پایان احیای تکیه گلبندان اصفهان

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: مرمت و بهسازی تکیه گلبندان اصفهان به پایان رسید.

 مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: تکیه گلبندان که از جمله میراث تخریب‌شده در عرصه میدان نقش جهان اصفهان بود، بازسازی و به یک میدانگاه و فضای باز شهری تبدیل شد.

محمدعلی ایزدخواستی افزود: تکیه گلبندان، از حسینه‌ها و یکی از بنا‌های دوران صفویه در عرصه میدان نقش جهان است که بر اساس شواهد تاریخی موجود از جمله عکس هوایی سال ۱۳۳۵، دارای سقف آجری بود.

او گفت: سقف این بنای تاریخی در پی صدمات جوی، تخریب و سقف چوبی اجرا شده آن که تا اوایل دهه ۷۰ هم وجود داشت، به تدریج تخریب شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: فضایی در جوار امامزاده احمد دراین محدوده وجود دارد که تا سال گذشته، به پارکینگ خودرو‌ها تبدیل شده بود، اما بعد از تعریف یک طرح احیا و نوسازی، به میدانگاهی همجوار یکی از مهمترین سایت‌های ایرانی میراث جهانی (میدان نقش جهان) تغییر یافت؛ به عبارتی در عملیات احیا و بازسازی، یک فضای خالی به فضایی غنی و پیونددهنده در بازار تاریخی اصفهان تبدیل شد.

اودرباره روند اجرای این طرح تصریح کرد: کارشناسان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مطابق تصاویر و عکس‌های هوایی، این تکیه را بازطراحی و بازسازی کردند.

به گفته وی عرصه این تکیه ۵۱۰ مترمربع است که ۱۸ دهانه و ۲۱ سقفِ آن به شکل چارسو احیا و بازسازی شد و سقاخانه تاریخی تکیه نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

او افزود: فضایی نیز برای نگهداری وسایل تکیه و پخت و پز در نظر گرفته شده بود و در کنار تکیه گلبندان بازسازی شد. منبر تکیه هم به شکل آجری بر اساس شواهد تاریخی احیا شد.

به گفته ایزدخواستی، احیای تکیه گلبندان در زمره احیای یکی از نقاط ارزشمند گردشگری مذهبی در اصفهان، قرار می‌گیرد و مراسم آغاز بهره‌برداری از این تکیه نیز با یاری گرفتن از میراث ناملموس ایران و برگزاری آئین سوگواری و منقبت‌خوانی اهل بیت (ع) ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شب چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ایزدخواستی افزود: در طرح احیای تکیه گلبندان، دو کتیبه کاشی نصب شده است؛ در کتیبه اول که شامل چهار کاشی آبی است، عبارتِ «تکیه گلبندان، احیا ۱۴۰۲ خورشیدی» نوشته شده است و دومین کتیبه بر بالای منبر آجری، از کاشی معرق ساخته شده و آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» و حدیث «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای احیای تکیه گلبندان، عملیات کف‌سازی، احیای رواق‌های پیرامونی، مرمت بام، تزئینات نما و جداره‌سازی و نورپردازی درمدت ۱۰ ماه و با هزینه حدود ۳ میلیارد تومان انجام شده است و این اقدامات بخشی از طرح ساماندهی گذر حسن‌آباد محسوب می‌شود.

 تکیه گلبندان در خیابان نشاط، کوچه بیت‌الحسین (ع)، بازارچه حسن‌آباد، واقع است. شواهد تاریخی از جمله نقشه سید رضا خان (با تصحیح عبدالله شاه‌سیاه) متعلق به دوران قاجار، این تکیه را با عنوان گاوبند‌ها در کنار مدرسه عربان، خانه طونی‌خان و خانه حاجی نائب‌خان نشان می‌دهد.

مرحوم سیروس شفقی نیز حدود ۲۰ سال قبل، در کتاب بازار بزرگ اصفهان از گلبندان با عنوان حسینیه یاد کرده و روایتی از کتیبه نام گلبندان بر کاشی‌های لاجوردی و منبر و سکو‌ها نوشته است.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.