معاون حقوقی رئیس جمهور درباره دعاوی های بین المللی دولت سیزدهم نکاتی را مطرح کرد.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در برنامه صف اول درباره  تشکیل هیات پیگیری اجرای قانون اساسی بیان کرد: در گذشته نیز این عنوان وجود داشته است، اما در این دولت برای اولین بار هیات اجرای قانون اساسی با ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است. معاون رئیس جمهور نائب رئیس است و اشخاص حقوقی نیز در این مجموعه وجود دارند. سامانه نظارت بر اجرای قانون اساسی را تشکیل داده ایم تا مردم در هرجا حس کنند که قانون اساسی نقض شده این موارد را پیگیری کند. مدام جلسه برگزار می کنیم تا ببینیم چرا این مشکلات امروز وجود دارد.

وی ادامه داد: در این سامانه مدام اشخاصی از سراسر کشور موضوعاتی را به ما ارجاع می دهند که برخی از این موارد قابل پیگیری است برای مثال اگر آلودگی در محیط زیست وجود داشته باشد مردم در استان‌های مختلف به ما اطلاع می دهند و پیگیری می شود.

دیوان دادگستری دو سال زمان به آمریکا داده است تا خسارات ایران را پرداخت کند 

دهقان در پاسخ به سوالی درباره دعاوی بین الملل نیز بیان کرد: ما یک سلسله دعوا‌های بین المللی را شاهد هستیم که کمتر با مردم در این زمینه صحبت شده است؛ برای مثال یک جنگ حقوقی تمام عیاری علیه ما وجود داشته است. چندین دعوا با خود آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری داریم که در دهم فروردین درباره اموال ایران رای صادر شد راجع به اموال جمهوری اسلامی ایران که عهدنامه مودت توسط آمریکا نقض و برخی از اموال ما توسط این کشور توقیف شده بود که در این مورد شکایت اقامه شد و اقدامات لازم انجام گرفت و برای اولین بار آمریکا در این سطح محکوم شد. در این دیوان دادگستری پانزده قاضی از ۵ قاره جهان وجود دارند که به نفع جمهوری اسلامی ایران رای صادر کردند و دو سال مهلت دادند تا این خسارات توسط آمریکا پرداخت شود. باید درباره مبلغ این خسارت تفاهم شود و در غیر اینصورت طبق رای این دیوان خود مبلغ را مشخص خواهد کرد. حدود چند ده میلیون دلار این مبلغ متغیر خواهد بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: دعوای مهم دیگر در زمینه تحریم است که بر اساس عهدنامه مودت ما حدود ۱۰ جلد آثار تحریمی آمریکا علیه ایران ارائه کردیم. آمریکا حدود ۲ ماه دیگر زمان دارد تا لایحه نهایی خود را ثبت کند و پس از آن شاید در خرداد ماه جلسه  استماع برگزار خواهد شد. امیدواریم تا این جلسه هم به نفع ما تمام شود.علیه کانادا در دیوان بین المللی دادگستری پرونده داریم چرا که مصونیت ما را نقض کردند و احکامی را در دادگاه‌های خودشان علیه ما ثبت کردند این دعوا هم چند وقت پیش اقامه شد و طبعا این دعوا روند خود را طی خواهد کرد.

پرونده ای علیه غارت اموال ایران در زمان شاه بر ضد آمریکا فعال شده است

دهقان ادامه داد: یک دعوایی هم کانادا، سوئد، اوکراین و انگلیس بر ضد ما طراحی کردند درباره سقوط هواپیمای اوکراینی که البته بی پایه و اساس است، زیرا ما را متهم کردند به اینکه ما عمدا این هواپیما را ساقط کردیم که بر اساس نظر ایکائو این دعوا به نتیجه نخواهد رسید، اما در عین حال ما مقدمات لازم را برای این دعوا انجام داده ایم. پرونده دیگری از دعوا‌های ما در دیوان داوری ایران آمریکا برقرار شده است که در این سال‌های بعد از انقلاب بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا را محکوم کرده  و آمریکا نیز ۲ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار محکوم کرده و درکل این دعاوی به نفع ما تمام شده است.

وی خاطر نشان کرد: دو دعاوی نیز وزارت دفاع دارد که شاید بزرگترین پرونده ما بین ایران و آمریکا باشد و جدیدا در این دولت فعال شده است و این وضعیت نیز به نفع ماست . امیدواریم تا سال آینده این رای نیز صادر شود و تکلیف صنایع دفاعی ما که پیش از انقلاب از آمریکا خریداری کرده ایم، اما از ارائه آن خودداری کردند مشخص شود. همچنین اقلامی را از این کشور خریداری کرده ایم که در انبار‌های آمریکا باقی مانده که هزار و ۱۲۵ پرونده شده است. پرونده دیگری نیز اخیرا فعال شده مبتنی بر اموال شاه که بعد از انقلاب به خوبی مدیریت نشده است ؛ جلساتی را در داخل کشور برگزار کرده ایم تا بتوانیم اسناد متناسب با اموال ایران را که از کشور غارت شده است دنبال کنیم.

