تحقیقات نشان میدهند که وسایل رفاهی استاندارد خانه مانند زنگهای در، بلندگوهای هوشمند، تلویزیونها و ماشینهای لباسشویی اطلاعات خصوصی را ضبط کرده و با شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون، فیسبوک و تیکتاک به اشتراک میگذارند.
اعتقاد بر این است که شرکتها و شرکای تجاری آنها از این اطلاعات برای هدف قرار دادن افراد با تبلیغات در تلفنهای هوشمند و سایر دستگاهها استفاده میکنند.
به عنوان مثال، بلندگوهای هوشمند Bose دادههای کاربر را با Meta به اشتراک میگذارند.
تولیدکنندگان دوربینهای هوشمند و زنگ درها نیز از خدمات ردیابی گوگل استفاده میکنند؛ در حالی که هدفونهای Blink و Ring نیز به شرکت مادر آمازون متصل میشوند.
طبق گزارشها، عملکردهای جاسوسی و ردیابی بهطور پیشفرض و بهطور خودکار فعال میشوند و مصرفکنندگان میتوانند آن را لغو کنند؛ اما این نیاز به تغییر تنظیماتی دارد که ممکن است باعث شود برخی از جنبههای دستگاه یا برنامه از کار بیفتند.
الجی بیشترین حجم داده را از همه برندهای ماشین لباسشویی از جمله نام مشتری، تاریخ تولد، ایمیل، دفترچه تماس تلفنی، مکان دقیق و شماره تلفن دریافت میکند.
دلایل به دست آوردن اطلاعات اغلب برای مصرف کنندگان بسیار گسترده است؛ شرکتها ادعا میکنند که منافع قانونی آنها است، تولید کنندگان ادعا میکنند که با مشتریان در مورد استفاده از دادههای خود شفاف هستند و دادههای جمع آوری شده برای بهبود دستگاهها و خدمات استفاده میشوند.
به عنوان مثال، گوگل میگوید که کاملاً به قوانین مربوط به حریم خصوصی متعهد است و در مورد دادههایی که جمع آوری میکند، شفافیت را برای کاربران خود فراهم میکند؛ در حالی که آمازون میگوید که محصولات خود را برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت مشتریان خود طراحی میکند. این در حالی است که حقیقتی در پس این ادعاها نهفته است که علنی یا اعلام نشده است.
منبع: ۲۴.ae