الکسی لوکاتسکی، کارشناس امنیت فناوری اطلاعات، درباره جمعآوری آدرس ایمیل و تصاویر کاربران توسط سرویسهایی مانند BaiRBIE.me و استفاده از این دادهها توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه آن را میخوانید.
الکسی لوکاتسکی اشاره کرد: اعتصاب بازیگران و فیلمنامهنویسان هالیوود و مشکلات متعاقب آن برای تبلیغ دو فیلم پرفروش در تابستان امسال یعنی فیلمهای "باربی" و "اپنهایمر" صنعت آمریکا را به استفاده از بازاریابی چریکی سوق داد. در نتیجه خدماتی ظاهر شد که از علاقه کاربران به این فیلمها به خصوص در شبکههای اجتماعی سوء استفاده میکند.
به عنوان مثال در سرویس ایجاد شده به نام BaiRBIE.me کاربر باید عکس خود را در سرویس آپلود کند و اطلاعات تماس خود را ارائه دهد، تا تصویر او به باربی شبیه سازی شود. برخی معتقدند که این یک روش معمول برای ارسال هرزنامههای تبلیغاتی بعدی است.
او ادامه داد: با آپلود کردن عکسِ به احتمال زیاد جدید و نشان دادن ایمیل خود، بلافاصله به کسانی که این دادهها را جمع آوری میکنند یا کسانی که این دادهها به آنها فروخته میشود، این فرصت را میدهید تا آدرس ایمیل شما را با حجم عظیمی از دادههای جمع آوری شده قبلی مقایسه کنند. به عنوان مثال، با ایمیل شما میتوانند متوجه شوتد که از کدام شبکههای اجتماعی و تحت چه حسابهایی استفاده میکنید. میتوانند بفهمند که با چه کسی چت میکنید یا حتی با چه کسی چت نمیکنید، که این هم به وقت خود میتواند برایشان کارآمد باشد. دادهها به سادگی با خریدهای شما در فروشگاههای آنلاین مختلف که در آن با ایمیل خود ثبت نام میکنید مقایسه میشوند. در آن جا معمولاً شماره تلفن خود را ارائه میدهید. با به دست آوردن اطلاعات بیشتر به صورت زنجیروار، دسترسی به سایر اطلاعات حتی اطلاعات پزشکی ممکن میشود.
این کارشناس امنیت فناوری اطلاعات افزود: طبیعت انسان است که پیر شود و چهره او میتواند در طول زمان تغییر کند، بنابراین پایگاه داده عکس باید به روز شود. اجبار افراد به انجام این کار به شکل رسمی، بی اثر و زمان بر است؛ بنابراین به طور منظم سرویسهایی مانند BaiRBIE.me ایجاد میکنند یا چالشهایی مانند #۱۰ yearchallenge یا #۲۰۰۹ challenge ۲۰۱۹ vs را راه اندازی میکنند و افراد با اراده خود در آنها شرکت و اطلاعات به روز خود را وارد میکنند. در چنین مواقعی کاربران حتی دوستان و همکاران خود را در این چالشها شریک و از آنها دعوت میکنند.
او گفت: ممکن است بسیاری از مردم به این توصیهها اعتراض کنند، زیرا به نظر آنها همه اطلاعات در طولانی مدت و از زمان پیدایش شبکههای اجتماعی لو رفته است و سرویس جدید هیچ تاثیری نخواهد داشت. اما این درست نیست، چرا که اطلاعات میتوانند قدیمی شوند. میتوانید شماره تلفن یا ایمیل خود را تغییر دهید، بزرگتر شوید یا حتی ممکن است در طول زندگی جراحی زیبایی و پلاستیک انجام دهید، به این معنی که دادههایی که قبلاً از شما جمع آوری شده است کارایی خود را از دست بدهند. اما سرویسهای مشابه BaiRBIE.me این امکان را فراهم میکند که شما دادههای کلیدی نمایه خود را بهروزرسانی کنید که سپس به سایر دادههای جمعآوریشده که ممکن است در طول زمان مفید باشند پیوند داده میشوند.
لوکاتسکی در آخر بیان کرد: به هر حال ما مدتها است که گروگان سرویسها و ابزارهای مدرنی شدهایم که با دقت ردپای دیجیتالی که از خود به جای میگذاریم را حفظ میکنند و نمیتوانیم آن را ترک کنیم. بعید است که ما بتوانیم استفاده از این خدمات را متوقف کنیم. دفعه بعد که به یک پیوند جذاب و سرگرم کننده برخوردید که از شما میخواهد دادههای شخصی خود را ارائه کنید، از خود چند سؤال بپرسید: «چه کسی از این کار سود میبرد؟» و «آیا واجب است اطلاعات شخصی خود را در این سرویس نشان دهم؟» اگر پاسخ به این سوالات مهمتر از میل به بازی یا سرگرمی با عکس هایتان نیست و مشتاقید ببینید اگر به یک عروسک محبوب چهره خود را میدادید چه شکلی میشد، بعداً وقتی پایگاه داده لو رفته دیگری در اینترنت منتشر شد، تعجب نکنید. دقیقاً حاوی اطلاعات شما است. تنها توصیه در این صورت این است که هنگام شرکت در چنین چالشهایی، از آدرسهای ایمیل ساختگی استفاده کنید که بهطور خاص برای همین موارد ایجاد کردهاید. این حداقل کمی از شما محافظت و کار را برای سوءاستفادهگران دشوارتر میکند.
منبع: RG.ru