سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت:دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر آماده خدمت رسانی به زوار اربعین است و خدمات غربالگری و پایش سلامتی زائرین پاکستانی با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

 صالح الدین بویا  بیان کرد: به دنبال تشخیص یک مورد مثبت مشکوک مبتلا به تب دنگی در حین پایش سلامتی زوار پاکستانی اربعین حسینی در مرز ریمدان ارائه خدمات غربالگری و پایش سلامتی زائرین پاکستانی در مرز ریمدان با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

وی افزود: با ورود زوار ارجمند اربعین حضرت اباعبدالله(ع) به مرز ریمدان، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به عنوان مجری تامین سلامت با مستقر کردن تیم‌هایی از جمله تیم غربالگر، تیم واکسیناتور، تیم بهداشت محیط، تیم فوریت‌های پزشکی مستقر و همچنین آزمایشگاه نمونه گیری و غربالگری مرزی، درمانگاه نقطه صفر دارای ۴ تخت بستری و درمانگاه فوریت‌های پزشکی نیز در مرز ریمدان راه اندازی شده است.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر خدمات غربالگری و پایش سلامت زائرین کشور پاکستان، با توجه به حجم تردد در مرز ریمدان اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله، کلر سنجی، بازدیداز موکب‌ها، آموزش به متصدیان، بررسی آبسردکن‌های آب آشامیدنی و همچنین تانکرهای آب، بررسی سیستم‌های جمع آوری پسماند، هماهنگی در خصوص اقدام فوری برای بهسازی سایت پسماند، بازدید سرویس‌های بهداشتی و سپتیک تانک‌ها، چک و بررسی سلامت افراد وارده و زائرین تب سنجی و شرح حال گیری، تهیه لام تشخیص مالاریا، انجام واکسیناسیون، آموزش بهداشت به صورت مداوم در حال انجام است تا سلامتی زوار گرانقدر اربعین حسینی مورد تهدید واقع نشود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون سلامتی بیش از ۶ هزار نفر از زوار مورد پایش قرار گرفته و از خدمات بهداشت و درمان بهره‌مند شدند و ارائه این خدمات تا بازگشت زائرین پاکستانی به کشورشان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به شناسایی یک مورد مثبت تب دانگ در پایگاه مراقبت سلامت مرز ریمدان اظهار کرد: به دنبال اجرای برنامه مراقبت سندرمیک توسط تیم‌های مراقبت بهداشتی مستقر در مرز ریمدان موفق به شناسایی دو مورد مشکوک به تب دانگ شدند و پس از انجام تست سریع یک مورد مثبت تب دانگ شناسایی شد.

وی اضافه کرد: تب دانگ نوعی بیماری است که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیری رخ می‌دهد.

بویا عنوان کرد: این بیماری که به تب استخوان شکن نیز شناخته شود دارای علائم تب ناگهانی و شدید، سردرد ناگهانی و شدید، درد در ناحیه پشت چشم، درد شدید مفاصل و عضلات خستگی، حالت تهوع، بثورات پوستی پس از شروع تب، خونریزی دهان و بینی بوده که درصورت داشتن چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید.

وی ادامه داد: همچنین دو مورد مثبت مبتلا به بیماری مالاریا نیز شناسایی شده است پس شهروندان عزیز تب دانگ مالاریا را جدی بگیرند.

پایگاه‌های اورژانس در مسیرهای تردد زائرین در حالت آماده باش هستند

همچنین علیرضا ایرندگانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر  بیان کرد: از محل اسکان زائرین در دانشگاه ولایت ایرانشهر و نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین ابا عبدالله الحسین(ع) بازدید به عمل آمده است.

وی افزود: هدف بررسی نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب به زائرین اربعین حسینی، از محل اسکان آنها در دانشگاه ولایت ایرانشهر بوده است.

ایرندگانی ادامه داد: در ۴۸ ساعت حدود ۳ هزار و ۸۰۰ زائر در این دانشگاه اسکان داده شده است و با توجه به اینکه یکی از مسائل مهمی که همواره دغدغه حوزه سلامت بوده، حفظ سلامت زائران است.

وی اضافه کرد: به همین خاطر درمانگاه جامع سلامت به همراه یک دستگاه آمبولانس به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنها هستند.

ایرندگانی اظهار کرد: مراکز جامع ارائه خدمات سلامت و همچنین پایگاه‌های اورژانس در مسیرهای تردد زائرین در حالت آماده باش حداکثری هستند.

استمرار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین اباعبدالله الحسین(ع)

همچنین فض الرحمن رسولی زاده، سرپرست معاونت بهداشتی بیان کرد: بیش از ۳ هزار و ۳۰۶ نفر در یک روز از پایانه مرزی ریمدان ورود کردند.

وی افزود: بیش از ۳ هزار و ۲۹۵ مورد واکسیناسیون را دریافت کردند.

این مسئول ادامه داد: بازدیدها از اماکن اقامتی و تهیه وطبخ غذای زائرین به صورت جدی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: چهار تیم بهداشتی درمانی در ورودی مرز مستقر هستند و خدمات کامل به زائرین ارائه می‌شود.

رسولی زاده تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار نفر از ابتدای ماه محرم تاکنون از مرز ریمدان وارد کشور شدند و همه این افراد غربالگری و پایش سلامت را دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: زائرین محترمی که دارای علائم بالینی مثل تب، اسهال، استفراغ، سرگیجه هستند حتما به تیم‌های بهداشتی ودرمانی مستقر در مرز ریمدان و یا در مسیر تشرف به مراکز بهداشتی درمانی مستقر در مسیر مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.