بیشتر طرح‌های مقابله با گرد و غبار خوزستان از حالت درختکاری مستقیم خارج شده اند

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از خارج شدن بیشتر طرح‌های مقابله با گرد و غبار استان از حالت درختکاری خبر داد.

فرهاد قلی‌نژاد می‌گوید: بیشتر طرح‌های مقابله با گرد و غبار از حالت درخت‌کاری‌های مستقیمی که نتیجه خوبی از آن نگرفتیم، خارج شده و در تدوین آن‌ها بیشتر به سمت تامین حق‌آبه‌ها و تامین رطوبت خاک و اجرای پروژه‌های سازگار با اقلیم خوزستان رفته‌ایم.

او در خصوص وضعیت کانون‌های گرد و غبار داخلی گفت: در سال‌های گذشته یک سری طرح در سطح کشور برای مقابله با گرد و غبار اجرا شد که موفق نبودن این طرح‌ها قابل ارزیابی است. با توجه به اینکه پیش از این طرح‌ها تجربه‌های عینی بسیاری در این خصوص وجود نداشت، قطعا برخی از پروژه‌ها موفق نبودند.

به گفته آقای قلی نژاد در حال حاضر تجربه خوبی در این خصوص وجود دارد بنابراین طرح ملی مقابله با گرد و غبار دوباره بازنگری شد و در آن طرح‌های هر استان تدوین شده و در حال رفع ایراد‌های طرح‌ها هستیم.

نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار خوزستان موفق نبود

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مبنای بودجه‌گیری برای کار روی کانون‌های گرد و غبار را تصویب طرح استانی مقابله با گرد و غبار در شورای برنامه‌ریزی استان دانست سپس یادآور شد: برنامه‌ریزی شده که تا پایان شهریورماه، تمام اشکالات طرح رفع شود. اگر این طرح در شورای برنامه‌ریزی خوزستان مصوب شود می‌توانیم از بودجه‌های ملی و استانی برای کانون‌های گرد و غبار استفاده کنیم.

او ادامه داد: بیشتر طرح‌های مقابله با گرد و غبار از حالت درخت‌کاری‌های مستقیمی که نتیجه خوبی از آن نگرفتیم، خارج شده و در تدوین آن‌ها بیشتر به سمت تامین حق‌آبه‌ها و تامین رطوبت خاک و اجرای طرح‌های سازگار با اقلیم خوزستان رفته‌ایم.

این مقام مسئول گفت: از سرگیری برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با گرد و غبار در استانداری خوزستان نوید خوبی است؛ بدین ترتیب بیشتر نظر کارشناسان مد نظر قرار گرفته می‌شود تا مدیران و تصمیمات سلیقه‌ای.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های مواجهه با گرد و غبار در خوزستان

او در ادامه هم چنین به برقراری دیپلماسی خوب با کشور عراق اشاره کرد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه دیپلماسی، اقدامات خوبی برای تبادل تجربه‌ها و اجرای طرح‌های مشترک دارد و در این زمینه خوزستان نیز برنامه خوبی دارد تا با عراق وارد مذاکره شود.

آقای قلی‌نژاد گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که دنیا تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته، بنابراین باید بخشی از طرح‌ها به سمت سازگاری با این پدیده بروند و از سوی دیگر باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای مواجهه و کاهش اثر مواجهه با گرد و غبار از جمله آمادگی تجهیزات پزشکی و درمانی نیز ایجاد شوند.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نمی‌توانیم در خارج از مرز‌ها هزاران هکتار کانون گرد و غبار را مهار کنیم بنابراین برای کاهش آثار این کانون‌ها باید زیرساخت‌ها در خوزستان فراهم شود. باید اقتصادمان آن‌قدر انعطاف داشته باشد تا هنگام مواجهه با این پدیده‌ها، خسارت‌ها در حوزه سلامتی و اقتصاد کمتر شود.

او در خصوص وضعیت نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار بیان کرد: درخت‌کاری و نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار، پروژه‌های کاملا موفقی نبودند، زیرا اگر هوای مساعد و آب داشتیم قطعا رویش‌ها در بیابان‌ها ایجاد می‌شد.

قلی‌نژاد افزود: با توجه به تغییرات رویشی استان خوزستان در پی خشکسالی، باید بیشتر به سمت پروژه‌های دیگر به جز درخت‌کاری برویم. هر چند درخت‌کاری‌ها تا حدودی موثر بودند، اما نتوانستند بازخورد مورد انتظار را داشته باشند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
وقتی کار رو به دست تعدادی ابله میدن نتیجه ای جز این نداره
درخت کاری از نوع بومی و مقاوم به آب و هوای خوزستان بهترین کار است که متاسفانه وقتی کار دست تعدادی مفسد و رانت خوار باشه درست انجام نمیشه