دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: مسائل زیست محیطی در خصوص وضعیت فاضلاب هفت باغ کرمان نیاز به بررسی دارد. 

 مهدی بخشی در جلسه حفظ حقوق بیت المال کرمان گفت: فاضلاب منطقه هفت باغ روی سفره‌های آب شرب ماهان و کرمان واقع شده است که این بحث نیاز به بررسی جدی و اصولی دارد. 

او افزود: سال ۷۸ هفت باغ مجوزی از محیط زیست گرفته که ضوابط زیستی محیطی رعایت شود، سال ۸۷ نیز تعهد دفتری دادند که فاضلاب را با رعایت شرایط اجرا کنند. 

او تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ شرکت آب وفاضلاب نیز اعلام کرده هیچ تعهدی در قبال این پروژه ندارد درحالی که ممکن است طرح تهدید زیست محیطی داشته باشد.

نیک طبع مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز در این جلسه گفت: طرحی توسط شرکت هفت باغ کرمان طی چند مرحله به ما در خصوص وضعیت جمع آوری فاضلاب ارائه شد. 

او تصریح کرد: در این محدوده کاربری‌های مسکونی و خدماتی مستقر شده اند که همگی می‌خواهند وصل شوند به شبکه فاضلاب، اغلب نیز سپتیک ندارند و باتوجه به حساسیت‌های مطرح شده و شرایط بهداشتی نامناسب ضرورت دارد این شرکت نسبت به اجرای پروژه فاضلاب جدی شود. 

نیک طبع گفت: حجم مهمان پذیر این محور بالاست جدا از خانه باغ ها، مراکز خدماتی بزرگ نظیر تالار‌های پذیرایی دراین مسیر مستقر هستند که باید بررسی شود.

نماینده آب وفاضلاب استان گفت: ما مسئولیتی در این زمینه نداریم و حتی هیچ اعتباری هم نداریم از نظر فنی هم، این پروژه نه به شبکه ماهان می‌تواند متصل شود نه به شبکه کرمان، چرا که هر دو شبکه فنی مجزایی دارند. 

او تصریح کرد: مشاور سرمایه گذاری فاضلاب کرمان نیز موضوع را بررسی کردند و اعلام شد امکان اتصال محور هفت باغ به شبکه فاضلاب شهر کرمان را ندارد.

او در ادامه اظهار کرد: دربحث فنی می‌توان کمک کرد بجای ۴۰ کیلومتر لوله گذاری از شبکه محلی استفاده شود.

مسئول واحد آب شرکت عمران علوی (هفت باغ) نیز در این نشست گفت: وقتی طرح‌ها اجرا می‌شود پیمانکار‌هایی که معرفی می‌شوند مورد تایید دستگاههاست، متاسفانه سال‌ها با محیط زیست این مشکل داریم که درخواست شده طرح را از نزدیک دیده و بررسی کنند حتی ما مشاور گرفتیم طرح دادیم می‌گویند طرح‌ها اجرایی نیست.


او تصریح کرد: شهرداری‌ها نیز بدون نظارت در این محور گردشگری کارمی کنند، اگر با شکایت از ما سپتیک در منطقه اجرا می‌شود، شکایت کنید. 

او افزود: خوبی سپتیک این است که هزینه‌ها را پایین می‌آورد، که اعلام شده سپتیک کارایی شبکه فاضلاب را ندارد. 

مسئول واحد آب شرکت عمران علوی افزود: اگرمشاور ما را رقبول ندارند مشاور مورد تایید خودشان را از محیط زیست معرفی کنند؛ که نماینده محیط زیست اعلام کرد محیط زیست قانونا نمی‌تواند مشاور معرفی کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در جمع بندی جلسه گفت: شرکت اب و فاضلاب استان باید مشاوران مورد تایید خود را برای مطالعات شبکه فاضلاب محور گردشگری هفت باغ کرمان معرفی کند و در بازه زمانی مشخص با تامین اعتبار توسط شرکت هفت باغ، با همکاری محیط زیست وشرکت آب فاضلاب کرمان پروژه اجرا شود.

او با اشاره به اینکه از پساب فاضلاب آب شهرکرمان وماهان هم حتی می‌توان برای فضای سبز این محور استفاده کرد، اظهار کرد: باید با هرگونه کم کاری در این قضیه برخورد شود.

او تصریح کرد:شرکت هفت باغ تعهدات مالی را دراین خصوص انجام دهد و مشاور شرکت آب فاضلاب با طرحی که مورد تایید محیط زیست باشدو تا پایان سال ارائه خواهد شد به اجرای طرح کمک کنند.

او تاکید کرد: طرح‌های جدیددر محور هفت باغ نیز منوط به اجرای این شبکه فاضلاب باشند. 

حمیدی بیان کرد: درخصوص تفکیک غیرمجاز اراضی در روستای سیرچ، امور اراضی استان می‌تواند این موضوع را بررسی وحتی حق قلع وقمع نیز دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: ظرف یک ماه درقالب کارگروهی متشکل از بازرسی استان، بنیاد مسکن، اموراراضی استان وفرمانداری کرمان تشکیل شود تا بعداز بررسی کامل زوایای موضوع، تصمیم گیری نهایی در شورا انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن نیز دراین نشست با ارائه گزارشی از تصرف غیرقانونی اراضی در روستای سیرچ گزارشی ارائه کرد.

برچسب ها: دادگستری ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار