رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: وجود سازه های زیرزمینی در برخی مناطق روستایی بخش کاخک این شهرستان جذابیت زیادی برای گردشگر داخلی و خارجی دارد و ظرفیت فراموش شده در توسعه گردشگری این شهرستان است.

حمیدرضا محمودی قوژدی  با اشاره به شناسایی تعدادی سازه زیرزمینی در روستا‌های "رضویه، استاد، دیسفان و کلات" شهرستان گناباد طی سه سال گذشته افزود: بررسی‌های بیشتر فنی و علمی توسط کارشناسان میراث فرهنگی در دست انجام است.

وی از همکاری‌های علمی و فنی مشترک بین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجتمع آموزش عالی گناباد و کارشناسان ذیربط در خصوص تاریخ نگاری و نوع سازه‌ها و کاربرد آن‌ها در پناهگاه‌های زیرزمینی و یا شهر زیرزمینی در طول تاریخ خبر داد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: در پی حفر چاه در یکی از منازل مسکونی روستای رضویه بخش کاخک این شهرستان در سال ۱۳۹۹ پناهگاه قدیمی و تاریخی زیرزمینی در عمق پنج متری زمین کشف و افزون بر ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شد.

محمودی افزود: در بررسی‌های دیگر سازه‌های مشابهی علاوه بر روستای رضویه در روستا‌های استاد، دیسفان و کلات شهرستان گناباد هم شناسایی شد.

وی ادامه داد: بعد از تعیین کاربری و تاریخ نگاری سازه‌های زیرزمینی کشف شده، با بهره گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گناباد می‌توان از آن‌ها به عنوان جاذبه مهمی برای جذب گردشگر بهره گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.