از ابتدای امسال ۲۸ فرد مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری بستری شدند.

علی احمدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ نفر مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌های استان بستری شدند که هفت مورد به آنفلوانزا نوع A و ۲۱ مورد نوع B مبتلا بودند و خوشبختانه فوتی ناشی از این ویروس در استان گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است، که از اواخر تابستان و با آغاز فصل سرما شروع می‌شود و تا فصل بهار ادامه دارد، افزود: شدت سرایت این ویروس در فصل زمستان بیشتر است.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: سه نوع آنفلوانزای A ، B، C در کشور شناسایی شده و امسال ۵۴۱ مورد نمونه‌برداری برای آنفلوانزا در استان انجام شده است.

وی اظهار کرد: آنفلوانزا شبیه سرماخوردگی است و علایمی از جمله سرفه، تب، عطسه، بدن درد، کوفتگی، استفراغ مداوم، درد سینه، سردرد، گیجی و کوتاه شدن تنفس را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه آنفلوانزا از طریق هوا و توسط سرفه و عطسه فرد بیمار و همچنین از طریق تماس با سطح‌آلوده منتقل می‌شود، ادامه داد: بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و تنفس است و کسانی که علایم سرماخوردگی دارند به خصوص در این روز‌ها که بحث برگشت زائران از عتبات عالیات است، باید رعایت بیشتر انجام شود و کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، نباید در محل کار حاضر شوند و باید در خانه بماند و مراقبت کند و مایعات فراوان مصرف کنند.
احمدی گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک برای آنفلوانزا و یا سرماخوردگی و کرونا تاثیر ندارد و نباید آنتی بیوتیک به‌صورت خود درمانی استفاده شود.

وی افزود: به بیماران و سایر افراد توصیه کرد از روبوسی و دست دادن و نزدیک شدن به افراد خانواده به خصوص کودکان، مادران باردار و سالمندان اجتناب کنند.

احمدی اضافه کرد: زنان باردار و زنان تا دو هفته پس از زایمان، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی و عصبی، افراد بیش از حد چاق، افراد دارای کمبود و یا نقص سیستم ایمنی، کارکنان درمانی و پزشکی باید واکسن دریافت کنند.

وی گفت: افرادی که به تخم مرغ حساست شدید دارند، افرادی که مبتلا به بیماری حاد و یا به واکسن قبلا حساسیت نشان دادند نباید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار