مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میزان جریان و آورد رودخانه‌ها در استان ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

علی حیدری اناری امروز در جلسه مدیریت آب استان اردبیل با اشاره به کاهش چشمگیر پوشش سطح برف در ارتفاعات و افزایش متوسط دما در استان گفت: میزان جریان و آورد رودخانه‌ها در استان ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۸۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ظرفیت ذخیره‌سازی آب در مخازن سدهای استان را ۵۸۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: امسال با توجه به وضعیت بحرانی آب آشامیدنی مرکز استان و کاهش مخازن سدها به‌ویژه سد یامچی اردبیل، امکان اختصاص آب از سد یامچی به زراعت و کشاورزی اردبیل مقدور نشد.

او با اشاره به تغییرات گسترده اقلیمی و کاهش سطح بارندگی‌ها در استان افزود: در سال آبی جاری متوسط بارندگی در استان ۲۵۳ میلیمتر است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۶۱ میلیمتر و در بلند مدت هم ۳۲۵ میلیمتر بود.

حیدری اناری با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی آورد آب مخزن سد یامچی اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر مصرف آب آشامیدنی در مرکز استان به صورت ماهانه چهار میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که ۷۰ درصد آن مربوط به آب‌های سطحی و ۳۰ درصد دیگر هم مربوط به آب‌های زیرزمینی می‌باشد.

او می گوید: ۹۳ درصد آب استان اردبیل در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش آشامیدنی و تنها یک درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود که ضروری است کشاورزان از مصرف بی‌رویه آب در مزارع خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل  همچنین خواستار برخورد سیستم قضایی استان با عاملان کشت دوم در منطقه مغان شد و گفت: در راستای مصرف بهینه و افزایش بهره‌وری آب، کشت دوم از هشت هزار هکتار در سال آبی گذشته به یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال آبی جاری کاهش یافته و نیاز است با توجه کمبود آب، در سال‌های آینده نیز از میران کشت دوم در منطقه مغان کاسته شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار