده برداشته‌اند که چهار دهه مردم سوئد را تنها به دلیل فقر از ادامه نسل بازداشته است.

رویترز اخیراً در گزارشی از اقدامی در یک دوره ۴۰ ساله پرده برداشته که قطعاً می‌توانست صدای وجدان‌های بیدار بسیاری را بلند کند، اما در شرایطی که منفعت طلبی گوی سبقت را در جهانی مملو از رقابت‌های نابرابر از همگان ربوده صدایی از کسی بلند نشد.

حاکمان سوئد چهار دهه با عقیم کردن افراد ضعیف جامعه مانع از ادامه نسل آن‌ها شده و از این طریق به خیال خود افراد قوی جمعیت غالب این کشور را تشکیل داده‌اند. آن‌ها به بهانه فقر و یا به دلیل دو رگه بودن و تفاوت نژادی افراد را بدون رضایت و به اجبار عقیم می‌کردند. اتفاقی که بسیاری از قربانیان آن دهه‌ها بعد به دلیل شرم از بازگویی حقیقت هنوز هم آن را پنهان می‌کنند.

در گزارش رویترز آمده است که کشور سوئد بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۶ یک طرح اصلاح نژادی را بر پایه علم زیست‌شناسی نژادی تنظیم کرد. آن‌ها می‌خواستند از شر افراد ضعیف‌تر خلاص شوند. با این قانون حدود ۳۳ هزار نفر از مردم سوئد با توسل به زور و گاهی بدون علت پزشکی عقیم شدند که بیشتر آن‌ها را زنان و به ویژه کولی‌های رومانیایی تشکیل می‌دادند.

«جیل سوندست» که تاکنون در مورد تاریکترین لحظات تاریخی خانواده‌اش با کسی صحبت نکرده بود در اینباره گفت: «این رازی بود که کسی جرات صحبت کردن در مورد آن را نداشت. جامعه شرمنده آن بود که مردم در سوئد مجبور به عقیم سازی می‌شدند.»

این فیلمساز ۷۱ ساله زمانی که متوجه شد چهار عمویش به زور عقیم شده‌اند، در شوک فرو رفته بود و در این باره گفت: «آن‌ها عقیم شدند زیرا فقیر بودند. جرم آن‌ها فقر بود.»

قربانیان از میان جوانان که بیشتر آن‌ها زن بودند، انتخاب می‌شدند. آن‌ها به دلیل «ناتوانی ذهنی»، «سرکش بودن» یا «نژاد دورگه» مورد عقیم سازی قرار می‌گرفتند. مقامات سوئدی بر این باور بودند که در حال ایجاد جامعه‌ای هستند که مورد غبطه جهانیان خواهد بود.»

طبق این قانون هر فردی می‌توانست بدون رضایت و به دلایل اصلاح نژادی، اجتماعی یا پزشکی عقیم شود. این قانون پس از سال‌ها تحقیق توسط موسسه دولتی زیست شناسی نژادی اجرا شد. مؤسسه پیشگامی که در سال ۱۹۲۲ تأسیس شد و بعد‌ها آلمان نازی با الهام از سوئدی‌ها آن را اجرا کرد. تأمین مالی این مؤسسه نیز از حمایت سیاسی گسترد‌ه‌ای برخوردار بود و همه احزاب به جز کمونیستها از آن حمایت می‌کردند. 

در آن زمان، برنامه عقیم سازی دولتی مخفی نبود و به صورت عمومی در اینباره بحث می‌شد و به دلیل تبلیغات گسترده انتقادات کمی را نیز برمی‌انگیخت. در دهه ۱۹۹۰ و به دنبال یک تحقیق پارلمانی، دولت سوئد به قربانیان عقیم سازی اجباری پیشنهاد پرداخت غرامت داد و با این طرح حدود ۱۵ هزار یورو را برای هر قربانی مقرر کردند. تعداد ۳ هزار پرونده غرامت صادر شد که می‌تواند بسیار کمتر از تعداد افراد مشکوک به عقیم شدن باشد. بسیاری از افراد از دریافت غرامت خودداری کردند، چرا که آن را شرم‌آور می‌خواندند. 

