سیام آذرماه ۹۸ آیین رونمایی از دوچرخههای اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابانهای شیراز گذاشت.
هفتم بهمن ۱۳۹۹ نیز نشان شهر ملی دوچرخه ایران در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی، به شهردار شیراز اهدا شد.
چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخههای اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر مردادماه سال گذشته پایان فعالیت دوچرخههای بیدود در شیراز از سوی این شرکت اعلام و نارنجیهای بدون دود روانه پارکینگ شد.
سخن کوتاه مسولان بیدود...
در این مطلب که در صفحه رسمی بیدود در فضای مجازی منتشر شده آمده است: " متأسفانه توفیق ادامه خدمترسانی به شهروندان شیرازی از ما سلب شد. طی چند روز آینده و پس از محاسبات مالی، بازگشت مانده حق عضویت شهروندان شیرازی انجام میشود.
در مطلب دیگری که در صفحه رسمی شرکت بی دود در اینستاگرام آمده است نوشته شده که براساس پژوهشهای بین المللی در سال ۱۳۹۹، شیراز مناسبترین شهر ایران برای دوچرخههای اشتراکی است.
حال که بیش از یک سال است که دوچرخههای اشتراکی از سطح شهر شیراز جمع آوری شده و جایگاه آن در معابر اصلی خالی است معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز طی اطلاعیهای اعلام کرده که این اتفاق بدون اطلاع رسانی به شهرداری شیراز و معاونت حمل و نقل ترافیک رقم خورده است.
در این اطلاعیه آمده است: درباره این طرح موضوعاتی مبنی بر جمع آوری دوچرخههای «بیدود»، به منظور شفاف سازی این موضوع برای شهروندان شیرازی به استحضار میرساند که شهرداری شیراز در راستای حمایت از حمل و نقل پاک و بهره مندی از توان شرکتهای دانش بنیان اقدام به انعقاد قرارداد سرمایه گذاری با شرکت پاک چرخ ایرانیان (بیدود) کرد.
مدیریت شهری شیراز اعلام کرد: شرکت پاک چرخ ایرانیان بر خلاف تعهدات خود در قرارداد فی مابین، تخلفات متعددی همچون تغییر مدل ثبت نام، عدم افزایش محدوده تحت پوشش، عدم افزایش تعداد دوچرخهها و ایستگاههای دوچرخه مطابق با برنامه زمانبندی، دریافت مبالغی خلاف قرداد از شهروندان و... را انجام داد و در پاسخ به مکاتبات و اخطارهای متعدد، درخواست افزایش قابل توجه کرایه سفر و هزینه ثبت نام را بر خلاف تعهد و قرارداد موجود داشت که به جهت حمایت از شهروندان با مخالفت شهرداری شیراز مواجه شد.
در این اطلاعیه تصریح شده است: شهرداری شیراز با هدف رفع مشکلات شرکت مذکور و ادامه همکاری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت پاک چرخ ایرانیان، به ارسال لایحه افزایش نرخ کرایه سفر دوچرخههای اشتراکی به شورای اسلامی شهر اقدام کرد و شورا نیز پس از بررسی لایحه با افزایش کرایه سفر و کمک هزینه شهرداری شیراز بر روی کرایه سفر به جهت حمایت از شهروندان موافقت کرد و در اسفند ماه ۱۴۰۱ مصوب شد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: مطابق با مصوبه مذکور سهم شهروندان از کرایه سفر همان مبلغ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و شهرداری جهت حمایت از شهروندان به ازای هر سفر ۹ هزار و ۳۰۰ تومان کمک هزینه به شرکت پاک چرخ ایرانیان پرداخت میکرد.
بنا بر مصوبه مذکور و رأی کمیسیون ماده ٣٨، شرکت پاک چرخ ایرانیان میبایست در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به شروع مجدد فعالیت در شهر شیراز اقدام میکرد که بر خلاف تعهدات شرکت، این امر محقق نشد و هیچگونه همکاری از سوی شرکت پاک چرخ ایرانیان انجام نپذیرفته است و در حال حاضر موضوع در مراجع قضایی در حال پیگیری است.
روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در توضیح بیشتر درباره مدلهای جدید قرارداد در راستای استفاده از وسایل حمل و نقل پاک با شرایط ویژه به شهروندان اعلام کرده است که در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با هدف کاهش آلودگی هوا و ایجاد فرصت استفاده شهروندان شیرازی از موتور سیکلتهای برقی، تفاهم نامه ارائه تسهیلات در حوزه توسعه استفاده شهروندان شیراز از موتور سیکلتهای برقی با شرکتی دانشبنیان منعقد کرده است و در آینده نزدیک با تعیین تکلیف قرارداد دوچرخههای اشتراکی بیدود به دلیل محدودیت انحصار بند قراردادی و صدور رای نهایی کمیسیون ماده ۳۸ جهت قرارداد مذکور، نسبت به انعقاد قرارداد جدید دوچرخههای اشتراکی اقدام خواهد کرد.
منبع:ایرنا