مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : از پایان شهریورماه امسال اخذ کد شناسه کشاورزی (QR code) برای تمامی محصولات بارگذاری شده در سامانه ارتقای سلامت محصولات گیاهی برای عرضه به بازار‌های داخلی و خارجی ضروری است.

اکبری مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی برای اخذ کد شناسه محصولات کشاورزی از سوی کشاورزان و باغداران گفت : در صورت نداشتن کد شناسه از سامانه سماک، از آخر شهریورماه جاری صادرات محصولات بارگذاری شده سامانه، مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور قرار نخواهد گرفت.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کد شناسه محصولات کشاورزی با همکاری نظام مهندسی کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان صادر می‌شود و بر اساس برنامه ریزی در مرحله نخست چهار محصول گلخانه‌ای فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی در سامانه سماک و سامانه سانکا توسط مسئولان فنی گلخانه‌ها ثبت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بخش محصولات باغی که صادراتی هستند، چهار محصول سیب درختی، انگور، خرما و کیوی باید برای دریافت شناسه کد (QR code) به سامانه سماک مراجعه کرده و اقدام به ثبت محصولات تولیدی خود در این سامانه کنند.

اکبری با بیان اینکه با ثبت این محصولات در سامانه امکان رصد محصول و محل تولید آن فراهم می‌شود، گفت: با ثبت کد شناسه این محصولات در سامانه به حساسیت‌ها و الزامات کشور‌های هدف صادراتی پاسخ داده می‌شود و محصولات سالم و استاندارد به این بازار‌ها ارائه می‌شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اخذ کد شناسه این محصولات تا پایان شهریورماه جاری اختیاری است و کشاورزان و باغداران طی این مدت باید اقدام به ثبت محصولات خود در سامانه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم اخذ کد شناسه در پایان مهلت مذکور، محدودیت‌هایی مانند عدم تخصیص کود، عدم تخصیص سوخت، عدم پاسخ به استعلامات، عدم پرداخت تسهیلات و عدم صدور گواهی‌های مرتبط اعمال خواهد شد بنابراین بهتر است باغداران و کشاورزان در مهلت تعیین شده اقدام به ثبت محصولات خود کنند.

اکبری اضافه کرد: این برنامه با هدف ارتقای کیفی و کمی محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و ضرورت کنترل کیفیت محصولات از مبداء تولید تا عرضه به بازار‌های داخلی و بهره‌مندی از تجربیات جهانی در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استاندارد‌های GLOBAL GAP مبتنی بر اجرای عملیات خوب کشاورزی و مدیریت یکپارچه تولید تا عرضه محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

این طرح با هدف پایش و نظارت بر فرایند تولید تا عرضه داخلی محصولات و نیز تکالیف قانونی برای حفظ سلامت آحاد جامعه و جلب اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان در خصوص محصولات گلخانه‌ای، اجرا می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.