دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره نقش مهم حاج قاسم سلیمانی و یاران او در هموار کردن مسیر پیاده‌روی اربعین و جهان‌بینی این شهید توضیحاتی داد.

در این سال‌ها و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی و یارانشان این حقیقت آشکار شده است که آن‌ها نقش مهمی برای هموار شدن مسیر پیاده روی اربعین ایفا کردند و در کتابی تحت عنوان «معمار حرم» نوشته بهنام باقری به این موضوع اشاره شده است که شهید حاج قاسم سلیمانی در به وجود آمدن ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات نقش مهمی داشته است چراکه این شهید بر این باور بود اربعین می‌تواند باعث تمدن سازی اسلامی شود و به همین خاطر، دغدغه زیادی برای اربعین داشت تا جایی که در بخشی از گفته‌های خود تأکید کرد که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان چنین جمعیتی را برای یک هدف دور هم جمع کرد؛ حتی با پای برهنه و در سرما و گرما، در حالی که هتل و مکان و امکاناتی وجود نداشته باشد و زائران بدون غر زدن بتوانند این سختی‌ها را تحمل کنند که این فقط نشان دهنده عشق آقا امام حسین علیهم السلام است. بنابراین، نقش این شهید وارسته و ابومهدی مهندس و یارانشان و تمامی شهدایی که مسیر امن پیاده روی اربعین را به زوّار حضرت سیدالشهداء علیهم السلام هدیه دادند، انکار ناپذیر و حقیقت است. 

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی تحت عنوان «ما ملت امام حسینیم» و تلاش‌های این شهید و ابومهدی مهندس و ادای دین به این دو چهره که اگر تلاش‌های افرادی، چون آن‌ها نبود راهپیمایی اربعین به شکل باشکوه برگزار نمی‌شد، بیان کرد: در یک کتابی به نام «عقل سرخ» که در چهلم حاج قاسم سلیمانی منتشر شد و به این شهید و جهان پس از شهادت او پرداختیم، سعی کردیم درمورد نسبت این شهید با مکتب امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی از منظر علوم انسانی بنویسیم. زیرا یکی از بزرگ‌ترین وجوه شخصیت و مکتب و ایده حاج قاسم سلیمانی که رهبری تعبیر مکتب را به کار برد و به نظرم خیلی عالمانه بوده، این است که این شهید بزرگوار به اربعین فقط به عنوان موسم زیارتی نگاه نمی‌کرد. این در حالی است که عزیزانی در ایران و عراق هستند و اربعین را فقط یک بازه زمانی ۲۰-۱۰ روزه می‌دانند؛ آن هم زیارت ساده، ارزان و عاشقانه‌ای که در روایات ما از جمله کتاب شریف کامل الزیارات آمده است و می‌توانند از این فضای معنوی استفاده کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: زیارت اربعین جزء اسرار آل محمد صل الله علیه وآله والسلم است. با توجه به متن زیارت اربعین که الان می‌خوانیم این زیارت از اهل بیت (ع) به ما رسیده است و این نشان می‌دهد یک سرّی در زیارت اربعین نهفته است. 

امامی با اشاره به نگاه شهید حاج قاسم سلیمانی به اربعین مطرح کرد: نگاه حاج قاسم سلیمانی به اربعین را می‌توان در ماجرای سیل سال ۹۸ خوزستان مشاهده کرد. به این خاطر که اولین کسی بود که به ما یاد داد وقتی در مدیریت کشور درمانده می‌شوید مراقب باشید که دولت و همه چیز عاریه است و چیزی که می‌تواند باعث نجات مردم شود خود مردم هستند و این موضوع نشأت گرفته از فرهنگ اربعین است. 

او یادآور شد: شهید حاج قاسم سلیمانی با استفاده از همان موکب‌های اربعین در ماجرای سیل ۹۸ خوزستان نشان داد که کربلا همان جا بود چراکه روستا و خانه‌ها زیر آب بودند و باید با قایق تردد می‌کردیم و همین موضوع باعث شد که مواکب وارد میدان شوند. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: اگر امروز می‌خواهیم نگاه شهید قاسم سلیمانی را به پیاده روی و زیارت اربعین بدانیم باید متوجه باشیم که اربعین؛ زیارتی است که باید شیرین برگزار شود و به همین دلیل، ما وظیفه داریم آن را شیرین‌تر برگزار کنیم و درواقع، پیاده روی اربعین دارای یک سطح تحلیلی عمیق تری است. 