بعد‌ها از الگوی اصلاح نژادی سوئد آلمان نازی نیز تقلید کرد و همین رویه را در دهه ۳۰ میلادی ادامه داد. در این سال‌ها مؤسسه قیصر ویلهلم با هدف پاکسازی قومی و با هزینه بنیاد راکفلر تشکیل شد که در آن مجاز بود افرادی با تبار مختلط قومی و همه بیماران روانی را عقیم کند.

همان طور که اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد غربی‌ها با این روند نژادپرستانه و ضدحقوق بشری ناآشنا نیستند. تنها در سال ۲۰۲۰، دادگاه‌های اسپانیا ۲۸ پرونده را برای عقیم‌سازی اجباری افراد دارای معلولیت صادر کردند. به گفته مقامات رسمی اسپانیا، در دهه گذشته، ۹۳۲ پرونده به دادگاه ارائه شد. با این وجود، سازمان‌ها می‌گویند اعداد گزارش شده منعکس کننده واقعیت نیستند. آن‌ها معتقدند که رقم واقعی باید شامل عقیم سازی‌های غیرقانونی باشد که تعیین کمیت آن‌ها می‌تواند برای کشور چالش برانگیز باشد. قربانیان عقیم سازی اجباری اغلب در مورد این روش گمراه می‌شوند و از غیرقابل برگشت بودن آن آگاه نیستند. به ظاهر عقیم سازی اجباری در اروپا در حال حاضر مجاز نیست، اما هنوز هم این اتفاق در حال وقوع است نه تنها در اسپانیا که در بسیاری از کشور‌های غربی از جمله آمریکا. هنوز هم در بسیاری از موقعیت‌ها و به بهانه‌های واهی مهاجران و برخی از تبار‌های نژادی به اجبار عقیم می‌شوند.

در سپتامبر ۲۰۲۰ سندی منتشر شد که فاش کرد عمل عقیم‌سازی اجباری بدون رضایت روی زنان بازداشت شده در اداره گمرک و مهاجرت آمریکا در حال انجام است. بر اساس افشاگری مذکور، یک متخصص زنان و زایمان در بازداشتگاهی در ایالت جورجیای آمریکا همه ۲۰ زن ارجاع شده به مطبش را بدون آگاهی آن‌ها عقیم کرد؛ بعداً بیش از ۴۰ زن دیگر روایت‌های خود را از سوءرفتار و سوءاستفاده پزشک مذکور از خود افشا کردند.

نکته جالب‌توجه در مورد انجام جراحی عقیم‌سازی روی این زنان مهاجر این است که انجام این عمل به صورت داوطلبانه برای زنان آمریکایی دارای مقدمات خاصی است که در عقیم‌سازی زنان مهاجر اصلاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بیشتر این زنان فقیر، مکزیکی یا رنگین پوست بودند و مانند زنان مراکز نگهداری مهاجران، مجبور به این کار شدند یا این عمل در ناآگاهی آنان یا با تهدیدشان به مجازات انفرادی طولانی مدت انجام شد. هرچند عقیم سازی اجباری در زندان‌های آمریکا ۹ سال پیش غیرقانونی اعلام شد، اما نمی‌توان با اطمینان از پایان قطعی این اقدام سخن گفت.

عقیم‌سازی اجباری در آمریکا در سطح فدرال همچنان قانونی است و ۳۱ ایالت و ناحیه کلمبیای این کشور نیز قوانینی بر مجاز بودن عقیم‌سازی اجباری دائمی دارند. البته مستندات زیادی در مورد عقیم سازی اجباری در بیمارستان‌های آمریکا نیز وجود دارد. طی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰، بسیاری از عقیم سازی‌های هدفمند در این مکان‌ها اتفاق افتاده و زنان مکزیکی را به طور نامتناسب هدف قرار داد. شمار زنان مکزیکی تبار عقیم شده در این دو دهه ۲۰ هزار نفر اعلام شد که شکایتشان در نهایت با رای قاضی مبنی بر حسن نیت عاملان بی نتیجه ماند.

