معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: بازاریابی پژوهش اقتضائاتی دارد و نتیجه مطلوب آن تولید علم کاربردی است و برای تحقق این مهم پژوهشگران باید به محیط میدانی رجوع کنند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: بازاریابی پژوهش یا marketing research اقتضائاتی دارد و نتیجه مطلوب آن تولید علم کاربردی است. برای تحقق این مهم همانطور که پژوهشگران و اعضای هیات علمی باید به مخاطبان و محیط میدانی حوزه گردشگری رجوع کنند، تصمیم‌سازان حوزه گردشگری نیز باید رجوعی متقابل داشته باشند تا در پی همجوشی حاصل ورود به مباحث روز علمی، کاربردی و عملیاتی محقق شود.

علی‌اصغر شالبافیان در نشست مشترک با مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی که با حضور اعضای پژوهشکده گردشگری و مدیران کل گردشگری در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: ضمن استقبال از هرگونه حمایت از حوزه پژوهش به منظور همجوشی بیشتر با حوزه گردشگری آمادگی این را داریم که زمینه مراجعه و حضور بیشتر همکاران پژوهشگاه را در محل معاونت گردشگری فراهم آوریم و با تشکیل کمیته اجرایی مشترک پروژه‌های در دست اقدام را برای ورود کاربردی به عرصه عملیات آماده کنیم.

او با بیان اینکه از این پس هر گونه تصمیم اجرایی و سیاست‌گذاری در موضوعات مختلف معاونت گردشگری پس از ارائه نظر نهایی از سوی پژوهشگاه اعلام خواهد شد، افزود: اگرچه پیش از این در اغلب پروژه‌ها، تهیه دستورالعمل‌ها، ضوابط و رویداد‌های مختلف همکاری مستمری با پژوهشگاه وجود داشته است، اما به دلیل تنوع دانش و تخصص کارشناسان و پژوهشگران این حوزه زمینه همکاری عمیق‌تری ترسیم خواهد شد.

معاون گردشگری با تاکید بر اینکه تدبیر در همسویی با شعار امسال سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز می‌تواند پروژه پیشران همکاری و تعامل با پژوهشگاه باشد، تاکید کرد: با پیوند موضوع پژوهش به هر یک از بخش‌های تخصصی معاونت گردشگری از جمله توجه جدی به موضوع آموزش، برپایی کارگاه‌های آموزشی، انتشار کتاب‌های تخصصی گردشگری، مدیریت بازاریابی مقاصد، تولید محصول، انجام پژوهش‌های ناظر در تحلیل بازخورد نظرات گردشگران، هدایت سرمایه گذاری‌ها و ... می‌تواند منتج به اطمینان در اجرا و نتیجه قابل‌دفاع شود.

شالبافیان همچنین با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های برجسته پژوهشگاه یاری رساندن به توسعه محصولات گردشگری است، افزود: از آنجایی که جاذبه‌های مکان‌محور توانایی محدودی در جذب گردشگر دارند، از این رو استفاده از ظرفیت رویداد‌ها و همینطور میراث ناملموس می‌تواند منطبق با دانش و پژوهش علمی به محصولات جدید گردشگری بدل شود.

او در ادامه با تاکید بر تمرکز جدی بر گردشگری تخصصی یادآور شد: با توجه به اینکه ساختار پژوهش باید تقویت و حمایت شود، تشریح کرد این شاکله دارای مراحل تولید و بازاریابی است و لازمه پیشبرد آن مراجعه دو بخش تخصصی و پژوهشگاه به یکدیگر در پی اتصال و هماهنگی بیشتر است.

نیاز به ارتباط سازمان‌یافته میان پژوهشگاه و گردشگری در راستای نیاز‌های کشور

همچنین در این نشست مصطفی ده پهلوان رییس پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز گفت: با توجه به تنوع گسترده حوزه گردشگری نیاز است همراه مردم و گردشگران باشیم و با همسویی دو حوزه پژوهش و گردشگری منطبق با نیاز‌های تخصصی این حوزه پیش رویم.

وی افزود: همجوشی میان دو حوزه پژوهش و گردشگری باید به گونه‌ای باشد که همدیگر را یکی بدانیم و محل رجوع هم باشیم.

رییس پژوهشگاه با پیشنهاد برگزاری جلسات مستمر ماهانه تاکید کرد: مسائل پژوهشی ما باید مسائل جامعه و کشور باشد و با تشکیل کمیته مشترک می‌توانیم زمینه‌های همکاری را احصا کنیم.

بنا به گفته ده پهلوان پژوهشگاه خرد است و باید جلوتر از حوزه گردشگری حرکت کند. وضعیت حال را تحلیل و آینده‌نگری جامعی داشته باشد تا بتواند مسیر‌های تعالی صنعت گردشگری در پی همکاری دو سویه و مشترک را محقق سازد.

حرکت به سوی آینده‌پژوهی، بررسی و آسیب‌شناسی ارتباط میان دو حوزه گردشگری و پژوهش، انطباق دوسویه با نیاز‌های وزارتخانه، بررسی فرصت‌های مطالعاتی، تقویت توانمندی و تسهیلگری بخش پژوهش، حرکت منطبق با اولویت‌ها، استفاده کامل از توان پژوهشگاه و نیز جلوگیری از فعالیت جزیره‌ای در وزارت از جمله سایر مباحث مطرح شده از سوی رییس و اعضای حاضر از پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار