جلال چراغی کارشناس مسائل غرب آسیا دلایل و اهداف دیدار هاكان فيدان وزير خارجه تركيه با وزیر امور خارجه کشورمان را تشریح کرد.

جلال چراغی کارشناس مسائل غرب آسیا درباره دیدار هاكان فيدان، وزير امور خارجه تركيه با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طی یک هفته قبل این سومین مقصد سفر وزیر امور خارجه ترکیه است که دست راست آقای اردوغان در منطقه است. سفر اول وی به عراق در هفته گذشته صورت گرفت. آخر هفته گذشته نیز به مسکو سفر کرد و امروز هم به تهران سفر خواهند داشت. علاوه بر روابط دو جانبه و افزایش تبادلات تجاری موضوع حائز اهمیت در این سفر تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه خواهد بود.

چراغی افزود: سوریه تاکید دارد که پیش از هرگونه گفت‌وگو با ترکیه، نیروهای این کشور باید از خاک سوریه خارج شوند. علاوه بر این اخیرا شاهد تحرکات آمریکا در شرق و شمال سوریه هستیم. آمریکایی ازبرخی از شبه نظامیان سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند. اخیرا هم بین عشایر و این نیروها درگیری‌هایی در دیرالزور و شرق سوریه رخ داده است؛ بنابراین حائز اهمیت بودن این سفر به این دلیل است که منطقه دچار تحولات سریعی شده و ترکیه نمی‌خواهد از این تحولات عقب بماند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده، رایزنی‌های بین ایران ، دمشق و مسکو با حضور ترکیه افزایش یابد.

وی ادامه داد: احتمال گفت‌وگو و نشست‌های چهارجانبه بین این چهار کشور زیاد است. همچنین شاهدیم که تحولاتی که در سوریه رخ میدهد به دلیل حملات رژیم صهیونیستی است. برخی از گزارشات حاکی از این است که بین این حملات و تحرکات آمریکا در شرق سوریه هماهگی نزدیکی وجود دارد. آمریکایی‌ها طرح شومی را در شرق و شمال سوریه دنبال می‌کنند که هدف اصلی آن جدایی این مناطق از سوریه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار