شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور با اشاره به نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی در زنجیره تأمین کشور، آنها را به عنوان نقاط تقاطع بین حملونقل دریایی، هوایی، زمینی و محل انتقال کالاها از یک وسیله حملونقل به دیگری دانست و تاکید کرد: استفاده از بنادر دریایی به عنوان هاب لجستیکی امکان افزایش حملونقل چندوجهی، افزایش سرعت و کارایی در حملونقل و دسترسی به بازارهای جهانی و کاهش هزینههای حملونقل را فراهم میکند.
افندیزاده همچنین مطرح کرد: برای برخی از محصولات، اقتصادیترین راه، حملونقل دریایی است. این موضوع بهویژه در مورد کالاهای فله و محمولههای بستهبندیشده بزرگ که مسافتهای طولانی را طی میکنند صدق میکند. حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قارهای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان پذیر نیست.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی بنادر را به عنوان حلقهای از زنجیره لجستیکی کشور دانست که باعث ایجاد ارزش افزوده میشوند و در این خصوص تصریح کرد: بنادر با ایجاد شبکه لجستیک کشور، از یک سیستم توزیعی انبارگرا که وظیفهاش تخلیه و بارگیری کالاهای انبار شده در محوطههای بندر است، تبدیل به یک سیستم توزیعی میشوند که محل، زمان و شیوه استفاده از هر یک از روشهای حملونقل را به منظور بهینهسازی کل شبکه به صورت دقیق تعیین میکند.
افندیزاده تاکید کرد: ایجاد مراکز لجستیک در بنادر دریایی میتواند تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی داشته باشد. همچنین بهبود وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی نیازمند توجه به زیرساختها، فناوریها، فرآیندها و همکاری بین دولت و بخش خصوصی است که با انجام آنها، میتوان بهبود قابل توجهی در عملکرد بنادر دریایی و رشد اقتصادی مناطق ساحلی را تجربه کرد.
وی اظهار کرد: در راستای تحقق نقش لجستیکی مهم بنادر دریایی، پهنههای ششگانه بندری کشور شامل چابهار، بندرعباس و بندر امامخمینی (ره) به عنوان شهر لجستیک و بندر امیرآباد، بوشهر و جاسک به عنوان دهکده لجستیک در سند آمایش مراکز لجستیک کشور تعیین شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مطالعات جانمایی مراکز لجستیکی در پهنههای بندری ششگانه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و کلیات طرح جانمایی در ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید. در این راستا موضوع بررسی و تخصیص اراضی منتخب در دستور کار استانهای مربوطه قرار گرفته است تا اقدامات بعدی به منظور سرمایهگذاری مراکز لجستیک در این پهنهها انجام شود.
افندیزاده در انتها ضمن ابراز امیدواری درباره ایجاد مراکز لجستیک گفت این مراکز از طریق توسعه زیرساختهای حملونقل، افزایش ظرفیت بنادر، بهبود فرآیندهای صادرات و واردات، استفاده از فناوریهای نوین، توسعه زیرساختهای ارتباطی و افزایش تعامل منطقهای، وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی بهبود یابد و منجر به رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی شود.