مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: ارزیاب یونسکو ۲ ماه دیگر درباره ثبت جهانی «هگمتانه» نظر خواهد داد.

محسن معصوم‌علیزاده افزود: ارزیاب دو ماه فرصت دارد که مشاهدات میدانی خود را با واقعیت‌های پرونده تطابق دهد تا ببیند همخوان است یا نه؟ سپس نظرش را اعلام می‌کند.

او افزود: ارزیاب باید خود نظرش را درباره پرونده ثبت جهانی اعلام کند، اما از صحبت‌هایی که ارائه می‌کرد، رضایت نسبی‌اش مشخص بود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان تأکید کرد: در دیدار با استاندار هم همدان را شهری با داشته‌های تاریخی بسیار ارزشمند معرفی و اعلام کرد که این شهر قابلیت ثبت جهانی را دارد و ان‌شاالله این اتفاق می‌افتد.

سایت تاریخی هگمتانه با ۴۰ هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره ماد‌ها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت ماد‌ها اقتباس کرده است. بر اساس کاوش‌های بدست آمده از سوی عده‌ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره‌های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

هگمتانه به معنای محل تجمع بوده و از ۲ واژه پارسی باستان هگمتا به معنای گردآمدن و پسوند اسم مکان نا تشکیل شده است.

زمان استقرار حکومت ماد از ۷۲۸ ق. م تا ۵۵۰ ق. م است و اگر چه این مکان به محل و پایتخت استقرار ماد‌ها معروف شده است، ولی تاکنون شواهد محکمی دال از این دوره به دست نیامده است.

با کشف سیستم معماری موجود که متعلق به دوره اشکانیان است قدمت این شهر به دوره اشکانی و پس از آن منصوب شده است.

از مجموعه ساختمان‌های مکشوفه که در عمق ۲ تا پنج متری از سطح تپه قرار دارد بنا‌هایی با ابعاد ۵/۱۷ *۵/۱۷ متر کشف شد.

مجموعه بنا‌های موجود در ۲ ردیف موازی به صورت قرینه و پشت به یکدیگر ساخته شده اند و بین هر ۲ ردیف بنای موجود معبری به عرض۵/۳ متر در جهت شمال شرقی –جنوب غربی ایجاد شده است.

بخش‌هایی از حصار عظیم شهر به قطر تقریبی ۹ متر و ارتفاع باقی مانده هشت تا ۱۲ متر نیز کشف شده که در فواصل معین دارای برج‌های عظیمی بوده است.

در شرق سایت، موزه هگمتانه قرار دارد که آثار بسیار ارزشمندی از دوره‌های قبل و پس از اسلام را در خود جای داده است.

هگمتانه پذیرای ۲ اثر تاریخی دیگر شامل کلیسای مریم مقدس و کلیسای «گرگوری استپانوس» است.

تپه تاریخی هگمتانه به شماره ۲۸ در تاریخ ۲۴/۰۶/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.