رئیس اتاق تعاون کرمانشاه با اشاره به وجود حدود هزار تعاونی راکد و نیمه فعال در کرمانشاه، گفت : بعد از ادغام وزارت کارو تعاون که در سالیان گذشته صورت گرفت، بخش تعاون توسط بخش کار و اشتغال بلعیده شد.

جلیل کرم رئیس اتاق تعاون کرمانشاه به مناسبت هفته تعاون (اول تا هفتم شهریور) با اشاره به وجود حدود ۲۴۰۰ تعاونی فعال در کرمانشاه، گفت : حدود ۱۰۰۰ تعاونی راکد و نیمه راکد در سطح استان داریم.

وی تعداد اعضای تعاونی‌های کرمانشاه را بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: تعاونی‌های کرمانشاه در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، مسکن، خدمات، تولید، توزیع، تعاونی مصرف، تعاونی مرزنشینی و ... فعالیت دارند.

رئیس اتاق تعاون کرمانشاه سپس از مهمترین مشکلاتی که باعث شده تعاونی‌ها دچار رکود شده و سهم واقعی خود از اقتصاد را از دست بدهند نیز یاد و خاطرنشان کرد: معتقدم اصلی‌ترین عامل ادغام دو وزارتخانه کار و تعاون بود که باعث شد بخش تعاون توسط حوزه کار و اشتغال بلعیده شده و در سایه قرار گیرد.

کرم اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه هنگام توزیع تسهیلات و منابع بانکی، تعاونی‌ها نادیده گرفته می‌شوند و این در حالیست که برای ادامه حیات خود به تزریق نقدینگی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه هر دو بخش صنعت و کشاورزی بانک‌های تخصصی خود را برای حمایت دارند، افزود: اگرچه ما نیز بانک توسعه تعاون را داریم، اما تسهیلات چندانی در اختیار بخش تعاون و این بانک قرار نمی‌گیرد.

رئیس اتاق تعاون کرمانشاه افزود: در شرایطی که حدود هزار تعاونی راکد در استان داریم که از امکانات و زیرساخت‌های اولیه برخوردار هستند، بهتر است به جای صدور مجوز برای ایجاد تعاونی‌های جدید سراغ احیاء تعاونی‌های راکد برویم و آن‌ها را با تزریق تسهیلات و یا جابجایی اعضا فعال کنیم.

کرم از مزایای قدرتمند شدن بخش تعاون یاد کرد و با بیان اینکه مسیر اصلی اشتغال از تعاونی‌ها می‌گذرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر برعکس عمل می‌‍شود و به جای بخش تعاون بر سایر حوزه‌ها تمرکز شده است.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها در واقع باید سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد و اشتغال را در اختیار داشته باشند، این سهم را در حال حاضر بین چهار تا پنج درصد برآورد کرد و یادآور شد: اگر تعاون به جایگاه واقعی خود برسد بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و استان با مشارکت تعاونی‌ها که اعضای آن مردم هستند، حل خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.