افزایش کانون‌های فرسایش بادی از ۲۸ به ۳۲ کانون

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طی ۵ سال، کانون‌های فرسایش بادی در استان از ۲۸ کانون به ۳۲ کانون افزایش یافته است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از مجموع وسعت بیش از ۱۵ میلیون هکتار، حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی بوده و بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی استان است، گفت: از این میزان حدود ۵ میلیون هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی است و بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان هستند.

او افزود: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی بسیار حساس بوده و هیچ گونه فعالیتی نمی‌توان از نظر زیرساختی و عمرانی روی آن انجام داد و صرفاً در بحث احیاء و مراقبت آن باید اقدام شود.

نصرآبادی با بیان اینکه در بازه پنج ساله کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان از ۲۸ کانون به ۳۲ کانون افزایش یافته است، بیان کرد: به شکل ویژه از نظر میزان گستردگی به ترتیب اولویت شهرستان طبس، نهبندان و زیرکوه ۳ شهرستانی بوده که بیشتر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان را دارند.‌


بیشتر بخوانید


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به شرایط استان در حوزه پدیده ریزگردها، کارگروه ملی گرد و غبار باید ورود پیدا کند، عنوان کرد: طرح مردمی کاشت نهال از سیاست‌های خوب دولت در زمینه افزایش سرانه فضای سبز بوده که حدود ۴ میلیون اصله نهال سهم استان است و با مشارکت دستگاه‌ها اجرایی کاشته خواهد شد.

او گفت: علی رغم اقدامات خوبی که در استان در حوزه مباحث بیابان زدایی صورت گرفته از جمله ایجاد هلالی آبگیر و بذرکاری و کنترل هرزآب‌ها حدود ۲۷۰ هزار هکتار اجرای عملیات مشخص بیابان زدایی انجام شده است؛ در زمینه پیشگیری و مقابله با گسترش این کانون‌ها باید همه ورود یابند و در توسعه به ویژه معادن توجه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.