زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت دوم علیه بالشک مرکبات از ۲۲ شهریور در مازندران آغاز می‌شود.

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت دوم علیه آفت بالشک مرکبات برای مناطق گرمتر بویژه شرق و مرکز استان از ۲۲ شهریور و در مناطق خنک‌تر و غرب استان از ۲۶ شهریورماه امسال است.

او افزود: درصورت مشاهده کانون‌های آلوده به آفات سپردار قرمز، سپردار قهوه‌ای و کنه زنگ ضمن مشاوره با کارشناسان ذیربط در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی باغات و به ویژه درختان آلوده با حشره کش و کنه کش‌های توصیه شده، اقدام شود.

بیگی گفت: با توجه به وجود عوامل تاثیرگذار مختلف در وضعیت رشدی و بیولوژی آفت، باغداران قبل از مبارزه شیمیایی برای تعیین تاریخ مناسب و دقیق سمپاشی باغ خود، با مراجعه و ارائه نمونه‌های حاوی آفت با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی مشاوره و نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام کنند.

او به مصرف روغن امولسیون شونده همراه با سموم توصیه و تاکید کرد و افزود: در صورت افزایش دمای هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد، روغن امولسیون شونده از سمپاشی حذف شود.

بیگی گفت: نظر به فعالیت چشمگیر دشمنان طبیعی آفات در این برهه زمانی تاکید می‌شود مبارزه با آفات در این مرحله به صورت لکه گیری بعمل آید و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری و برای پیشگیری از تنش‌های محیطی، آبیاری درختان حداقل ۴۸ ساعت قبل از مبارزه شیمیایی انجام و درصورت بالابودن املاح و سختی آب مورد استفاده در سمپاشی، از ترکیبات کاهش دهنده و کنترل کننده مجاز استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.