دیروز دوشنبه در اسلو و برگن، دو شهر بزرگ نروژ، برق برای یک روز رایگان شد.

 در کشوری که بیش از ۹۰ درصد برق آن برق آبی است و از آن برای حمل و نقل و همچنین برای پخت و پز و گرمایش استفاده می‌شود، قیمت هر کیلووات ساعت با سطح بارندگی مرتبط است: هر چه باران یا برف بیشتر باشد، مخازن بیشتر خواهد بود. 

لن هاگن تحلیلگر متخصص در این زمینه می‌گوید: «آب و هوا کلیدی است، عامل اساسی که هم سطح عرضه و هم تقاضا را تعیین می‌کند.  تابستان در این کشور بسیار پر بارش بود.»

طوفان «هانس» که در ماه اوت منطقه اسکاندیناوی را درنوردید و باعث سیل و رانش زمین شد و باران‌های شدید تابستانی در جنوب این کشور باعث شد که مخازن سد‌ها تا لبه پر شود.

برق با قیمت منفی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تخصصی یوروپوور در نتیجه، انتظار می‌رفت که قیمت لحظه‌ای هر کیلووات ساعت، قبل از مالیات و هزینه‌های استفاده از شبکه، بین ۰ تا منفی ۰.۳ کرون (۳ سنت یورو) در روز دوشنبه در پایتخت اسلو و در برگن دومین شهربزرگ کشور واقع در ساحل غربی در نوسان باشد.

 به ویژه از آنجایی که دمای هوا، برای این فصل حدود ۲۵ درجه سانتیگراد در همان روز در پایتخت بود، بنابراین تقاضا را محدود کرد. در نورد پل Nord Pool، بورس برق پیشرو در اروپا، قیمت عمده فروشی هر مگاوات ساعت در روز دوشنبه -۱.۴۲ یورو در اسلو و برگن بود.

قیمت منفی به این معنی است که شرکت‌ها برای فروش محصولات خود به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کنند –، اما با احتساب مالیات و هزینه‌های دسترسی به شبکه، نروژی‌ها در این زمان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

 هاگن می‌گوید: مخزن‌ها به قدری پر هستند که تولیدکنندگان مجبورند آن‌ها را خالی کنند تا از سرریز شدن آب جلوگیری کنند و فضا را برای بارندگی‌های آینده در پاییز امسال باز کنند.

 بارش شدیدتر

همه نروژ به یک شکل نیست. این کشور به پنج منطقه تعرفه‌ای تقسیم شده است و تنها دو منطقه از سه منطقه جنوبی شاهد کاهش قیمت هر کیلووات ساعت اندکی بودند.

پس زمینه این قبوض نوسان برق، تغییرات آب و هوایی است. به گفته اقلیم شناسان، گرم شدن کره زمین منجر به بارش‌های شدیدتر و شدیدتر در شمال اروپا شده است. موسسه هواشناسی نروژ هفته گذشته گزارش داد که در ماه اوت، دمای هوا در نروژ ۰.۹ درجه سانتی گراد بالاتر از نرمال فصلی بود و پس از یک ژوئیه بارانی، بارندگی در آنجا ۴۵ درصد بالاتر از سطح نرمال بود.

برچسب ها: قیمت برق ، نروژ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
نروژ یک کشور بسیار سرد و برفی و زیباست این کشور واقعا یک کشور رویایی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
چه عجب تو این سایت خبر گزاری یدونه پست پیدا شد که یه خبر غیر منفی از خارج بزاره
آخرین اخبار