امامی گفت: ما به اتفاق همکارانمان در انجمن علمی اربعین که از سال ۹۲-۹۱ تشکیل شد بر این باور هستیم هر استاد دانشگاهی که نگاه این چنینی به اربعین دارد با هر دین و ملت و تئوری و سلیقه و جناحی به این سطح باور از اربعین رسیده است. چون سطح دوم تحلیلی اربعین، الهام بخش است که می‌تواند برای توسعه، مدیریت، سیاست، اقتصاد و... کمک کننده باشد. مثلاً مردم استان ایلام می‌گویند که مفتخر به میزبانی زوّار اربعین امام حسین (ع) هستند و خوزستانی‌ها خودشان را پایتخت موکب‌ها می‌دانند چراکه اصل موکب‌ها به عنوان فناوری عراقی از این استان راه اندازی شد و عرب‌های خوزستان این فناوری را داشتند و به کل ایران اشاعه پیدا کرد. این در حالی است که دو استان خوزستان و ایلام با وجود ظرفیت‌های زیاد و مهمان نوازی که برای زوّار اربعین دارند جزء استان‌های کم برخوردار کشور هستند. 

او عنوان کرد: بنده در جریان پیاده روی اربعین در کوت عبدالله خوزستان بودم و موکب‌ها را دیدم که چگونه به زوّار اهل بیت (ع) خدمات رسانی می‌کنند، ولی نباید فراموش کنیم که محرومیت این استان‌های کم برخوردار باید برطرف شود و الگوی آن با اربعین قرابت دارد. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اگر می‌خواهیم راهپیمایی زیبای اربعین به ظهور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف منتهی شود باید این الگوبرداری را در مرحله اول برای توسعه کشور و سپس، دنیا انجام دهیم و موضوع ملت امام حسین (ع) هم به این خاطر است تا جایی که اگر جامعه‌ای به درجه‌ای از معنویت الهی و فنای منیّت در جمع برسد این اتفاق خواهد افتاد. یعنی اگر در جمع فانی شویم بسیاری از مشکلات توسعه حل خواهند شد و امیدوارم هر یک از ما در هر لباسی که هستیم این منیّت‌ها را کنار بگذاریم و یک ما واحد به نام ملت امام حسین (ع) را تشکیل دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۸:۲۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
انشاالله شفاعت ما را هم بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۵:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
سرداران گمنام و خوشنام امام زمان همچون قاسم سلیمانی عزیز کاری کردند کارستان
پاکسازی منطقه از تروریست‌های وحشی پرس عبرت خوبی از این سردار ایران اسلامی به پدران تروریستها و ابرقدرتهای حامیان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
حاج قاسم سلیمانی سردار دلها یادش گرامی چهره ماندگاری که هرگز هرگز فراموش نخواهد شد و چقدر این روزها جای خالیش احساس میشود ای کاش همینگونه که یاد و راه ومنش حاج قاسم برای ما وهمه در هرجای و در هر کاری الگو وراهنما هست ای کاش که مسؤلین وخصوصا دولتمردان دولت انقلابی سید ابراهیم رئیسی هم منش وراه وسیره حاج قاسم سلیمانی عزیز بود هر چند که برای دولتمردان خیلی سخت وحتی نشدنی وغیر ممکن می‌باشد اما اگر واقعاً خود را حاج قاسمی می‌دانند و به مردم توصیه مرام حاج قاسم عزیز را میکنند مردم هم این انتظار را از دولت و دولتمردان بیشتر و بیشتر انتظار دارند که همچون سردار دلها جان بر کف وبا اخلاص وبا بستن چشم به دنیا واموال دنیوی صادقانه فقط به فکر خدمت باشند مردم با سردار دلها عهد خود را بسته وبه آن پایبند ووفا کرده و می‌کنند اما آیا مسؤلین وخصوصا دولت ودولتمردان توان ویارای قدم در راه سیره ومنش حاج قاسم سلیمانی عزیز را دارند سردار دلها حاج قاسم عزیز سرباز وطن این روزها چقدر جایت خالیست مالک اشتر سید علی شهید زنده یادگار خانواده های شهدا امید ملت ایران هنوز هم منتظر نظر ولطف وکرم شما هستیم تا قیامت به امید شفا ودستگیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
