مدیرکل میراث فرهنگی لرستان از مرمت ۳۰ بنای تاریخی از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد.

 عطا حسن‌پور گفت: با هدف حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی لرستان از ابتدای سال تاکنون ۳۰ بنای تاریخی استان مرمت شده است.

وی افزود: این مرمت‌ها شامل خانه، پل، کاروانسرا، حمام، بقعه‌های امامزادگان و بافت‌های تاریخی در استان بوده است.

حسن‌پور با بیان اینکه بیش از ۵ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شده است، گفت: انتظار می‌رود با توجه به ابلاغ اعتبار از محل استانی و ملی، تا پایان سال بنا‌های مرمت شده به بیش از ۴۰ تا ۵۰ اثر برسد. 

وی اضافه کرد: مرمت این آثار را اغلب استادکاران و مرمتگران بومی استان انجام داده اند که علاوه بر کاهش هزینه‌های مرمت، زمینه اشتغال در استان نیز فراهم شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، فرسودگی در کالبد ابنیه تاریخی را به دنبال دارد تصریح کرد: رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است. 

حسن‌پور با اشاره به شرایط حمایتی برای نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی، افزود: جدیدترین بسته حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی و مرمت بنا‌های تاریخی در محدوده بافت‌های تاریخی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن بوده که مبلغ آن برای استان‌ها به تناسب مکان تقاضا از شهر تا روستا از ۲۰۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان به استقبال سرمایه‌گذاران از واگذاری بنا‌های تاریخی استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون خانه‌های تاریخی حمام گپ خرم‌آباد و خانه مصری بروجرد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده که پس از مرمت کامل، با کاربری رستوران سنتی فعالیت می‌کنند. 
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین اضافه کرد: خانه‌های کشفی خرم‌آباد و مغیث‌الاسلام بروجرد نیز در حال مرمت از طرف بخش خصوصی است که به زودی با کاربری هم‌شاًن اثر به بهره‌برداری خواهند رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.