رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب گفت: ظرفیت‌های صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف گسترده است که بسیاری از آن‌ها در میان کشور‌های منطقه خریدار دارد.

سید زین العابدین شهرستانی گفت: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس وارد یک فصل نوینی شده و به همین دلیل انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب در نظر دارد همایشی حضوری، با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین تجار این کشور‌ها با موضوع استراتژی‌های ورود به بازار کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار کند.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب افزود: با توجه به نقش بسیار مهم کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در منطقه خلیج فارس و همچنین تأثیرگذاری بزرگ آن کشور‌ها در صنعت‌های نفت، گاز، حمل و نقل و گردشگری، برای توسعه اقتصادی لزوم بررسی اهمیت تجاری این کشور‌ها برای ایران بیش از پیش آشکار شده است.

شهرستانی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در سال‌های گذشته بخش خصوصی نسبت به آن اعلام موضع کرده و از لزوم پیگیری این موضوع از سوی دولت سخن گفته است، ضرورت استفاده از ظرفیت همکاری‌های تجاری با کشور‌های همسایه ایران است افزود: اهمیت تجارت با همسایگان عرب یکی از اهداف اصلی انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب، می‌باشد که برای بهبود و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تجار این کشور‌ها تلاش می‌کند تا از ظرفیت منابع کشور‌های جنوب ایران بتوان به امکان واسطه گری برای صادرات انرژی کشور به مناطق و کشور‌های غیر همسایه بهره برد.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب اضافه کرد: وجود بازار مصرف در این کشور‌ها برای کالا و خدمات ایرانی اعم از کالا‌های مصرفی یا خدمات فنی و مهندسی از نقاط قوت تجارت با همسایگان حوزه خلیج فارس است و ویژگی‌های خاص و موقعیت ژئوپولیتیک کشور ایران در منطقه و لزوم دستیابی به اهداف اقتصادی، علمی و فناوری نیازمند ارزیابی سطح روابط با کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

او اضافه کرد: در همایش پیش رو که در تاریخ ۵ مهر ماه در تهران برگزار می‌شود، سفرای قبلی ایران در کشور‌های امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی و قطر، سخنرانی خواهند داشت تا پیرامون کشف فرصت‌ها، جذابیت‌ها و مشکلات بازرگانی تجاری با این کشور‌ها بحث و بررسی شود.

شهرستانی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته تلاش‌های خوبی برای احیا یا بهبود سطح روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های منطقه انجام شده، اما همچنان از حداکثر ظرفیت این بازار به درستی استفاده نشده است افزود: میزان واردات در میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بسیار گسترده است و موضوعی که قطعی است، ظرفیت‌های گسترده صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف است که بسیاری از آن‌ها در میان کشور‌های منطقه خریدار دارد و اگر ما زیرساخت‌های لازم را برای این موضوع تعیین کنیم، قطعاً می‌توان از آن بهره برد.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب بیان کرد: از محصولات خوراکی و کشاورزی گرفته تا برخی اقلام مصرفی که در ایران تولید می‌شوند، همگی شانس حضور در بازار کشور‌های منطقه را دارند و باید تلاش کرد که از این فرصت به بهترین شکل بهره برد و اینکه پس از چند سال امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ایران سفیر بفرستند، قطعاً نشانه‌ای مثبت بر بهبود روابط سیاسی و همچنین اقتصادی خواهد بود.

شهرستانی اضافه کرد: عربستان سعودی نیز چه از نظر جمعیت و چه از نظر میزان واردات، بازار بسیار مطلوبی برای کالا‌های ایرانی به شمار می‌رود و می‌توان در صورت فراهم شدن شرایط، مقدمات برای صادرات محصولات ایرانی به این کشور را فراهم کرد.

رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب افزود: در کنار تجارت، در حوزه‌هایی مانند توریسم بهداشتی نیز ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب مسافر از کشور‌های منطقه دارد و چه از نظر سطح تخصص و امکانات و چه از نظر قیمت، امکان آن وجود دارد که ایران در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی بردارد و بهبود روابط با کشور‌های منطقه می‌تواند این شرایط را فراهم کند.

 رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب  بیان کرد: در شرایط فعلی، ایران از نظر تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل، برای ارسال برخی کالا‌های خود به مقاصد دورتر مانند اروپا یا آفریقا مشکلاتی دارد، اما این مسائل در رابطه با کشور‌های منطقه صدق نمی‌کند و از این رو با یک برنامه‌ریزی درست و حل مشکلات سیاسی، می‌توان انتظار داشت که ظرفیت‌های تجاری جدید برای ایران باز شود.

برچسب ها: تجارت جهانی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.