برای ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج) دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۹:۱۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : درود خداقوت احسنت ایوالله ماشاءالله مرحبا بر خدام میهمان نوازان موکب داران و همه مردمی که در این ۲۰ روز پیاده روی اربعین برای میهمانان زیارت کنندگان ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام و دیگر اعمه اطهار در کشور عراق برای آسایش رفاه معیشت امنیت میهمانان خارجی کمال تلاش خود را صادقانه بی ادعا بی منت برای رضای خداوند جل جلاله و عبد صالحینش حضرات معصومین علیهم السلام به شایستگی تمام انجام می دهند مردم شریف کریم سخاوتمند خادم در کشور عراق طی سال برای این ده اول محرم و این ۲۰ روز اربعین خرج مخارج جمع می کنند وسایل اجناس اقلام مختلف خریداری می کنند با پولهای زحمتکشی حلال خودشان و از خورد خوراک رفاهیات خودشان می زنند طی سال برای میهمانان زیارت کنندگان حضرات معصومین علیهم السلام در کشور عراق اسلامی و این سنت حسنه بسیار پسندیده است ولی مردم ملتها و دولتهای جهان اسلام ناب محمدی ص هم که میهمان مردم عراق می شوند در ماه محرم الحرام و ماه صفر باید سنتی پسندیده‌تر در قبال این همه مهرورزی محبت میهمان نوازی خدام عراقی انجام دهند و می توانند نذر کنند پولهایی نقدی و اجناس اقلام مورد نیاز تمامی موکب داران و مردمی که موکب ندارند در خانه هایشان از میهمانان زیارت کنندگان پذیرایی جانانه می کنند را در طی سال جمع آوری کنند و به هر موکب و هر خانه ایی در کشور عراق اسلامی میهمان می شوند طی این مدت ده اول محرم و این ۲۰ روزه اربعین مبالغی قابل توجه پول نقد عراقی و اجناس اقلام قابل توجه به صاحبان موکبها و صاحبان خانه های که از میهمانان پذیرایی می کنند بپردازند و به مردم خادم عراق بگویند شما اینگونه نذر کرده ایید خرج می کنید هزینه پرداخت می کنید میهمان نوازی می کنید ما زیارت کنندگان میهمانان خارجی هم دلمان می خواهد اینگونه نذر کرده و کنیم که به همه موکب داران و خانه های میهمان پذیر ابا عبدالله الحسین علیه السلام مابلغی خوب پول نقد عراقی و اجناس اقلام مورد نیازتان را پرداخت کنیم برای رضای خداوند جل جلاله و حضرات معصومین علیهم السلام در کشور عراق و برای رضای ابا عبدالله الحسین علیه السلام چرا که شما خادمین برادران و خواهران دینمان محسوب می شوید و برادر و خواهر دینی در قبال برادران و خواهران دینی باید حق برادری و خواهری دینیش را تمام کمال انجام دهد انجام دهد همچنان که شما خدام ابا عبدالله الحسین علیه السلام به شایستگی انجام می دهید و مابلغ خوب شایسته و اجناس اقلام مختلف و معیشتی را به موکب داران و صاحبان خانه های میهمان پذیر عراقی بی منت با خوشرویی بی ادعا نذر کنند بپردازند ، انشاءالله از سال آینده همه مردم ملتهای سر تا سر جهان اسلام و همه دولتهای جهان اسلام در این امر خیر رسانی یاری رسانی عادلانه خداپسندانه برادرانه دینی شرکت کنند و به همه موکب داران خدام مردم عراقی که سنگ تمام می گذارند برای میهمانان نوازیشان این امور برادرانه دینی صورت پذیرد تا فشار مالی اقتصادی بر روی مردم خدام عراقی برداشته شود و این عمل عادلانه خداپسندانه یک سنت حسنه شود برای همیشه در طول تاریخ جهان اسلام ناب محمدی ص تا این پیاده روی باشکوه با عظمت هرساله بیش از سالهای قبل با شور شعور نشاط حسینی ع برقرار شود بدون آنکه فشار مالی اقتصادی به میزبانان میهمان نواز عراقی عزیزانمان بیاید . والسلام و صلوات التماس دعا و صلوات . و من الله التوفیق . لبیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام مددی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
هزاران هزار آفرین و درود
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریوند
۱۵:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
آفرین احسنت
عمار عزیز
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۸:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
درود و التماس دعا
آخرین اخبار