عباس علیآبادی، وزیر صمت پیرامون موضوع قیمتگذاری خودروها گفت: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاههای مختلف، طبق قانون مستقل عمل میکند؛ ما باید گفتمانی با آنها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آنها باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاستگذار است و در این زمینه تلاش میکنیم که به درستی سیاستها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم قیمتگذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمتگذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا میکند، بیکاری افزایش پیدا میکند و بسیاری مشکلات دیگر.
به گفته او، همه سیاستها و دستورالعملها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد میکنیم، عملا سرمایهگذاری را از این بازار مهاجرت میدهیم.
علیآبادی ادامه داد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایهای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند خودرو خریداری میکنند، بایستی تنها مصرفکننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفتهبازیها را هم فراهم کند.
بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی میشود، تعادل بازار هم برهم میریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفهها را به نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطهای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربهسر بهعلاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.
او گفت: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاریها در بازار باشد، باید سیاستها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاستهای پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.
منبع ایسنا
چرا نظر من تایید نشد؟
نظرات رو یکی در میان تایید میکنید
نه توهین کردم تو نظرم نه فحش دادم
فقط یه انتقاد بود
با دو نرخی کردنش پدر مردم در آوردن
هر کس ی سازی میزنه یکی خودرو ساز یکی بازار یکی هم دلال ماشینی که ارزشش ۲۰۰ م بیشتر نیست باید ۶۰۰ ،۷۰۰ م پولشو بدی ماشین ۵۰ م شده ۳۰۰ میخوای بفروشی دیگه نمیتونی بخری میخوای نگه داری پول استهلاک و لوازماش پدر در می یاره باید این مسخره بازی یک جایی جمع بشه
ما طرح یکپارچه اول خودرو فیدلیتی از گروه بهمن موتور
ثبت نام کردیم به اسم مون درامده و پیامکش هم امده
حالا شرکت میگه خودرو نمی دم
منتها متاسفانه ثبت نام کننده خودرو فوت شده
مگر نباید خودرو رو به وراث بدن
پیگیری کنید.ممنون
بازار باید با تک قیمت نجومی که مدنظر دلالها و شورای رفاقت و خودروسازهاست اداره بشه و قیمتی که بر اساس استانداردهای جهانی و خودروهای همرده در دنیا و مطابق با توان مردمه اصلا اهمیتی نداره
لابد پراید 500 میلیون!!!
اینه که اصلا تولید ندارن یا احتکار میکنن
فاصله عرضه از تقاضا خیلی زیاد تره
برا همین قیمت میکشه بالا بعد میان خودرو رو با قیمت نجومی میفروشن
خون مردم رو کردن تو شیشه کجای دنیا مثل ایران خودرو اینجوری فروش میره؟
یکم به خودتون بیاین
این بنفع سلامت همه مردم و رشد کشور صنعتمان خواهد بود