معاون رییس شورای امنیت روسیه گفت: تسلیح ژاپن وضعیت منطقه آسیا و اقیانوسیه را پیچیده می‌کند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس جمهور پیشین این کشور امروز یکشنبه گفت که "نظامی سازی" ژاپن وضعیت را در منطقه آسیا و اقیانوسیه پیچیده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه و ژاپن دهه‌هاست با یکدیگر بر سر تعدادی از جزایر کوچک و تحت کنترل روسیه در حومه هوکایدو که مسکو آن‌ها را کوریل‌های جنوبی می‌نامد با یکدیگر اختلافات ارضی دارند.

اختلاف بر سر منطقه‌ای که اتحاد جماهیر شوروی در آخرین روز‌های جنگ جهانی دوم تصرف کرد، مانع از دستیابی توکیو و مسکو به معاهده صلحی شد که به طور رسمی به خصومت‌ها پایان دهد.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از مدودف گفت: «مایه تاسف است که مقامات ژاپنی مسیری را برای نظامی‌سازی جدید کشور دنبال می‌کنند».

وی در ادامه افزود: "تمرین‌های نظامی در نزدیکی جزایر کوریل برگزار می‌شود که وضعیت را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به‌طور جدی پیچیده می‌کند."

روسیه تصمیم گرفته از امسال، ۳ سپتامبر - روز پس از تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم - را "روز پیروزی بر ژاپن نظامی‌گرا" اعلام کند. این اقدام روسیه اعتراض توکیو را برانگیخته است.

مدودف گفت: ژاپن با کمک آمریکا در حال توسعه زیرساخت‌های نظامی و افزایش خرید تسلیحات خود است.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده است روز پنجشنبه افزایش بی سابقه ۵۳ میلیارد دلاری را در بودجه سال مالی آینده خود شاهد خواهد بود که می‌تواند بخشی از بزرگترین افزایش بودجه نظامی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم باشد.

برچسب ها: مدودف ، روسیه ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار