در این مطلب به سؤالات فقهی که ممکن است مورد نیاز عموم زائران حسینی باشد اشاره میکنیم.
وضوگرفتن با آبِ آشامیدنی و آب آبسردکنهای داخل صحنها که مخصوص نوشیدن است، باطل است. چون آب وضو باید مباح باشد و این آبها ویژه نوشیدن است، نه وضو گرفتن.
بانوان زائر باید مراقب باشند در برابر دیدگان مردان نامحرم وضو نگیرند.
واجب است مسافری که کثیرالسفر نیست و قصد اقامت ۱۰ روز و بیشتر در مقصد ندارد، نمازهای چهاررکعتی خود را شکسته (در دو رکعت) بخواند.
نمازهایی را که در غیر سفر قضا شده است، باید به طور کامل خواند و اگر در سفر قضا شده باشد، به صورت شکسته در سفر، هرچند ۱۰ روز نمانید، میتوانید قضای نمازهای چهاررکعتی را بهجا آورید.
به فتوای مراجع تقلید، در مسجد کوفه و حائر حسینی، مسافر میتواند نماز چهاررکعتی خود را تمام یا شکسته بخواند، ولی تمام خواندن افضل است.
آنچه باید درباره احکام سفر اربعین بدانیم
با غسل زیارت نمیتوان نماز خواند و باید وضو هم گرفت.
نماز در وسایل نقلیه متحرک از جمله قطار و هواپیما، در حال ضرورت و کمی وقت با حفظ شرایط نماز تا حد امکان، از جمله رعایت جهت قبله، اشکال ندارد.
کسی که روزه قضا دارد، اگر نذر کند در سفر روزه بگیرد، صحیح نیست. نذر باید پیش از سفر باشد؛ یعنی قبل از رفتن به سفر نذر کند که در این مسافرت روزه میگیرد.
تصرف در اموال حرم بدون کسب اجازه از متولی شرعی و مسئولان مربوطه جایز نیست.
سجده برای غیر خداوند، حرام است. بعضی از زائران که در آستانه در حرم پیشانی بر زمین میگذارند، اگر به قصد سجده شکر خدای متعال باشد، اشکال ندارد وگرنه حرام است.
اطراف ضریح مطهر امامان معصوم (ع) زیر گنبد و به فتوای برخی از فقها، رواقهای متصل به زیر گنبد، حکم حرم را دارد و کسی که عذر شرعی دارد در آن قسمت نباید توقف کند.
خارجکردن مُهر، قرآن و کتابهای دعای حرم و مسجد جایز نیست؛ چنانچه کسی عمداً یا سهواً از آن اماکن بیرون برده باشد، باید به همان حرم یا مسجد برگرداند.
خواندن روضههای غیرمعتبر اگر دروغ و موجب هتک و تمسخر باشد، جایز نیست. هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر بهانه به دست دشمن دهد یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود، حرام مؤکد است.
منبع: همشهری آنلاین