شرایطی مانند بیسوادی افراد، ناتوانی آن‌ها در تامین هزینه‌های درمان، عدم توانایی برقراری ارتباط به دلیل ندانستن زبان و ... برای اجرای قانون مصوب ابزار‌های مناسبی را فراهم می‌کرد.عقیم سازی اجباری در آمریکا اکنون در بازداشتگاه‌های مهاجران به طرز عجیبی در حال تکرار است. شکایت‌های متعددی از جانب بازداشت شدگان در مورد عقیم سازی بدون رضایت و آگاهی آن‌ها از سال ۲۰۱۸ به ویژه در بازداشتگاه‌های مهاجران در ایالت «جورجیا» مطرح شده که به تایید شماری از پزشکان و پرستاران نیز رسیده است.این افراد که در برابر شیوع بیماری کرونا، محافظت بهداشتی و پزشکی دریافت نمی‌کنند، در صورت اعلام بیماری‌های دیگر خود با برداشتن مخفیانه رحم نیز مواجه می‌شود.

«گاردین» در گزارشی که به این امر اختصاص داده، می‎‌گوید ۴۰ زن مهاجر از انجام عمل هیسترکتومی روی آن‌ها بدون اطلاعشان خبر داده‌اند. «مرکز برنان» ضمن اشاره به ناکامی اداره مهاجرت آمریکا در تامین و حفاظت از سلامتی مهاجران و نگهداری آنان در مراکز پرازدحام که با خطر شیوع کرونا مواجه هستند، از تاثیر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا بر سهولت انجام عمل هیسترکتومی انتقاد کرد.

برچسب ها: نسل کشی ، سوئد ، عقیم سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
دنیا مال مستضعفاست چون تعدادشون ده برابر پولداراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
امام خمینی :
اطمینان داشته باشید که اگر بخواهید می شود. و اگر بیدار بشوید می خواهید. شما بیدار‏‎ ‎‏بشوید و بفهمید این معنا را که نژاد ژِرْمَن از نژاد آریا بالاتر نیست. و غربیها از ما بالاتر‏‎ ‎‏نیستند، زودتر کار راه انداختند. مشغول بشوید و کار را انجام بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
سوئد گرایان خسته نباشید
Italy
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
چه جالب و ما هم دقیقا الان تو همون دهه ایم و تو بطن این خبر..تاریخ قشنگ تکرار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
این جهان قادر نیست جمعیت با ۸ال۹میلیادر بچرخه تا ۵میلیادر توان هست طبیعی هست بقیه اضافه خودکشی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
اول خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
همین کارا کشور ما هم انجام داده ولی به روش دیگه الان به رشد جمعیت نگاه کنی همینا میبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
یعنی چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
دقیقا تو ایرانم چهار دهه هست که ادمارو زجر کش کردن و فقط اعدام میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مجدی
۰۹:۳۰ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
سوئد آدمهایی مثل تو را عقیم کرده ، و کار خوبی کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
افزایش فقرا به انقلاب اراذل و پاکستان می انجامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
نخست وزیر ژاپن:
هر فقیری به اندازه یک‌بمب اتم قدرت تخریب در جهان دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
نخست وزیر ژاپن غلط کرد .
Iran (Islamic Republic of)
اردلان
۱۶:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
دقیقا تاریخش رو نمی دونم ولی دهه هفتاد بود چندتا اتوبوس از استان قزوین آمد روستای ما وروستاهای اطراف زنان رو به زور بردند میگفتند اونایی که بالای ۴تافرزند دارند باید لولشون بسته شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
دروغ تا چه حد
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۱۶:۳۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
لعنت به ذات خراب همه اونایی که زیر این پست نظر نوشتن که عقیم سازی اجباری کار خوبیه، امیدوارم خودتون عقیم بودن رو درک کنید تا برای بقیه عقیم شدن رو آرزو نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
مهران مدیری به ساختن چیزهایی معروفه که سالها بعد تو جامعه اتفاق میفتن. چند سال پیش، یه جمله ای داشت که میگفت: این دنیا دیگه به درد نمیخوره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
از یک مشت وحشی بی وجود حیوانات انسان نما جز این انتظار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
کاش من هم به دنیا نمی اومدم !!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اگه مامانت بدونه نارحت میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
هر چی زاد وولد نشه در جهان بهتره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
چه ربطی داره
Germany
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
شما نمیخواد در مورد پنجاه سال پیش سوئد مطلب بزنی اوضاع حال حاظر این کشور را باز گو کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
تو هم بهتر با این پرچمت خفه شی و اینقدر زیر هر خبری مزخرف بلغور نکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
غرب پرستان نظرتون چیه؟حرفی برای گفتن دارید؟یا مثل همیشه به سفسطه گوئی بسنده میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
بهترین کار ممکن رو انجام دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
۱۰% فقرا در آینده ثروتمند میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
متاسفانه بیشترین فرزنداوری در ایران مختص مرزنشینان.محرومان و فقیران و کارمندان دولته
یعنی همونایی که اصلا نباید بچه بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
تو خوبی چلمن!
فقط مصرف کننده ای...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
هر چی دانشمند و آدم حسابی هست...
ریشه شون به بچه های پایین شهر برمیگرده..... و
رو ستا زاده ها...
از بچه های بالا آبی گرم نمیشه، جز مصرف کنندگی و از جیب بابا خوردن و حق مردم رو خوردن و بیت المال چاپیدن و...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اینجا هم باید همین کار را با افغانی و پاکستانی ها که بیش از دو فرزند دارند انجام بدهند.نتیجه انجام یا عدم انجام این کار رو ۳۰سال دیگه می‌بینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
کارشان درسته ، در فقر و گرسنگی زیستن ارزش نداره ،
نسل ملتی نابود شود بهتر از گرسنه ماندن و در فقر و فلاکت و در تحقیر زندگی کردن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
کار خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
مرگ بر دولت مردان وثروتمندان سوئدی
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اگه سوئد اینکارو نمیکرد الان شبیه پاکستان بود یل در بهترین حالت مثه آلبانی بود
ولی با اینکارش شده جزء ۵ کشور مرفه و خوشبخت جهان
ای کاش بقیه هم همینکارو انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
این عقیم سازی که با تبلیغات زیاد در ایران هم اجرا شد ، در اصل برای کم کردن نسل شیعه و ایرانی ، چند ایرانی رو عقیم کردند ؟ مطمئنا بیشتر از ۳۳ هزار نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
دنیا از اسم ایران و ایرانی میلرزه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اتفاقا بهترین کارو انجام دادن
ای کاش این سیاست در کل دنیا اجرا میشد تا الان اینهمه فقر و بزه و جرم و جنایت و ۹ میلیارد جمعیت نبود

هند و چین و پاکستان و بنگلادش و مصر و نیجریه و اتیوپی و افغانستان عامل هزاران بدبختی و مهاجرت و الودگی در جهان هستن
جمعیت متناسب ایران ۴۰ میلیون نفره.باید هرجور شده با سیاست تک فرزندی و عقیم سازی نسل اراذل اوباش و تروریست و خانواده های پرجمعیت فقیر و گرسنه رو قطع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
خ ا ک ب ر سرت ا ح م ق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
خف شووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
نسل مختلسین و لیبرالها و رانت خواران را چگونه باید عقیم کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
دانشگاه های دولتی و دبیرستان های تیزهوشان دولتی باید برای همه ی اقشار کشور باشد. باید علاوه بر رتبه علمی کلی ، از دهک های پایین اقتصادی نوجوانان و جوانان سهمیه داشته باشند و رقابت علمی در دهک های اقتصادی پایین باعث داشتن ورودی به این مراکز شود
آخرین اخبار