مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره آب سد‌های مشهد به کمترین حجم خود رسید و هم اینک فقط هشت درصد از حجم ذخیره سد‌ها آب دارد.

علیرضا طاهری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سد‌های تامین کننده آب مشهد شامل طرق، ارداک، دوستی و کارده است.

وی بیان کرد: حجم آب سد‌های استان خراسان رضوی در مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد بود که هم اینک این میزان حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بارش‌ها از مهمترین عوامل تامین کننده آب سد‌ها هستند، اما در سال آبی جاری از مهر ۱۴۰۱ تا کنون میزان بارندگی در این کلانشهر ۷۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵۳ درصد کاهش دارد.

طاهری گفت: با توجه به اجرای طرح‌های اضطراری تامین آب مشهد و همراهی مردم در مدیریت مصرف، تاکنون بدون مشکل از تنش آبی گذر کرده ایم، اما شرایط همچنان حاد است و زائران و مجاوران باید نسبت به مدیریت مصرف حساس باشند و از مصارف غیر ضروری خودداری کنند.

٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
خداقوت مدیران حوزه آب . برید بفکر شمال کشور باشید که با ساخت این همه استخر تو ویلاها و قطع درختان بزودی به خشکسالی مبتلا میشه