دهقان افزود: یک سلسله پرونده‌های دیگر هم این است که آمریکایی‌ها درمورد مسائلی که اصلا ارتباطی به ایران نداشته بر ضد ایران رای صادر کرده اند برای مثال تمام متهمان ۱۱ سپتامبر غیر ایرانی هستند و حتی کنگره آمریکا هم در گزارشی دست داشتن ایران را رد کرده، اما به ناحق رای سنگینی را بر ضد ما صادر کرده است. خوشبختانه تا امروز هیچ رایی در این زمینه در اروپا برای توقیف اموالمان صادر نشده است.

در همین ماه اخطار لازم به آمریکا در زمینه ترور شهید سلیمانی داده می‌شود

وی افزود: یک پرونده مهم ما پرونده شهید سلیمانی است که مسئولش مرکز امور حقوقی بین الملل است که در داخل کشور اختلاف وجود داشت، اما در این دولت کار به صورت تخصصی دنبال شد و نظرات وکلای بین المللی را اخذ کردیم تا این پرونده را شروع کنیم. نظرات مراجع بالا دستی را هم اخذ کردیم و در همین ماه اخطار لازم به آمریکا داده می شود و در یک زمان شش ماه باید آمریکایی‌ها را دعوت به داوری کنیم که اگر قبول نکردند در بهار ۱۴۰۳ اقامه دعوای خود را در دیوان بین المللی دادگستری ثبت خواهیم کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات دولت این بود که در عرض دو سال ما به دو سازمان بین اللمی مهم پیوستیم و از آن  یک جانبه گرایی خارج شدیم. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که این یک نگاه ارتجاعی است که گمان کنیم تمام دنیا در چند کشور خلاصه می شود. ما ۴۹ سند بین المللی را باید بررسی می کردیم تا بتوانیم عضو شانگهای شویم. در بحث هیرمند سریعا گزارش را آماده کردیم و به ریاست جمهوری منتقل کردیم تا اقدام حقوقی کاملا مسلط باشد.

 

برچسب ها: هفته دولت ، صف اول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۰:۳۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
حاج قاسم سلیمانی باید اذعان کنم که آمریکاییها با ترور او یگ کار احمقانه‌ای انجام دادن و این دومین اقدام احمقانه آمریکاییها بعد از کودتای ننگین مرداد سی و دو بود که در این مملکت بوقوع پیوست امام خمینی با آنکه آمریکاییها را از نزدیک ندیده و روی انان کار روانشناسی انجام نداده بود ولی از همان اساتید محترم دانشگاه هاروارد و سوربن فرانسه آنان را بهتر می شناخت و در فاجعه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ فرمودند بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود و آمریکاییها نه تنها در این مورد و بلکه در خیلی از چیزها سخنان آن حکیم فرزانه را بیشتر از خیلی از داخلی آویزه گوش‌ خود قرار دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
خیلی خوب است روح شهید سلیمانی شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
ما مرد میدان شماییم
Belgium
dani
۰۶:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
طفا, خسارت جنگ عراق را پیگیری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
شکایت آمریکا را به آمریکا می کنید خوب میدونید هیچ به هیچ است فقط حیف از سردار بزگمان که شهید شدند کاش ذره ای از وجود مردانگی شهید در وجود مسئولان رده بالای مملکت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
بیخیال مجامعه بین المللی بشید دنیا دنیای زور و قلدری هست انتقام سردار سلیمانی رو نه از راه حقوقی بلکه مثل خودشان از راه شلیک گلوله وموشک و راکت باید گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خسته نباشید، خب زوده هنوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
۴ سال گذشته از شهادت حاج قاسم هنوز دنبال ثبت دعوا هستیم
حتما ۱۰۰ سال آینده هم محکومش میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
کی انشالله ؟؟؟!!!!

تا کنون اینکار را انجام ندادید؟؟؟!!!!

پس برای چی حقوق می گیرید ؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خسته نباشید بعداز اعتراف علنی ترامپ و وزیرانش و گذشت چهار سال تازه می خواهید به ثبت برسانید !!!
Iran (Islamic Republic of)
مبارز _ شهید بهشتی
۰۴:۳۹ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
برای بازگرداندن حقوق مسلم ملت ایران ، تلاش جهادی شبانه روزی لازم است.
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۰۱:۳۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
موفق و موید باشید ان شأالله.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۰:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
چقدر دیر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
بعد این همه سال هنوز ثبت نکردید؟!
آخرین اخبار