از یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار مساحت مراتع چهارمحال و بختیاری ۵۰۰ هزار هکتار را گون‌ها تشکیل می‌دهند و از میان ۷۰۰ گونه گون شناسایی شده در کشور بیش از ۷۰ گونه آن در این استان وجود دارد.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: درصد خشکیدگی مشاهده شده در محدوده هریک از گون‌زار‌های استان متفاوت است، اما تاکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار از مساحت گون‌های این استان دچار خشکیدگی شده‌اند.

عزت الله سلیمانی افزود: بیشتر گونه‌های گون موجود در چهارمحال و بختیاری در معرض خشکیدگی قرار دارند، اما خشکیدگی گونه‌های بوته‌ای و درختچه‌ای این گیاهان بیش از دیگر گونه‌ها است.

وی در خصوص علت‌های بروز این خشکیدگی در گون‌زار‌های چهارمحال و بختیاری این‌گونه توضیح می‌دهد: تغییر شکل بهره‌برداری، تغییر الگوی بارشی، فشار بی‎‌رویه چرای دام، بهره‌برداری بیش از حد و خارج از توان منطقه و وجود آفت‌ها و بیماری‌ها، توالی سن بیولوژیک گیاه باعث شده تعداد بیشتری از گون‌زار‌ها موجود در مراتع استان درگیر این تنش شوند.


بیشتر بخوانید


سلیمانی با اشاره به خشکیدگی ۳۰ تا ۴۰ درصد از گون‌های منطقه حفاظت شده تنگ صیاد چهارمحال و بختیاری گفت: در این مناطق، فشار دام و دخالت‌های انسانی به مراتب کمتر است، اما مشاهده بوته‌های خشک شده گون در این منطقه نشان می‌دهد که باید نسبت به بروز این تنش حساس شد و علت آن را پیگیری کرد.

به اعتقاد سلیمانی، گستردگی پدیده خشکیدگی گون‌زار‌ها در استان‌های مختلف بیانگر این مساله است که خشکیدگی موضوعی مهمی است و علت شکل دهی آن باید با انجام طرح‌های تحقیقاتی منسجم همراه با انجام اقدامات اثربخش مورد بررسی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.