ایرانی قوی‌تر از همیشه؛ صحنه‌گردانی جهان نوین ثمره مقاومت در دیپلماسی

در مطلب زیر گزارشی از تاثیر دستاورد‌های دیپلماتیک دولت بر منطقه و جهان را از نظر می‌گذرانید.

هنوز خیلی از روز‌ها و حرف‌هایی که به نوعی در پس آن‌ها واژه‌هایی بیانگر خودتحقیری‌مان بودند نگذشته است؛ روز‌هایی که آب خوردنمان هم به برجام گره زده شده و یا سرنوشت امنیتمان به یک بمب آمریکایی‌ها گره خورده بود؛ بماند که برخی از بانیان نابسامانی‌های امروز کشور به دلیل تعلل یا شاید ضعف قانونی و نظارتی این روز‌ها هم با سمپاشی و ایجاد شبهه و چالش برای افکار عمومی ماموریتی جز نا‌امیدسازی مردم ندارند تا این که شاید اینچنین عرصه را برای کدخدایشان باز کنند؛ کدخدایی که خودش هم هیچ وقت فکر نمی‌کرد روزی طلسم انزوا‌سازی ایران شکسته می‌شود و ایران قوی، مقتدرانه و بدون باج دادن بتواند در عرصه‌های بین‌المللی درخششی چشمگیر داشته باشد.

واقعیت میدان که نشان می‌دهد این دولت نه تنها زبان سخن گفتن و مذاکره با دنیا را بلد است بلکه می‌تواند در مدت زمانی کوتاه این زبان را به دیگر کشور‌ها هم آموزش دهد. سند این حقیقت را می‌توان چه در توییت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که به زبان فارسی درباره دیدارش با رئیس جمهور ایران نوشت «‏دیداری بسیار عالی با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی داشتم. از این‌که ایران به بریکس خواهد پیوست، خوشحالم؛ راه‌های تعمیق همکاری‌های تجاری و فرهنگی بین هند و ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.» تبریک گفته بود یا در به کاربردن نام خلیج‌فارس در سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مشاهده کرد.

در نهایت می‌توان این طور گفت که دولت سیزدهم با سکانداری سید ابراهیم رئیسی در دو سالی که از عمر دولتش گذشته، توانسته دستاورد‌های دیپلماتیک کم‌نظیری به‌دست آورد؛ دستاورد‌های خوبی که نه‌ فقط روابط منطقه‌ای را تقویت کرده بلکه تأثیرات مهمی بر منطقه و جهان داشته و دارد و اکنون می‌توان با اطمینان خاطر گفت ایران امروز به عنوان یک کارگردان جهانی، صحنه‌گردانی جهان نوینی را می‌کند که طبیعتا حفظ و تداوم این دستاورد‌ها نیازمند مدیریت دقیق تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و پیشگیری از انحراف از مسیر توسعه و پیشرفت است. چون همان طور که در این گزارش به آن اشاره شده پیروزی‌های میدانی و موفقیت‌های دیپلماتیک کشور را در آستانه جهش سیاسی و اقتصادی قرار داده است، باید مراقب بود جریان نفوذ به قصد زیرسوال بردن این پیشرفت کم‌نظیر، بحرانی تازه نیافریند و انحرافی در افکارعمومی ایجاد نکند. زیرا هرگونه غفلت از بحران‌آفرینی کاذب، می‌تواند مسیر موفقیت‌های کنونی را منحرف کند. در این گزارش، به بررسی بخشی از این دستاورد‌ها و تأثیرات آن‌ها بر روابط منطقه‌ای و جهانی می‌پردازیم.


بیشتربخوانید


عضویت در پیمان شانگ‌های و گروه بریکس
یکی از دستاورد‌های بزرگ دولت سیزدهم، توانایی بهره‌برداری از فرصت‌های بین‌المللی بوده است. سید ابراهیم رئیسی توانست عضویت ناتمام در پیمان شانگ‌های را به نتیجه برساند. این عضویت ارتقای چشمگیری به جایگاه اقتصادی و تجاری ایران در منطقه داده و به تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری کمک کرده است. به‌علاوه، دولت سیزدهم توانست به عضویت گروه بریکس درآید؛ گروهی که به‌عنوان آینده اقتصاد جهانی مطرح شده است. این عضویت نه‌تن‌ها روابط اقتصادی ایران را تقویت کرده بلکه به توانایی دولت در مذاکرات و تبادلات بین‌المللی اعتبار بیشتری بخشیده است.
 
بهبود روابط منطقه‌ای
یکی دیگر از نقاط قوت دولت سیزدهم، توانایی بهبود روابط با کشور‌های عربی منطقه است. بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض علائم این بهبود است. این اقدام نه‌فقط نشان‌دهنده توانایی دولت در خلق تعادل‌های منطقه‌ای است بلکه این مسیر باعث کاهش تنش‌ها و تعامل‌های مثبت در منطقه شده و به تقویت ثبات منطقه کمک کرده است.
 
تأثیر بر سیاست‌های آمریکا
دولت سیزدهم توانست در این دو سال از عمر خود توانایی تعامل با جهان غرب و دیپلماسی مؤثر دراین باره را به نمایش بگذارد که در دو مقطع تاریخی جداگانه به بروز و ظهور نشست. این توافقات نه‌فقط به تبادل زندانیان منجر شد بلکه بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران هم آزاد شد.
 
نقش مقاومت در موفقیت‌ها
دولت سیزدهم با استفاده از موفقیت‌های میدانی در منطقه و با پشتوانه جبهه مقاومت، توانسته قدرت منطقه‌ای خود را تثبیت کند. این تحولات نه‌تن‌ها باعث ناامیدی آمریکا و متحدانش از اغتشاشات داخلی می‌شود، بلکه ایجاد تعادل قدرت در منطقه را تسهیل می‌کند. می‌توان این طور گفت موفقیت‌هایی که توانست رقبای منطقه‌ای و قدرت‌های فرامنطقه‌ای را به این نتیجه برساند که چاره‌ای جز تعامل با تهران ندارند.
 
تحولات منطقه‌ای و جهانی
حضور رهبران مقاومت فلسطین در تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب نشانه‌ای مهم از تحولات منطقه‌ای بود که با آشوب‌های داخلی در اراضی اشغالی همراه شد و تل‌آویو را در موقعیت آچمز قرار داد و در نهایت، تقویت ارتباطات با مقاومت، نشانه‌ای از تحولات منطقه‌ای است. این تحولات باعث بازکردن قفل تحریم‌ها و شکست پروژه انزوای ایران شد و راه را برای تبادلات و همکاری‌های جدید باز کرد و اسرائیل را به انزوا کشاند.
 
شکست آمریکا
دستاورد‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم تأثیرات قابل‌توجهی بر سیاست‌های آمریکا داشته است. ناتوانی آمریکا در تحقق اهدافش در منطقه و شکست پروژه ایجاد اغتشاشات خیابانی در ایران باعث شد تا رسما شکست پروژه منزوی‌سازی ایران را اعلام کنند و به پذیرش قدرت ایران قوی برسند.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار