امشب درخشان‌ترین و بزرگترین اَبَر ماه سال در آسمان خودنمایی خواهد کرد و سیاره «کیوان» نیز همنشین این اَبَر ماه نورانی خواهد بود.

ستاره‌شناس و عکاس خورشید مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: امشب سومین ابر ماه امسال رخ می دهد که به « ابر ماه آبی» نیز شناخته می شود.

حسن حاتمی افزود: امشب ماه در مدار حرکتی خود به نزدیک ترین فاصله به زمین می رسد و فاصله آن با زمین حدود ۳۵۷ هزار کیلومتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه امشب پدیده همنشینی سیاره «کیوان »(زُحل) با ماه نیز اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: سیاره کیوان در این شب‌ها در نزدیک ترین فاصله خود با زمین قرار دارد و امشب نیز بصورت یک نقطه نورانی در کنار ابر ماه به راحتی قابل مشاهده است.

حاتمی با اشاره به اینکه ابر ماه امشب بلافاصله پس از غروب خورشید و از سمت افق شرقی، قابل مشاهده است، گفت: سیاره زحل نیز همزمان با ابر ماه امشب، طلوع می کند و در کنار هم قرار دارند هرچند در طول شب فاصله آنها باهم کمی تغییر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این شب‌ها بهترین ایام برای رصد و عکاسی از زحل است، اضافه کرد: علاقه مندان می توانند با تلسکوپ‌های کوچک نیز سیاره کیوان و حلقه های اطراف آن را رصد کنند.

این کارشناس نجوم درباره نامگذاری این ابر ماه به « آبی» توضیح داد: این نامگذاری به معنی رنگ آبی برای ماه نیست بلکه هرگاه در یک ماه تقویمی، ۲ پدیده ابر ماه اتفاق بیفتد برای تمایز قائل شدن بین آنها، ماه دوم را « ابر ماه آبی » می نامند.

وی با اشاره به اینکه ابر ماه امشب، دومین ابر ماه در ماه آگوست میلادی سال ۲۰۲۳ است، ادامه داد: چهارمین ابر ماه امسال نیز یک ماه آینده رخ می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۷:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
ساعت چند این اتفاق می افتد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
عظمت خداست!