مدیرکل منابع طبیعی کرمان با اشاره به کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: سهم کرمان تولید ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله درخت در طول سال است.

علیرضا ابوالحسنی گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران با هدف کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و سرزمین و در راستای انجام تعهدات بین‌المللی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

او افزود: بر اساس تعهدات بین‌المللی، هر کشوری به همان اندازه که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد و یکی از بهترین راهکار‌ها برای این منظور، درختکاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان  بیان کرد: براساس این طرح قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد درخت تولید و کاشته شود که سهم کشور ما یک میلیارد به مدت ۴ سال است و از این تعداد سهم استان کرمان ۲۲ میلیون اصله درخت است.

او با اشاره به تشکیل کنوانسیون‌های متعدد محیط زیستی در پی تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی از جمله: کنوانسیون تغییر اقلیم، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنوانسیون تنوع زیستی در دنیا، تصریح کرد: این کنوانسیون‌ها تصمیم گرفته‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن و گاز‌های گلخانه‌ای را به صفر برسانند و از این رو کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ هدفگذاری شده است.

او ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها در راستای تعهدات بین‌المللی در بخش درختکاری فعال شده‌اند به طوری که چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کربن، کاشت ۷۰ میلیارد اصله درخت در سرزمین خود را هدفگذاری کرده و تاکنون ۵۰ میلیارد آن را کاشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان بیان کرد: همسایگان ایران مانند ترکیه ۴.۵ میلیارد اصله درخت در قالب کمپین تنفس برای آینده کاشته و قصد دارد ۶.۵ میلیارد اصله درخت دیگر را تا سال ۲۰۳۰ بکارد.

او افزود: پاکستان کاشت ۱۰ میلیارد اصله درخت را تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده و افغانستان در حال کاشت یک میلیارد اصله درخت است.

ابوالحسنی گفت: ایران با داشتن صنایع پرکربن بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ رتبه هفتم تولید کننده کربن و رتبه ۴۲ تا ۴۵ ترسیب کربن را دارد و فاصله این۲  باید کم شود.

او بیان داشت: سهم استان کرمان در اجرای این طرح جهادی و مردمی تولید سالانه ۵ میلیون و ۵۰۰  هزار اصله نهال در نهالستان‌های اداره کل منابع طبیعی کرمان شامل نهالستان‌های جاده جوپار، دهبکری، بم و همچنین کمک نهالستان‌های بخش خصوصی صنایع و مردم می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار